کد مطلب: ۴۸۹۷۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کالاهای ناموجود ناگهان عرضه شدند! / گلایه‌های پی‌درپی از رفتار عجیب دیجی‌کالا

کالاهای ناموجود ناگهان عرضه شدند! / گلایه‌های پی‌درپی از رفتار عجیب دیجی‌کالا

موجودی و عدم موجودی یا کاهش و افزایش قیمت محصولات در دیجی‌کالا، یکی از بحث‌های پررنگ در میان کاربران فضای مجازی است؛ با نزولی شدن روند دلار برخی کاربران ادعا کرده‌اند این فروشگاه به سرعت کالاهای ناموجود را عرضه کرده تا ضرر بیشتری نداشته باشد اما گروهی دیجی‌کالا را مارکت‌پلیس می‌دانند و معتقدند این اقدامات به فروشنده‌ها مربوط است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با کاهش قیمت‌ها در بازار ارز، برخی کاربران توئیتر این انتقاد را به دیجی‌کالا وارد کرده‌اند که محصولات ناموجود را قبل از اینکه قیمت‌ها، کمتر شود موجود کرده است. از آن سو، برخی نیز نوشته‌اند که این فروشگاه، در زمان افزایش قیمت دلار به سرعت قیمت‌ها را بالا می‌برد اما حالا، یا تغییری دیده نمی‌شود یا با تاخیر اتفاق می‌افتد.

کاربری نوشته است که: «دیجی‌کالا با کاهش قیمت دلار تعداد زیادی از محصولات را که تا دیروز موجود نداشت به یکباره برای فروش گذاشت و اعلام موجودی کرد. این اگه احتکار نیست پس چیه؟». کاربرانی در پاسخ به او، ضمن تایید موضوع، به ادعایی که در اوایل شیوع کرونا در کشور در مورد احتکار ماسک توسط این مجموعه مطرح شد، اشاره کرده‌اند.

فرد دیگری نیز گلایه کرده است این فروشگاه آنلاین، از یک ماه پیش این استراتژی رو پیاده کرده است به گونه‌ای که «رو اوج می‌زد چند تا مونده؛ الان به وفور یافت می‌شه، نمونه‌اش مایکروویوهاست.»

کاربری هم به موضوع تغییر قیمت‌ها اشاره کرده و نوشته است که: «نوت 10 اولترا قدم به قدم با دلار 32 تومنی رفت بالا، فعلا همونجا مونده منتظریم که با کاهش 25 درصدی دلار نسبت به قبل(البته تا این لحظه چون بیشترم ریزش میکنه احتمالا) این گوشی رو حدود 28 میلیون ببینیم. موقع صعود دلار در کسری از ثانیه می‌رفت بالا ولی ما عجله نداریم منتظر می‌مونیم.»

او در ادامه گلایه کرده است که: «وقتی قیمت ارز در بازار آزاد افزایشی می‌شه ده ثانیه بعدش گوشی ها و لپتاپ‌های دیجی‌کالا ناموجود می‌شه اما وقتی دلار 5 هزار تومن ارزونتر شده تو دو روز هنوز یه ریال رو قیمتا تاثیر نذاشته.»

کاربر دیگری هم معتقد است: «دی جی کالا تو این مدت سنگ تموم گذاشته بود و توی اکثر محصولاتش تا جاییکه شخصا رصد می‌کردم قیمت‌هاش اقلا 30درصد بالاتر از کف بازار بود.»

فروشندگان مقصرند؟

در مقابل اما، گروهی از کاربران معتقدند دیجی‌کالا فقط یک مارکت‌پلیس است و این اقدامات از سوی فروشندگان انجام می‌شود. به اعتقاد برخی از افراد، نمی‌توان به عرضه‌کنندگان هم انتقاد کرد؛ چرا که نبود ثبات اقتصادی در کشور، باعث نگرانی آنها شده است. در واقع این احتمال وجود دارد که در صورت کاهش قیمت‌ها، با وقوع نوسان دیگری در بازار ارز، آنها مجبور شوند در آینده کالاها را با قیمت‌های بالاتری تهیه کنند.

صفحه رسمی دیجی‌کالا نیز در پاسخ به انتقادات، به همین نکته اشاره کرده که این مجموعه یک مارکت‌پلیس است و موجودی یا قیمت کالاها را فروشندگان تعیین می‌کنند. دیجی‌کالا ادعا کرده است که قیمت‌ها در مورد کالاهایی که خودش فروشنده آنهاست، بر اساس کاهش ارز، پایین می‌آید اما برای دیگر محصولات، قیمت‌ها و موجودی در اختیار فروشنده‌هاست.

موضوع کمیسیون دیجی‌کالا و عدم تحویل محصولات

امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی این مجموعه نیز در رشته توئیتی، همین دیدگاه را بسط داده است. بر اساس توضیحات او، دیجی‌کالا به عنوان پلتفرم، قانونا حق ندارد فروشنده‌ای را مجبور کند که کالای خود را به قیمت مشخصی بفروشد؛ نهایت کاری که پلتفرم می‌تواند انجام دهد ایجاد سقف قیمت است که فروشنده می‌تواند کالای خود را در این سقف بفروشد یا نفروشد.

او همچنین نوشته است که تعیین سقف قیمت راه‌حل چندان کارآمدی نیست و در بسیاری از مواقع منجر به این می‌شود که فروشنده کالای خود را ناموجود کند و نفروشد؛ کارآمدترین روش، ایجاد رقابت بین فروشنده‌ها است.

کاربرانی البته به توضیحات او انتقاد کرده‌اند. برای مثال فردی نوشته است که: «مسئله از آنجايي شروع مي‌شود كه مبلغ جنس توسط مشتري پرداخت شده اما ديجي‌كالا تعهدي نسبت به تحويل كالاي خريداري شده كه پول آن دريافت شده، ندارد.»

کاربری دیگری هم انتقاد کرده است که: « حق ندارید فروشنده‌ای را مجبور به فروش کنید، ولی موظفید فروشنده‌ای که کالایی را فروخته، مجبور کنید کالا را تحویل دهد و نه اینکه وقتی فروخت و دید قیمتش بیشتر است، یکدفعه بگوید اصلا جنس نداریم! بارها در مارکت پلیستان این بلا سر خود من آمد!»

کاربری دیگری هم که جزء فروشندگان این فروشگاه آنلاین است، گلایه کرده که آنها نمی‌توانند قیمت‌ها را 10 درصد نیز افزایش بدهند و خطاب به دیجی‌کالا نوشته است: «اما شما یک‌شبه کمیسیون 4 درصد رو کردید 25 درصد، برای کاهش قیمت از خودتون شروع کنید.»

فروشنده دیگری نیز به این توئیت پاسخ داده است که: «موقعی که ما فروشنده بودیم، کاملا و دقیقا مجبورمون میکردید که فولان کالا رو به فولان قیمت بفروشیم.»

مدیر روابط عمومی این فروشگاه اینترنتی در مورد موضوع کمیسیون توضیح داده است که: «کمسیون دیجی‌کالا بسته به گروه کالا بین ۲ تا ۲۵ درصد هست و میانگین کمسیون دریافتی هم ۹ درصده. این میانگین سال گذشته ۷.۵درصد بود. فکر می‌کنیم با توجه به افزایش هزینه‌های سرسام‌آور امسال کمسیون ۹ درصدی منصفانه هست. ولی داریم تلاش می‌کنیم که این عدد رو کمتر کنیم.»

شما چه تجربه‌ای در مورد موجودی و عدم موجودی یا کاهش و افزایش قیمت محصولات در دیجی‌کالا یا فروش محصول در بستر این پلتفرم دارید؟ نظر خود را با تجارت‌نیوز در میان بگذارید.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.