کد مطلب: ۲۸۷۲۸۷

چرا جابز و گیتس نماد کارآفرینان موفق نیستند؟

چرا جابز و گیتس نماد کارآفرینان موفق نیستند؟

الگوی اعلام شده از سوی رسانه‌ها الگویی اشتباه است. ما در مواجهه با مدیر عاملان کمپانی‌های بزرگ‌، با استثناها روبرو هستیم. در حالی که مدیران زیادی در سن جوانی با شکست‌روبرو شده‌اند و از سوی دیگر نیز بسیاری از مدیران موفق در سومین و چهارمین دهه زندگی‌شان به نام و نشانی دست پیدا کرده‌اند.

بزرگان فناوری و بنیانگذاران سرویس‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی معروف در جوانی دست به کارهای بزرگ زدند. بیل گیتس، استیو جابز و مارک زاکربرگ همه وقتی سن و سالی نداشتند، موجب اعتلای نام‌‌هایی چون مایکروسافت، اپل و فیس‌بوک شدند. موفقیت مدیران جوان موجب شده این شائبه ایجاد شود که سن مناسب برای راه‌آندازی استارت‌آپ‌ها اوایل بیست سالگی است.

البته الگوی اعلام شده از سوی رسانه‌ها الگویی اشتباه است. ما در مواجهه با مدیر عاملان کمپانی‌های بزرگ‌، با استثناها روبرو هستیم. در حالی که مدیران زیادی در سن جوانی با شکست‌روبرو شده‌اند و از سوی دیگر نیز بسیاری از مدیران موفق در سومین و چهارمین دهه زندگی‌شان به نام و نشانی دست پیدا کرده‌اند.

شکست افسانه کارآفرین جوان

وب‌سایت خبری تحلیلی تک کرانچ با استفاده از منابع محرمانه در اداره آمار ایالات متحده آمریکا تحقیقات گسترده‌ای را صورت داد که بر اساس آن مشخص شد میانگین سن بنیانگذاران کمپانی‌های مختلف در آمریکا ۴۲ سال است. البته اغلب این شرکت‌ها در دسته کسب و کارهای نوظهور کوچک دسته‌بندی می‌شوند که اساسا تمایلی به رشد و توسعه ندارند. بسیاری از این کمپانی‌ها عبارتند از شرکت‌های نظافتی و رستوران‌ها. اما حتی با این فرض نیز وقتی تحلیلگران این وب‌سایت به سراغ کمپانی‌های کارآفرینی با تکیه بر فناوری رفتند و تنها استارت‌آپ‌ها را مد نظر قرار دادند باز هم معدل سنی بنیانگذاران بالای چهل سال را نشان می‌داد.

وقتی صحبت از صنایعی چون نفت و گاز و پتروشیمی به میان می‌آید میانگین سن به ۴۷ سال نیز می‌رسد

تنها جایی میانگین‌ها تغییرات معنادار پیدا می‌کنند که صحبت از صنایع متنوع و گوناگون در میان باشد. در همین رابطه در میان مدیران شرکت‌های نرم‌افزاری تعداد جوانان اصلا کم نیست اما وقتی صحبت از صنایعی چون نفت و گاز و پتروشیمی به میان می‌آید میانگین سن به ۴۷ سال نیز می‌رسد.

با این حال برخی همچنان بر این باورند که کمپانی‌ها و استارت‌آپ‌های موفق توسط کارآفرینان جوان راه‌اندازی شده‌اند. با مراجعه به آمار و ارقام محرمانه مرکز آمار آمریکا می‌توان دریافت که این موضوع نیز افسانه‌ای است که واقعیت ندارد. در واقع اکثر شرکت‌های موفق کار خود را با بنیانگذارانی آغاز کرده‌اند که متوسط سن آنها ۴۲ تا ۴۵ سال است.

ماجرای استیو جابز

در ظاهر به نظر می‌رسد که استیو جابز و دیگر چهره‌های موفق دنیای فناوری نقض این آمار و ارقام باشند. این که مدیران جوان می‌توانند در نهایت عاملی برای موفقیت شرکت‌ باشند. اما تحلیل‌گران تک کرانچ به این نتیجه رسیدند که نام آشنای استیو جابز برای ما از پس آن ظهور کرد که این مدیر کاریزماتیک موفق به رونمایی از بهترین محصولات کمپانی اپل شد. یعنی درست زمانی که ۵۲ ساله بود. همین وضعیت درباره روزهای اوج ویندوز نیز وجود دارد و از سوی دیگران مدیران، کارآفرینان و موسسان کمپانی‌های نامدار اغلب روزهای طلایی‌شان را در سن بالا تجربه کردند.

اگرچه برخی از این مدیران در روزهای جوانی کمپانی خود را افتتاح کردند اما در مسیری که آغاز کردند همواره موفقیت را تجربه نکردند. دشواری‌ها و چالش‌ها همچنان پیش روی آنها بود و روزی که نامشان به عنوان برندی معتبر در جهان درخشید دیگر جوان نبودند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.