کد مطلب: ۴۹۲۹۲۰

نظر مخاطبان تجارت‌نیوز در مورد عملکرد دیجی‌کالا

بازار بدون رقیب / خرید از دیجی‌کالا خوب است یا بد؟

بازار بدون رقیب / خرید از دیجی‌کالا خوب است یا بد؟

دیجی‌کالا از یک سو مشتریان وفاداری دارد که بارها از این سایت خرید کرده‌اند و راضی هستند؛ در مقابل اما، هم در میان فروشندگان و هم از بین خریداران، منتقدان جدی‌ای دارد که معقتدند باید رقیبی جدی برای این مجموعه پا به میدان بگذارد.

تجارت‌نیوز در روزهای گذشته دو گزارش با موضوع‌ عملکرد دی جی کالا و پس فرستان محصول برای دی جی کالا را منتشر کرده است. نظرهای مخاطبان را در ادامه می‌خوانید.

از دیجی‌کالا راضی هستیم

گروهی از مخاطبان تجارت‌نیوز از تجربه‌های خوب خود در مورد خرید از دیجی‌کالا نوشته‌اند.

- «من مدتهاست مشتری دیجی‌کالا هستم و دوست و فامیل راهم تشویق کردم. بسیار راضیم. دو سه مورد مرجوعی داشتم بسیار آسان پذیرفتند و پولش را پرداخت کردند. منتقدین یا می خواهند این مجموعه را تخریب کنند یا جزو افراد بهانه گیرند. قضاوت روی این مجموعه نباید براساس شنیده ها باشد.»

- «من تا حالا ۱۱۵ سفارش داشتم ولی فقط دو سه تاش مشکل داشت. یکیش رو مرجوع کردم ولی اون دوتا رو استفاده کردم . به هرحال تو این شرایط کرونا باعث شده بازار نرم.»

- «من از دیجی کالا بسیار راضی هستم. هم پول رو می شه در منزل پرداخت کرد هم به صورت اینترنتی. الان که کرونا آمده بعضی کالاها در منزل نداره که خیلی اهمیت هم نداره. بسیار بسیار خوش قول و به موقع تحویل می دن تمامی اجناس با کیفیت با بسته بندی بسیار منظم. اصلا باعث گرانی و این حرفا که بعضی دوستان زدن نیستن چون قیمت ها از بعضی فروشگاه ها و مغازه ها پایین تر هم هست و‌ مرجوعی داره حتی اگر‌کالا ایراد داره باشه قبول می کنن. دیجی کالا هم تعویض داره و هم می شه پس داد.»

- «من تا الان بیشتر از ۱۰۰ تا چیز از دیجی کالا خریدم از همه نوع چیزی هم خریدم که تا حالا یک مرجوعی هم نداشته و دیجی کالا هم بعضی از کالا هاش نسبت به بازار هم بهتره و هم ارزان تر و ما می‌توانیم زمان و تاریخ ارسال پست را خودمان در نظر بگیریم.»

- «من بارها از دیجی کالا خرید کردم همیشه قیمت رو بررسی کردم و با قیمت بازار مقایسه کردم و هر موقع مناسب بوده تصمیم به خرید گرفتم تلویزیون لپ تاب تلفن موبایل … و همگی سالم رسیدند اصلا قبول ندارم که به گرونی ها دامن زده اتفاقا هر موقع توی بازار خرید می کردم و می گفتم دیجی کالا داره این قیمت میده چرا شما گرون تر می دید از فروشنده تخفیف بیشتری می گرفتم.»

- «من هر ماه از دیجی کالا خرید می زنم و اون چیزیو که مد نظرم بوده به دستم رسیده.»

- «من که خودم همیشه از دیجی کالا خرید می کنم ولی بگم هیچ وقت محصولاتی مثل لباس و کفش و این جور چیزا نخریدم اینا رو ادم باید حضوری ببینه ولی برای بقیه چیزا عالیه.»

- «من که مشتری پای ثابت دیجی‌ام و واقعا هم ازش راضی‌ام. بعد ۵ سال خرید بی وقفه از دیجی کالا، چن روز پیش اولین مرجوعیم رو انجام دادم که خیلی شیک و مجلسی ازم پس گرفتن. تا حالا برای من جنس بنجل نفرستادن خدایی ولی کامنتای مردم پر از همین موضوعه. فروشنده‌ها دقت کنند.»

من بارها از دیجی کالا خرید کردم همیشه قیمت رو بررسی کردم و با قیمت بازار مقایسه کردم و هر موقع مناسب بوده تصمیم به خرید گرفتم... اصلا قبول ندارم که به گرونی ها دامن زده

کیفیت دیجی‌کالا افت کرده است

گروهی از مخاطبان اما از تجربه بد خود در خرید از این فروشگاه اینترنتی نوشته‌اند و معتقدند دیجی‌کالا قبلا عملکرد بهتری داشته است.

- «موقعی که دیجی کالا تنها خودش فروشنده بود خوب بود. فکر می کنم محصولاتی که در سایت می زنه تضمین اصالت و اصل بودن این اصالت رو از نظر اون تامین کننده کالا می گه، نه واقعا از نظر اصالتی که اون برند داره. هدفون اصل می زنه که اصل نیست، کفش اصل می زنه که اصلا در سایت اون برند همچین مدل کفشی نیست. چه کنیم از دسته جنس های بنجل چینی…»

- «من چند مورد خرید از دیجی کالا داشتم. اولین خرید که چند سال پیش شروع شد خوب بود ولی خریدهای بعدی اصلا راضی کننده نبود. از انحصار موجود سواستفاده می کنند. شدیدا به رقیب و شکستن انحصار نیاز است. رقابت کاملا جواب می ده.»

- «من چند سال مشتری دیجی کالا بودم و همه چی توی سبد خرید من بود ولی توی چند خرید آخرم اصلا راضی نبودم ازشون و دیگه خرید نمی کنم. مثلا تی شرت خریدم مشخص بود دست دومه یه ساعت خریدم افتضاح. مشکلات این چنینی باعث شد اعتمادم رو بهش از دست بدم و خرید نمی کنم.. قبلا عالیییی بود اما الان نه.»

- « من قبلا از دیجی کالا خرید می کردم ولی الان با این قیمتی که دیجی کالا روی جنسهاش می زاره اصلا به صرفه نیست تقریبا دو برابر بازاره.»

- «اگه قبل از خرید هر کالایی اون رو تو بازار و یا سایت های فروش دیگه پرس و جو کنید، متوجه می شین که تو بازار به مراتب ارزون تره، من بارها امتحان کردم. دیحی کالا فقط به درد قیمت گرفتن و اطلاع از نظرات مردم در مورد کیفیت و نیز اطلاع از مشخصات کالا می خوره.»

- «از این پلتفرم برای تاثیر در افزایش قیمت کالاها یا حس نایاب شدن در مصرف کنندگان استفاده می شود. علاوه بر داشتن رقیب این پلتفرم نیازمند نظارت و بازرسی مستمر و شدیدتر است.»

- «وقتی قیمت دلار بالا می ره سایت دی جی کالا به همون اندازه، نم نم قیمتاش رو افزایش می ده ولی وقتی قیمت دلار میاد پایین تو قیمت ها تفاوتی قائل نمی شن. در ضمن کامنت هایی که به ضرر منافع خودشونه یا ازشون انتقاد می شه رو انتشار نمی دن.»

- «وقتی یه محصول تو بازار کم می شه، حالا ماسک، روغن، مواد شوینده و …. ، دیجی کالا سریع عدم موجودی می زنه، انگار یه دونه تو انبار دارن بعد چند روز موجود می شه با قیمت …. این کارشون بدور از انصاف و مشتری مداری هست.»

من چند مورد خرید از دیجی کالا داشتم. اولین خرید که چند سال پیش شروع شد خوب بود ولی خریدهای بعدی اصلا راضی کننده نبود... شدیدا به رقیب و شکستن انحصار نیاز است

فروشندگان ناراضی

تعدادی از خوانندگان تجارت‌نیوز که از فروشندگان دیجی‌کالا هستند، از قوانین به اعتقاد آنها یک‌طرفه دیجی‌کالا به نفع خریداران و مرجوعی‌های بی‌دلیل، گلایه دارند.

- «فروشنده دیجی کالا هستم، دیجی کالا از جیبش یک هزار تومنی برای مشتری خرج نمی کنه، بعضی مشتری ها کالای استفاده شده را دوباره مرجوع می کنن، کمیسیون به شدت بالاست کار در دیجی کالا فقط از مجبوری است وگرنه هیچ استفاده ای ندارد.»

- «بهترین راه این است که که دیجی کالا بطوری همه مشتریان را متقاعد به نظردهی کند که درباره محصول و کیفیت بسته بندی و سلامت کالا نظر دهند و بعد فروشندگان به وسیله این نظرات رتبه بندی شوند و بعد از شناسایی فروشندگان رتبه بالا، قوانین یکطرفه را برای آنان لغو کند.»

- «فروشنده ها، هم از مسئول انبارداری یا تحویل امضا بگیرند که سالم تحویل دادن جنس رو و از این به بعد دیجی کالا مسئول خرابی محصولات هستش.»

- «من هم به عنوان یه فروشنده گله دارم، اگه کالایی که دست مشتری داده می شه ، همون لحظه بررسی بشه خیلی بهتره، این خوب نیست که خریدار کالایی رو بخره بعد الکی به خاطر رنگ و حالا چیزایی که اصلا مورد قبول نیست کالا رو پس بیاره، کار دیجی کالا ایراد داره که اصلا کالا رو پس می گیره.»

- «از فروشندگان دیجی کالا هستم بارها کالای من بدون دلیل و سالم مرجوع شده و فقط باعث کسر امتیاز شده»

- «بعضی مشتریا واقعا رعایت نمی کنن جنس رو می خرن یه هفته استفاده می کنن مرجوع می شه بعد شرکت از فروشنده ایراد می گیره و فروشنده جریمه می شه درصورتی که مشتری هم باید از جنسی که تحویل می گیره مراقبت کنه.»

- «جنس بی کیفیت و فیک باید مرجوع بشه. ولی چرا جنس اصل، با کیفیت و بدون مغایرت مرجوع می شه؟ چرا مشتری توضیحات محصول که سایز دقیق رو حتی با رسم شکل نوشته، نمی خونه!»

- «دیجی کالا یک طرفه فروشنده ها رو بدبخت می کنه. بارها محصول رو می‌فرستیم کاملا سالم محصول الکترونیکی که تست شده پلمپ هست بعد کاربر بدون هیچ دلیلی مرجوع می کنه و دیجی کالا اصلا مراقب نیست که محصول آسیب دیده باشه یا معیوب شده باشه!»

- «فروشنده دیجی کالا هستم و سیستم دیجی کالا پر از خطا و باگ وحشتناک هست. خودش خودکار لغو سفارش می زنه امتیاز کم می‌کنه و جریمه می کنه. توی کشور مشکل شدید پست و ارسال محموله داریم و دیجی کالا فقط این خلا رو از موقع حضور بامیلو متوجه شد و بهش ورود کرد و جایگزین سیستم پستی شده. فقط یه سیستم پستی کمی بهتر توی سیستم پستی ضعیف و گرون کشور هست.»

- «توی همون چهارمین همایش سالانه دیجی کالا که چند هفته قبل برگزار شد، برادران محمدی گفتند که قراره کمیسیون‌های فروشنده‌ها رو کم کنند (فیلمش هم موجوده) ولی کمتر از ۱۰ روز بعد همایش، خیلی از کمیسیون ها ۲ برابر و ۳ برابر شد!»

بعضی مشتریا واقعا رعایت نمی کنن جنس رو می خرن یه هفته استفاده می کنن مرجوع می شه بعد شرکت از فروشنده ایراد می گیره و فروشنده جریمه می شه

جنس‌های معیوب باید مرجوع شوند

در مقابل اما، برخی خریداران هم از اینکه سفارش‌های آن معیوب به دستشون رسیده یا اصل نبوده، گلایه دارند و مرجوعی کالا را حق خود می‌دانند.

- «بهتر نیست خریداران سایت دیجی کالا کل موجودیشون را بدهند به فروشندگان دیجی کالا شاید بنده خدا فروشندگان کمتر ضرر بدند… وقتی اجناس درجه سه و چهار معیوب را به اسم جنس درجه یک با سود نجومی می فرستید برای متقاضی، باید منتظر مرجوعی کالا هم باشید…»

- «توقع فروشندگان خیلی زیاده، مشتری تا کالایی را نخواهد و مورد استفاده اش نباشد هیچوقت تقاضا نمی کند ولی اگر معیوب باشد این حق مشتری است که مرجوع کند.»

- «دیجی کالا اگر تمرکز خود را روی تجربه فروشندگان بگذارد مشتری های خود را از دست خواهد داد چون فروشندگان خیلی از اجناس نامرغوب خود را که بطور مستقیم در بازار نمی توانند بفروش برسانند از طریق دی جی کالا اینکار را انجام می دهند پس دیگه نگرانیشان از چیست ؟!»

- «ماشین ظرفشویی نقره ای رنگ خریدم که از سفید چهارصد هزار تومان گرانتر بود. اما همین فروشنده معترض برای من سفید ارسال کرد. مجبور شدم مرجوع کنم. درخواست تعویض دادم که گفتن نمی شه و فقط پولت رو پس می دیم. الان قیمت دستگاه کلی بالا رفته و نمیشه دیگه خرید…»

- «من مشتری دیجی کالا بودم ولی چندبار اجناسی که خرید کردم یا مارک دیگری می فرستادن و یا اینکه بعضی مواقع اجناس استفاده شده بوده مثلا یک عینک آفتابی سفارش دادم وقتی به دستم رسید شیشه های عینک چنان مخدوش و خط داشتن که مثل اینکه چند سال کسی از آن استفاده کرده بوده…»

- من ازدیجی کالا خرید می کنم. متاسفانه بعداز خرید متوجه می شوم اطلاعات فرو‌شنده با اجناس خرید شده جور درنمی آید. دیجی کالا فروشندگان متقلب را باید ازسیستمش حذف کند.»

دیجی کالا اگر تمرکز خود را روی تجربه فروشندگان بگذارد مشتری های خود را از دست خواهد داد چون فروشندگان خیلی از اجناس نامرغوب خود را که بطور مستقیم در بازار نمی توانند بفروش برسانند از طریق دی جی کالا اینکار را انجام می دهند

- «بعضی فروشنده ها بارها برای من کالای به وضوح دست خورده، آسیب دیده، یا با مشخصاتی خلاف توضیحات کالا ارسال کردن. طبیعتا اینجور وقتا مرجوع می کنیم. حالا قیمت های فضایی که رو کالاهاشون می گذارن مثل پرینتری که ۴ تومن می ارزه و ۱۳ تومن می فروشن به کنار.»

- «مشتری دیوانه نیست سفارش بده و الکی مرجوع کنه. برای خود من پیش اومد، جنسی اومد که مشخص بود خود فروشنده بارها ازش استفاده کرده، حالا دیجیکالا پس نگیره؟!»

تجارت‌نیوز آماده انتشار نظرها و تجربه‌های مختلف خریداران و فروشندگان دیجی‌کالا است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.