خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۲۷۳۲

نظرهای مخاطبان تجارت‌نیوز در مورد کرایه‌ تاکسی‌های اینترنتی

آیا کرایه‌های اسنپ و تپسی منصفانه است؟

آیا کرایه‌های اسنپ و تپسی منصفانه است؟

بسیاری از رانندگان اسنپ و تپسی معتقدند با توجه به میزان کرایه‌ها و گرانی‌ها، کار در تاکسی‌های اینترنتی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد اما برخی راضی‌اند؛ در مقابل گروهی از مسافران هم می‌گویند کرایه‌ها همین حالا هم بالاست و عده‌ای حق را به رانندگان ناراضی می‌دهند.

تجارت‌نیوز چندی پیش گزارشی را با موضوع رانندگی در تاکسی ‌های اینترنتی منتشر کرد. در ادامه نظرات مخاطبان را در این مورد می‌خوانید.

با این گرانی‌ها، نمی‌صرفد

گروهی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تاکید دارند با توجه به گرانی قطعات و استهلاک خودرو کار در اسنپ و تپسی صرفه اقتصادی ندارد.

- «من خودم یه راننده اسنپ و تپسی هستم امروز یه لامپ چراغ جلو خریدم ۴۰ تومن که یه چیز خیلی جزئی حساب می‌شه. با این وضع بنزین و وضع هزینه های پرت و قیمت های سنگین لوازم یدکی اونی که می‌گه می‌صرفه هنوز ماشینش تو خرج نیوفتاده. وقتی با هزینه ها من ماشینم بخاطر کار کشیدن بیش از حد افتاده به خرج گریبکسش به صدا افتاده موتورش به روغن سوزی وضعیت کمک فنرهاشم خراب و کله پلوساشم خرابو دیسک و صفحه در حال تموم شدن حساب کردم حدود نزدیک به ۱۰ میلیون تومن خرج داره از کجام بیارم خرجش کنم مدلش ۹۲ کارکردش شده ۲۹۰ هزارتا فقط این دوسال گذشته ازش کار کشیدم بخاطر بدبختیام کرایه که مفت هزینه ها فضایی.»

- «سلام دوستان من ۴ سال تو تپسی کار کردم بعد ۴ سال به خودت میای میبینی ماشینت شده لگن اعصابت شده سگ زندگیت داغون شده چیزی هم تو جیبت نیست.اولش ی چند ماهی داغی نمیفهمی مثل ی دوستی که الان نوشته بود من ساعتی ۳۰ تومن کارمیکنم.منم بهش میگم تو ۳۰ تومن کار نمیکنی ماشین کارمیکنه ینی جفتتون ۳۰ تومن ۱۵ تومن سهم ماشینه که مطمعن باش ۵ تومنم باید بزاری روش خرج ماشین کنی در اینده ۱۰ تومن برات میمونه که اونم باید خرج دوا درمون کنی.اگه هم خرج ماشین نکردی عجله نکن بلاخره باید یجا بکنی.الانم دیگه بری تعمیرگاه سلام کنی ۵۰۰ پیاده ای…»

- «بنده قریب به دوسال است در تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنم ولی متاسفانه علاوه بر گرانی قطعات و سوخت و پایین بودن کرایه ها شرکت های مذکور هیچگونه همکاری و مساعدت جهت بهبود وضع رانندگان نمی‌کنند. اونوقت چطور می‌شه از راننده ها انتظار داشت که سرویس خوب به مسافران بدهند همچنین به شرکت های مذکور. بنده به شخصه در اولین فرصت از ارائه خدمت به این شرکت ها خوداری خواهم کرد…»

- «من تا یک سال پیش که اینقدر هم گرانی نبود یک سال تو اسنپ کار کردم و آخر متوجه شدم حمالی هستم که فقط دارم به جیب شرکت زحمت می کشم. ماشینم داغون شد خانواده ام سختی کشیدن تو این مدت کار، اعصاب خودم هم از بین رفت. بدترین وضعیت اقتصادی رو داشتم به خدا به جایی رسید که دیدم شرایط من از دوران بیکاری هم بدتر شده گذاشتم کنار… من از وقتی اسنپ رفتم ماهی ۲تومن درآمد داشتم ولی بعد از ۶ماه ۶میلیون سرموتورم خرج کردم.اشتباه محضه تو اسنپ و تپسی کارکردن.»

- «با توجه به شرایط بد اقتصادی کار کردن تو اسنپ و تپسی به صرفه نیست…لااقل دولت یا شرکت تسهیلات.از قبیل وام و لوازم یدکی ارزان لاستیک در اختیار راننده ها بز اره.. وبیمه تامین اجتماعی کنه.»

- «من خودم تا ۲ ماه پیش کار می‌کردم باور کنید هرجوری حساب کردم دیدم صرف نمی‌کنه هرچی کار می‌کردم صرف هزینه بنزین و گاز و روغن و لنت و صفحه کلاج وتسمه ها لاستیک و باتری و…کارواش وکمیسیون و اینترنت و بیمه وجریمه و طرح وتصادف وترافیک و…همه اینهارو حساب کنید میبینید که با این قیمت بالای ماشین و هزینه اصطلاک بالاو کیفیت پایین قطعات و دستمزد بالای تعمیر به هیچ عنوان صرف نمی‌کنه و فقط وقت با ارزش خودتونو هدر میدین و ماشینتونو نابود می‌کنید.»

- «من که برام نمی‌صرفه. بلبرینگ جلو خریدم 185000تومان واجرت ۶۰هزار تومان دادم برای پرس ومکانیک وسگدست هم خراب بود 125000تومان بود خریدم اصلا وحشتناکه چند روزیه که اسنپ نرفتم کرایه ۱۱کیلومتر رو باید با ۸تومان بری.»

- «هزینه خودرو هم درنمی‌یاد، فقط به اندازه بخور و نمیر . باید تاکسیی اینترانتی هم مثل کلیه اقلام که گران شده درچندماه اخیر گرایه‌ها هم باید به همان نسبت افزایش پیداکنه.»

- «کار کردن توی تاکسی های اینترنتی به هیچ وجه به صرفه نیست. علاوه بر بر گرانی قطعات یدکی خودرو نرخ پایین کرایه ها نیز مزید بر علت است در تهران یک راننده اسنپ نهایت ماهی نه میلیون خالص از اسنپ دریافت می‌کند که همین عدد هم زیر خط فقر محسوب می‌شود حالا هزینه سوخت ، لاستیک ، بیمه ، استهلاک و جریمه‌های رانندگی رو هم از این مبلغ کم کنیم مبلغی کمتر از چهار میلیون می‌ماند و با توجه به قیمت خودرو و و وقت دوازده ساعت روزانه که رانندگان می‌گذارند عملا کمتر از حقوق وزارت کاری دریافت می‌کنند حالا بیمه تامین اجتماعی هم پیشکش اسنپ و تپسی…»

- «تو این چند سال همه چیز بیشتر از ده برابر شده شده یعنی بعضی چیزا بیشتر از هزار درصد گرون شده اونوقت تو این چند سال کرای اسنپ شاید سی درصد گرون شده باشه که اونم کمیسیون خودشونم گرون کردم راننده اسنپ از ناچاری میاد با ماشینش کار میکنه مسئولین هم سو استفاده میکنن قیمتا رو پایین نگه میدارن که بتونن رقابت کنن…»

- «من راننده اسنپ هستم فقط ب زور خرج روزانه رو میتونم دربیارم اصلا نمیشه پس انداز کرد ب همین خاطر خیلی از سفر هارو قبول نمیکنم چون نمیصرفه قطعات ماشین خیلی گرون شده

- «کار کردن تو اسنپ و تپسی مثل زندگی کردن تو ایرانه. مگه الان ملت از این وضع راضی هستن ؟؟ مسلما نه… پس مطمئنم باشین برای راننده هم نمیصرفه. فقط دل راننده و خانواده اش خوشه که از صبح می‌ره کار می‌کنه تا شب. اما خبر ندارن از بغل ماشینش دارن گاز میزنن میخورن. چون بعد یه مدت روزی ۲۰۰کیلومتر رانندگی تو این خیابونهای شهر دماری از ماشین در میاره که هیچی از ماشین نمی‌مونه…»

- «من اسنپ موتوری کار می کنم ،با قیمت های پایین که اسنپ زده اصلا زندگی ما نمیچرخه ،نصف درآمد ما صرف کمیسیون و بنزین و روغن و تعمیرات که امروزه قیمت قطعات سر به فلک زده می شود…»

- «شیوه امرار معاش در موقعیت کنونی فقط استهلاک نه تنها ماشین را بالا برده بلکه نسبت به زمان عمر و و درآمد کافی برای زندگی را نیز شامل میشود ، درآمد عمومی و هزینه های همه اقشار جامعه تناسب ندارد ، کاش بجای راننده ساختن از کل جوانان و نیروی محرک جامعه ، کارخانجاتی با تکنولوژی و ادوات روز دنیا از چین وارد میکردند و جوانان شاغل بر کاری بودند که چرخ صنعت پیشرفت میکرد ، با تبلیغ جوانان را صبح تا شب پشت فرمان نشاندن میشود نسلی درآینده که دیگر توان خرید همان ماشین را ندارد.»

امان از کرایه‌های پایین

گروهی از مخاطبان تجارت‌نیوز از شیوه تعیین کرایه در تاکسی‌های اینترنتی گلایه دارند و معتقدند کرایه‌ها باید افزایش یابد.

- «سیستم هوشمند تعیین کرایه اسنپ و تپسب ، مربوط به کشورهای اروپایی است که قیمت ها در همه ابعاد فیکس و بدون تغییر است ، نه به وضعیت فعلی کشور مان که تورم و گرانی تحمل ناپذیر شده . اکثر رانندگانی مثل من در تپسی و اسنپ ، سالی دوسه بار شاید بتونیم گوشت بخریم . با وضعیت فعلی کشور تامین احتیاجات خورد و خوراک یسار سخت شده چه برسد به تعمیرات و و نیز خرید خودروی مدل بالاتر…»

- «اگه فردی در کارخانه یا کارگاه یا اداره و سازمانی در روزهای تعطیل و شبها در سر کار حضور پیدا کند دو برابر روز عادی بهش مزد تعلق میگیرد و تاکسرانی و آژانسها هم ازساعت ۲۴الی۶ صبح۲۰درصد کرایه را اضافه میکردند پس چرا در اسنپ و تپسی کسی که از استراحت و تفریح خود میزند بجای کرایه بالاتر کرایه های کمتر برای مسیرها در نظرگرفته میشه؟»

- «کسانیکه از اسنپ و تپسی طرفداری میکنن و میگن ما راننده هستیم بخدا دارن دروغ میگن من خودم در تهران راننده اسنپ و تپسی هستم در بهترین شرایط ساعتی بیست هزار تومن رو نمیشه با ماشین کار کرد. شهرستان بدتره. منتظر مسافر میشی کنار خیابان فورا 206 دوربین دار میاد جریمه میکنه داخل فرودگاه میری مسافر پیاده کنی جریمه میشی سمت اتوبان ساوه میری کلی عوارض میاد رو حسابت همین جریمه ها در ماه ششصد هفتصد هزار تومن میشه. قطعات و استهلاک ماشین و بنزین سه هزار تومنی و کرایه پایین و نداشتن بیمه و بقیه مشکلات بماند…»

- «تمام هزینه ها به عهده رانندس. همین اینترنت کلی هزینه داره. کاش میشد برنامه اسنپ بدون اینترنت کار میکرد. کمیسیون هم که ۱۵٪. از اون ور باید مالیات هم پرداخت کنیم.»

- «من یه راننده خانم هستم که دو ماهه مشغول شدم، بخاطر مشکلات اقتصادی. کمرم پلاتینه و دیسک گردن و آرتروزم دارم ولی با این وصف هیچ حامی و پشتوانه مالی ندارم و مجبور به اینکار شدم. کرایه‌ها خیلی افتضاحه. تو رو خدا هرکی که بانی و مدیر این اسنپ و تپسیه، بدرد دل ما بیچارها برسه. بچه محصل دارم و اجاره نشینم. شوهرمم بیکاره و مشگل اعصاب داره و افتاده تو خونه باید با این جسم مریضم برم رانندگی و این کرایه‌های پایین و ماله عهد بوقه…»

- «آژانس کیلومتری ۱۵۰۰تومان می گیره اما ظلم اسنپ و تپسی به رانندهاش اینه که یه کرایه در حد تعادل و معقول براشون لحاظ نمی کنه و تو اکثر سفرها کیلومتری۵۰۰تومان با احتساب کسر مالیات ۲۰ درصد از همین مبلغ لحاظ می کنه و هیچ کسی هم جوابگو نیست…»

- «من به ناچار ۲ساله که راننده اسنپ هستم خدا نگذره از کسایی که میان کامنت میزارن و میگن که از اسنپ و تپسی راضیند چون در این شرکت شما نه بیمه میشید نه ماشینتون بیمه میشه نه در مواقع شکایت شرکت پشتتونه. درامد این شرکت برای شخص راننده بسیار پایینه…»

- «این قیمت کرایه برای زمانی خوب بود که همه چیز ارزون بود نه که تو این تورم من باید دو سفر برم تا یه نهار بخورم خیلی خیلی پایین هست قیمتها خرج ماشین هم که به کنار. بعد هیچ فرقی بین ماشین خوب و بد هم نزاشتین.»

- «لطفا به مدیران اسنپ بگین راننده هایی که از سر زیاده خواهی مسافر حساب کاربری آنها رو مسدود دایم کردید بازکنید به فعالیتشون ادامه بدن فعلا تو این اوضاع دارن خرج زنو بچه میدن کرایه خونه میدن و… تازه اگر مهریه خانم‌هاشونو بطور قسطی ندن.»

ناشکر نباشید

گروهی از رانندگان اما از کار در تاکسی‌های اینترنتی راضی هستند و به همکاران خود توصیه می‌کنند، ناشکر نباشند.

- «اسنپ خیلی خوبه و اونی که اعتراض داره اسنپ کار نکنه، بنظرم بره کار ساختمانی پیش بنایی مشغول باشه، از نظر من اسنپ عالیه و تا حالا تو این وضعیت اقتصاد جامعه خیلی از ادمها زندگیشو با اسنپ میچرخونن شماها هم به جای این حرفا سجده شکرگزاری بجا بیارین.»

- «هرکی نمیتونه کار نکنه مگه اسنپ تپسی مجبورتون کردن. برید تو خیابون, گردشی کار کنین. کار کردن توی اسنپ تپسی یعنی: اقا بالا سر نداری، هرموقع دلت میخواد کار میکنی، هرجا میخوای بری رفت و برگشت خالی نمیری. اقایون راننده ها یادشون رفته جلوی ترمینال راه اهن فرودگاه کتکاری میکردیم با خطیا سر مسافر. من نمیگم عالیه، ولی بدم نیست. لطفا منصفانه انتقاد کنید.»

- «اسنپ دنبال کسی سیب قرمز با نخود کشمش نفرستاده که بیاد اسنپ کار کنه. هرکی دوس نداره خو بره. من تا اسنپ هس کار میکنم تازه درامد خوبی داره. هرکی بگه کارش خوب نیس، کوتاهی میکنه تو کار یا ماشینش اوراقیه…»

- «من منکر مشکلات اسنپ و تپسی نیستم ولی الان مثلا داخل یه شرکت و کارخانه چقدر میدن؟ تازه برای یه مرخصی باید کلی منت بکشی، آخرش هم بهت نمیدن. من داخل مشهد ساعتی 28 تا30 در میارم و خدارو شکر راضیم.»

مسافران چه می‌گویند؟

از بین آن دسته از مخاطبان تجارت‌نیوز که تجربه سفر با اسنپ و تپسی را دارند؛ بعضی کرایه‌ها را گران می‌دانند و بعضی حق را به رانندگان می‌دهند.

- «والا درامد کارگر و بقیه اقشار مگه اضافه شده که هی می‌گید کرایه زیاد بشه. البته غیر از حقوق بگیرای دولت. در ضمن همین الان یکی در میون سوار میشیم گرونتر کنید اصلا نمیتونیم سوار بشیم. نکته سوم اینکه من از هر راننده اسنپی میپرسم با افتخار میگه 7صبح میام تا 12 ظهر 200هزار درمیارم والا اگه اینجوریه خوب دیگه دردتون چیه کارگر صبح تا غروب 60تومن درامدش هست.»

- «اینایی که میان میگن نمیدونم اسنپ و مسافر سود میکنن چرا حرف بیخودی میزنین؟؟؟؟راننده و اسنپ سود میکنن چرا چون که من خودم بارها با اسنپ رفتم و اومدم راننده ها اکثرن کولر روشن نمیکنن زمستون بخاری روشن نمیکنن از اینترنت هم استفاده نمیکنن زیاد، به جای لوکیشن از خود مسافر میپرسن مقصد کجاست؟ از خونه بخوای تا بازار بری با اسنپ باید بالای ۱۵ هزارتومن پول بدی، اون وقت بازم میگین راننده سود نمیکنه؟؟تازه اگر راننده ها سود نمیکردن اسنپ انقدر متقاضی نداشت.»

- «اوایل که تاکسی های اینترنتی تازه آمده بودند قیمت آن ها به نسبت سایر گزینه های مشابه ارزان تر بود و مدیران این شرکت ها در توضیح علت این رویکرد می گفتند که این نه یک ترفند برای جذب کردن مشتری بلکه ناشی از یافتن راهکارهای جدید در زمینه حمل و نقل شهری است. آن زمان گفته میشد از آن جا که راننده آژانس وقتی مسیری را می رود باید خالی یا بدون مسافر برگردد و وقتی به دفتر آژانس برگشت هم گاهی باید مدت زیادی منتظر بنشیند تا نوبتش بشود و بتواند مسافر دیگری بگیرد پس رانندگان تاکسی های اینترنتی که این گونه قید و بندها در کارشان وجود ندارد می توانند بیشتر درآمد کسب کنند و ارزان تر بودن تاکسی های اینترنتی به همین دلیل منطقی است و ادامه دار خواهد بود . امروز دیگر مزیت قیمتی تاکسی های اینترنتی حذف شده و قیمت آنها مانند آژانس ( و در بعضی ساعت های روز و برخی مسیرها گران تر است ) اما مزیت تاکسی های اینترنتی برای رانندگان ( بدون مسافر برنگشتن و در نوبت نایستادن برای اختصاص مسافر به آنها ) همچنان وجود دارد و جالب است که برخی از آنها با این وجود همچنان ناراضی اند . این در حالی است که میانگین قیمت تاکسی های اینترنتی در سه سال اخیر سه چهار برابر شده و در آمد سایر اقشار جامعه که مشتریان این تاکسی ها هستند هرگز به این میزان رشد نداشته است.»

- «من کسیم که از وقتی کرونا آمده با اسنپ میرم سر کار و برمی‌گردم چون چاره ندارم مجبورم کرایه ها از زمان شروع بیماری سه برابر شده من مسافر مجبور چه گناهی دارم تازه میگین کمه اسنپ از کمسیون زیاد نمی‌گذره، به من مسافر چه؟»

- «مگه درآمد یه کارمند یا کارگر زیاد شده با وجود گرون شدن تمام کالاها و اجاره خونه ها که کرایه اسنپ گرون بشه ؟ با گرون شدن کرایه مطمئنا مسافرهاشون هم کم میشه پس به نفعشون نیست گرون بشه فعلا !!تمام مردم باهم توی یه کشتی هستیم فعلا باید باهم بسازیم و جلو بریم ببینیم چی پیش میاد در حال حاضر کسی این وسط زندگی نمیکنه فقط زنده میمونیم !»

- «راننده ای که برای یک مسیر بیست دقیقه ای بیست تا سی هزار تومان می گیرد حتی اگر نیمی از در آمدش صرف کمیسیون ، بنزین ، قطعات ماشین و … شود باز هم به اندازه یک مدیر میانی و یا یک استاد دانشگاه در آمد دارد و در آمدش ( اگر حدود ده ساعت در روز کار کند ) حدود دو برابر یک کارمند عادی در ادارات است.»

- «به عنوان یه مسافر دلم واسه راننده ها میسوزه کرایه اسنپ خیلی پائینه کاش فکری به حال این بیچاره ها بکنن.»

- «من مشتری همیشگی اسنپ وتپسیم کرایه ها خیلی پایینه گاهی موقع من خجالت میکشم اضافه ام میدم درخصوص کرایه ها تجدید نظر فرمایید. درخواست هم دیر قبول میکنن.»

- «شخصا مسافر اسنپ هستم و واقعا میگم یه موقع دلم برای این بنده های خدا می سوزه با این کرایه ها و گاهی اصلا مسیری که لازمه سریع برم به علت اینکه کرایه پایینه قبول نمیکنن، یعنی هم برای من مسافر بد شده که راننده قبول نمیکنه مسیر واجب منو هم برای اون بنده خدا بده. حداقل اسنپ گزینه نرخ کرایه بالاتر از اون هم برای من بزاره که حق انتخاب داشته باشیم بین منی که چند هزار تومن برای الاف شدن به نظرم ارزش نداره تا اونی که برای پانصد تومان حاضر دو ساعت صبر کنه.»

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمدرضا

    سلام از وقتی که شروع به کار دراسنپ کردم هرروز از دیروزم بدتر شده الانم کرونا گرفتم افتادم تو خونه ماشینم پرایددیسک صفحه تموم کرده پولوس خراب کمکم نداره حتی توان قسط ۵٠هزارتومانی روهم ندارم تازه باطری ام شده ۵۴٠هزارتومان بخدا تازه اعصابم سگ شده

  • اصفهان

    قیمت ها بیشتر وقتا بیش از حد گران میباشد

  • محمد طاها

    کرایه اسنپ خیلی پایین در عوض خرج ماشی خانه سر به فلک کشیده تازه توی اهواز کرایه اسنپ نصف شده کسی هم جواب گو نیست هشتاد درصد از کرایه ها زیر هفت هزار تومان

  • ناشناس

    حیف ادم ک برای اینا کارکنه من ساعتی ۵۰ت کارمیکنم ولی خونه ک میرسم دیگه اعصابی برام نمونده خدالعنتکنه ….

  • Mehdi

    درودبهتره بپرسیم چرا کرایه تاکسی اینترنتی کم و کمتر میشود!!
    الان هر چی کار کنی برا ماشین و شرکته،
    واقعا دیگه نمی دونیم چیکار کنیم،
    برزخ این شکلیه که هستیم.

  • اسدی

    از روزی که تجارت نیوز خبر بدون منطق ودلیل ویک طرفه درباره گران بودن کرایه تاکسی ها اینترنتی زد خداشاهده کرایه ها به قیمت سال ۹۶ برگشت خداوند ازشما نگذرد باعث این ظلم امثال شما هستید .
    عسل نمیدهی نیش مزن

  • ناشناس

    سلام
    در یک جمله بگم که
    هر بیزینسی که در ان منافع دو طرف لحاظ نشود محکوم به نابودی است
    اسنپ تعطیل خواهد شد

  • حرف مظلوم

    فقط باید بگم این برنامه به درد صاحباشون میخوره نه قشرمظلوم راننده.کیلومتری 700 تومن باید کارکنی هزینه هاروکه کسر میکنی ته اش هیچی نمیمونه برات .به تمام معنا مزخرف.ول کنید این اپلیکیشن برده کشی رو

  • منصف

    سلام کرایها نصف کرایه واقعی هم نیست خدا خیرشون نده به کجا و کی اعتراض کنیم که حرف مظلوم رو نمیشنون

  • اسنپ کارنکنید

    اصلااسنپ صرف نمیکنه تازه من باوانت کارمیکنم اسباب کشی کرایه۲۰تومن آخه شماوجدان دارین تازه جالبه بایدحمالی هم بکنی اسباب باربزنی خالی بکنی همیشه حق با مشتری هست چرا اخه حیف آدم که بره اسنپ خیلیهاپروهستن هنوز۲۰تومنم تخیف میخوان