کد مطلب: ۵۶۷۹۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کیسه دوختن استارتاپ‌ها برای ۲۰۰ هزار کسب‌وکار / چه کسانی از بستن اینستاگرام سود می‌برند؟

کیسه دوختن استارتاپ‌ها برای ۲۰۰ هزار کسب‌وکار / چه کسانی از بستن اینستاگرام سود می‌برند؟

بستن ایسنتاگرام یکی از اهداف طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی است، برخی از استارتاپ‌های داخلی برای بیش از ۲۰۰ هزار کسب‌وکاری که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند کیسه دوخته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حالا که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در آستانه تصویب شدن و اجرایی شدن نهایی است، برخی از کسب‌کارها و استارتاپ‌ها برای بعد از مسدودسازی اینترنت کیسه دوخته‌اند.

اینستاگرام یا دیجی کالا؟

اینستاگرام این اپلیکیشن فقط برای سرگرمی بین ایرانی‌ها محبوب نشده بلکه فضای کسب‌وکار بی واسطه را بین فروشنده و خریدار ایجاد کرده است. در واقع به جای این که تولید کننده کالای خود را در سایت‌های فروش به خریدار عرضه کند خودش آن مسنقیم برای متقاضی می‌فرستند.

از این نحوه خریدوفروش سودی نصیب سایت‌های فروش مثل دیجی کالا نمی‌شود، چرا که دیجی کالا از هر فروش سود چند ده درصدی می‌یرد که فروشنده برای جبران آن مجبور است قیمت کالا را بالا ببرد و در واقع فروش کمتری داشته باشد.

طی سال‌های اخیر فروشندگان نسبت به سهم خواهی دیجی کالا از هر فروش اعترض کرده‌اند، برخی نیز گفته‌اند که دیجی کالا اجناس مرجوعی را آسیب دیده به آن برگردانده به نحوی که دیگر قابل فروش نبوده است. همچنین برخی از اجناس در انبارهای دیجی کالا آسیب دیده‌اند.

مسئله مهم‌تر این است که دیجی کالا پول فروش را چند ماه بعد به حساب فروشنده واریز می‌کند این در حالی است که در اینستاگرام فروشنده در لحظه پول کالایی که می‌فروشد را می‌گیرد.

کوچ ۲۰۰ هزار کسب‌وکار از اینستاگرام

تعداد کسانی که برای کسب و کار خود به سمت اینستاگرام می‌روند هر روز زیادتر می‌شود.

بهمن پارسال سخنگوی دولت گفت که حداقل ۱۱۵ هزار صفحه اینستاگرام وجود دارد که درآمد خانوارهایی را تأمین می‌کند. این امر بدین معناست که حتی اگر هر صفحه درآمد ۲ نفر یا ۲ خانواده را تأمین کند؛ یعنی ۲۳۰ هزار خانواده یعنی چیزی حدود ۹۵۰ هزار نفر ایرانی، در اوضاع بیکاری ناشی از کمبود رشد و تحریم، امرار معاش خود را وابسته به این شبکه اجتماعی هستند.

اما جدیدترین آمارها را پادرو که در زمینه ارسال کالاهای فروخته در فضلی شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند ارائه کرده است. براساس این آمارها بیش از ۲۰۰ هزار کسب‌وکار فقط در اینستاگرام فعالیت می‌کنند.

بنابراین کوچ ۲۰۰ هزار کسب‌وکار از اینستاگرام به پلتفرم‌های فروش مثل دیچی کالا باید سود خوبی را برای صاحبان آنها داشته باشد.

طبق گزارش امروز روزنامه هفت صبح، حمید محمدی بنیانگذار و مدیرعامل دیجی کالا یک هفته قبل از اعتراضات کاربران در فضای مجازی به طرح صیانت از فضای مجازی، از راه‌اندازی شبکه اجتماعی دیجی کالا خبر داده است.

این موضوع موجب اعتراض کاربران به دیجی کالا شده، اگر چه هفت صبح اظهارات مدیر عامل دیجی کالا را اعلام بدموقع خوانده که موجب شده دردسر برای کسب‌وکار شده است.

اما نمی‌توان از سودی که به این دست کسب‌وکارها که شاید بزرگترین آن دیجی کالا است چشم پوشی است.

روبینو هم سود می‌برد؟

یکی دیگر از استارتاپ‌هایی که از بستن اینستاگرام منفعت مالی می‌برد، پیامرسان‌های داخلی مشابه اینستاگرام است. یعنی روبیکا با بخش روبینو خود.

روبینو نسخه بومی اینستاگرام است که به احتمال زیاد پس از اجرایی کردن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی جایگزین اینستاگرام شود. اپلیکیشنی که هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری برای کاربران دارد و هنوز نتوانسته به مهم‌ترین ابهام درباره خودش پاسخ دهد.

اپلیکیشنی که ارتباطی با دنیا ندارد و اطلاعات فیلتر شده به کاربران می‌رسد، همچنین هیچگونه شفاف سازی درباره صاحبان آن و تغییرات مدیریتی این اپلیکیشن وجود ندارد.

برای اطلاع بیشتر درباره روبینو روی لینک « هزینه‌های اپلیکیشن‌ ایرانی برای کاربران/ جایگزین اینستاگرام چیست؟ » کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سارا

    چرا مردمو شکنجه روحی میکنید این طرح ایرادات زیادی داره و باید اصلاح بشه ولی تدوین کنندگانش بارها توضیح دادند که اصلا قصد فیلترینگ این شبکه ها رو ندارند شما باز تکرار کنید

    • ناشناس

      چی میگی عمو محدود سازی با بستن ۹۵ درصد ترافیک چه فرقی با مسدود سازی داره؟؟؟طرح بی ابی خوزستان و دزدی ها رو بزارن

  • ناشناس

    البته استارت‌آپ درسته نه استارتاپ

  • ناشناس

    ممنون از اطلاع رسانی های به موقع تجارت نیوز

  • ناشناس

    آیا برنامه واتساپ حذف میشه