کد مطلب: ۷۲۶۰۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فعالیت پلاک‌های غیربومی اسنپ و تپسی ازسرگرفته شد؟

فعالیت پلاک‌های غیربومی اسنپ و تپسی ازسرگرفته شد؟

چند سالی می‌شود که فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی با پلاک غیربومی ممنوع است. با این وجود، در یک ماه اخیر برخی از کاربران خبر از افزایش فعالیت خودروهای غیربومی در تاکسی‌های اینترنتی می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آبان سال گذشته بود که براساس اعلام وزارت کشور، از آذرماه امسال فعالیت تاکسی‌های اینترنتی با پلاک غیربومی در استان تهران و البرز ممنوع اعلام شد. اما طبق برخی مشاهدات، به نظر می‌رسد که فعالیت پلاک‌های غیربومی اسنپ و تپسی در یک ماه اخیر از سر گرفته شده‌ است.

تعدادی از مسافران اسنپ و تپسی به تجارت‌نیوز اعلام کردند که مدتی‌ است، در هنگام درخواست سفر با خودروهایی مواجه شدند که پلاک آن‌ها متعلق به تهران نیست. در حالی‌که فعالیت با پلاک غیربومی در تاکسی‌های اینترنتی از سال 1400 به طور رسمی ممنوع اعلام شده است.

اسنپ و تپسی

تاکسی‌های اینترنتی در کشور نیز همواره در این باره اطلاع‌رسانی کرده‌اند. اما اکنون مشخص نیست که چرا فعالیت پلاک‌های غیربومی در تهران افزایش یافته و از فعالیت آن‌ها جلوگیری نمی‌شود.

فعالیت با پلاک غیربومی در اسنپ

در سال 1396، اسنپ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «فعالیت خودروهایی با پلاک غیربومی در شهرهای تحت پوشش اسنپ در ناوگان این سامانه ممنوع و از اساس غیرممکن است.

پلیس راهور ناجا در آغاز فعالیت سامانه هوشمند حمل‌ونقل دستور توقف فعالیت خودروهایی با پلاک غیربومی در تهران را صادر کرد، پس از صدور این دستور زیرساخت‌های فنی لازم جهت اجرای این مورد از سوی اسنپ تدارک دیده شد.

بنابراین، انجام فعلی مغایر این قانون به لحاظ فنی در این سامانه غیرممکن است و اسنپ اعلام می‌کند که در ناوگان خود، پلاک هر شهر تنها در همان شهر اجازه فعالیت دارد.

اسنپ همواره خود را تسلیم قوانین وضع شده از سوی نهادهای قانون‌گذار و رسمی کشور می‌داند و این رفتار شامل قانون ممنوعیت فعالیت خودروهایی با پلاک غیربومی در تمامی شهرهای تحت پوشش این سامانه نیز می‌شود.»

ممنوعیت فعالیت رانندگان تپسی با پلاک غیر بومی

در حالی که کاربران از فعالیت پلاک‌های غیربومی در تهران خبر می‌دهند، اما تپسی در بلاگ خود فعالیت با پلاک غیربومی در تهران را برای رانندگان ممنوع اعلام کرده است.

تپسی در این باره نوشته است: «طبق ابلاغیه وزارت کشور و به موجب الزامات قانونی، از ابتدای آذرماه، فعالیت رانندگان تپسی در استان تهران با پلاکی غیر از استان تهران و البرز (پلاک بومی) ممنوع است.

در صورتی که فرآیند ثبت‌نام راننده را انجام داده‌اید و عضوی از ناوگان تپسی هستید و پلاک‌ خودرو شما غیر از این دو استان است، لازم است برای ادامه فعالیت خود تعویض پلاک انجام دهید.

طبق این ابلاغیه از ابتدای آذرماه، درخواست‌ سفرهای شهر تهران به صورت سیستمی تنها برای خودروهایی با کد پلاک: ۱۱ و ۲۲، ۳۳، ۴۴، ۵۵، ۶۶، ۷۷، ۸۸، ۹۹، ۱۰، ۲۰، ۶۸، ۷۸، ۲۱ ،۳۸ ، ۳۰ و ۴۰ ارسال خواهد شد و سایر پلاک‌ها امکان دریافت درخواست سفر در شهر تهران را ندارند.

رانندگانی که که پلاکی به غیر از پلاک‌های بومی استان تهران و البرز را دارند باید برای تعویض پلاک به مراکز تعویض پلاک در استان‌های البرز و تهران مراجعه کنند.»

افزایش مهاجرت به پایتخت برای کار در اسنپ و تپسی؟

از طرفی هم تشدید شرایط وخیم اقتصادی که بر هیچ‌کس پوشیده نیست، باعث شده که بسیاری از افراد برای کسب درآمد بیشتر به پایتخت مهاجرت کنند. حالا به نظر می‌آید که یکی از اقشاری که مهاجرت آن‌ها به تهران افزایش یافته است رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هستند.

براساس گزارش‌های به دست آمده یکی از دلایلی که سال گذشته وزارت صمت تصمیم به اجرای این قانون گرفت، بالا رفتن میزان مهاجرت افراد به تهران است. چرا که افزایش مهاجرت رانندگان این صنف به استان تهران باعث مشکلات فراوانی خواهد شد، به طور مثال برخی پارک‌های پایتخت محل خواب رانندگانی با پلاک غیربومی می‌شود.

برخی از رانندگان در استان‌ها و شهرستان‌‌های دیگر، خودروی خود را در اسنپ و تپسی ثبت می‌کنند، اما به علت قیمت‌های کم کرایه و بیداد بیکاری، پس از چندی به تهران مهاجرت کرده و در پایتخت مشغول به فعالیت می‌شوند.

در سال ۹۸ وظیفه نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها به شهرداری‌های کشور سپرده شد. در آن زمان خودروهایی که با پلاک غیربومی فعالیت می‌کردند، جریمه می‌شدند، اما به نظر می‌رسد در چند وقت اخیر مانعی برای فعالیت این افراد وجود نداشته است.

تجارت‌نیوز در حال پیگیری این موضوع از شرکت‌های تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی است. در صورت پاسخ این دو شرکت، این گزارش به‌روزرسانی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من هروقت اومدم تهران کرج هم با اسنپ هم با تپسی مسافر جابجا کردم سالی دو سه بارم میام کرج پلاکمم غیربومیه از وقتی یادم میاد مشکلی نداره چون هروقت اومدم پول یباک بنزینو باید کارکنم

    • ناشناس

      وقتی کار نباشد مردم میرند اسنپ یا تپسی وقتی پول نیست باید چکار کنیم

  • میثم

    کمسیون بالا قیمت پایین این وسط راننده قربانی میشه