خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۹۱۰۳

رضا کلانتری‌نژاد، مدیر عامل شتاب‌دهنده شزان در گفتگو با تجارت‌نیوز:

شتاب‌دهنده‌های استارتاپی با وام شکل نمی‌گیرند

شتاب‌دهنده‌های استارتاپی با وام شکل نمی‌گیرند

رضا کلانتری‌نژاد، مدیر عامل شتاب‌دهنده شزان، می‌گوید وام دادن تنها به مدیریت جریان نقدینگی شتاب‌دهنده‌ها کمک می‌کند، ولی مشوقی برای راه‌اندازی آنها نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا وزارت ارتباطات با انتشار مصوبه‌ای تایید کرد که برای شروع به کار شتاب‌دهنده‌های بومی قصد دارد به آنها وام 15 میلیارد ریالی اعطا کند؛ وامی که حتی شتاب‌دهنده‌هایی بدون سابقه بیمه و پرداخت مالیات را نیز شامل می‌شود.

این دستورالعمل که با عنوان «دستورالعمل حمایت از شتاب‌دهنده‌های استانی فاوا»تهیه و تصویب شده با هدف رونق بخشی به کسب‌وکار فعالان حوزه ICT کشور و تثبیت اشتغال، حمایت و تقویت شرکت‌های نوپا در استان‌ها، به اجرا گذاشته شده است.

این موضوع اما انتقاد برخی از کارشناسان را در پی داشت؛ آنها که معتقدند تزریق پول به شتاب‌دهنده‌ها که هسته اصلی شکل‌گیری استارتاپ‌ها هستند به تولد آنها کمکی نمی‌کند.

رضا کلانتری‌نژاد، مدیرعامل شتاب‌دهنده شزان، می‌گوید این تسهیلات تنها به مدیریت جریان نقدینگی آنها کمک می‌کند، ولی مشوقی برای راه‌اندازی شتاب‌دهنده نیستند.

او در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: وام دادن به استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها تا سال قبل شاید کمک کننده بود چرا که نقش وام این است که جریان نقدینگی نهادها و سازمان‌ها را مدیریت کند ولی در کلان نمی‌توان انتظار داشت که شتاب‌دهنده‌ها با وام راه‌اندازی شوند.

به گفته او، شتابنده‌ها نیازمند سرمایه بخش خصوصی هستند که روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری شود. وی تصریح می‌کند:«در نتیجه برای کمک به جریان نقدینگی‌شان می‎تواند کمک‌کننده باشد ولی مشوقی برای راه‌اندازی شتاب‌دهنده یا چیزی شبیه به این نیست.»

چندی پیش سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفته بود که وام دادن به استارتاپ‌ها یک خیانت محسوب می‌شود.

او گفته بود که معاونت علمی پیش‌ از این از طریق صندوق‌های وابسته به بیش از دو هزار شرکت وام داده است. اما امروز اثرات آن را می‌بینیم. بسیاری از این شرکت‌ها شکست‌خورده‌اند و امروز باید پول‌های وامی را که گرفته‌اند پس بدهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.