کد مطلب: ۴۸۹۲۷۷

تجارت‌نیوز از مشکل کسب‌وکارهای اینترنتی گزارش می‌دهد:

گرانی و کمیابی کارتن چقدر واقعیت دارد؟

گرانی و کمیابی کارتن چقدر واقعیت دارد؟

در شرایطی که شیوع کرونا، تمایل به خرید اینترنتی را 52 درصد افزایش داده است، برخی فعالان کسب و کارهای خانگی و آنلاین، از کمبود کارتن و گرانی بسته‌بندی گلایه دارند؛ برخی فعالان تولید و فروش کارتن هم از افزایش چندبرابری قیمت‌ها در 6 ماهه اخیر و کمبود جنس در بازارها می‌گویند.   

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیوع کرونا، تمایل به خرید اینترنتی را در جامعه افزایش داده است؛ به گونه‌ای که آمارها از رشد ۲۸۴ درصدی در تراکنش‌های خریدهای اینترنتی در شش ماهه نخست امسال حکایت می‌کنند.

فرانک ابوالمعصوم، مدیر پروژه پایش تجارت الکترونیک ایران این آمار را در گفتگویی که اخیرا با خبرگزاری ایرنا داشته اعلام کرده است؛ به گفته او خریدهای اینترنتی در این مدت از نظر تعداد نیز ۵۲ درصد رشد داشته‌اند. بر اساس توضیجات این مقام مسئول، در بهار و تابستان امسال خرید برای مثال عرضه کالا و مواد غذایی ۱۲۱ درصد و فروش لوازم دیجیتال، ۳۲ درصد رشد داشته است.

درست در همین شرایط که مردم به خرید غیرحضوری روی خوش نشان داده‌اند، برخی فعالان این حوزه از یک مشکل خبر می‌دهند؛ کمبود کارتن و افزایش هزینه بسته‌بندی.

کارتن یا نیست؛ یا گران است

چند روز پیش، کاربری که در حوزه فروش اینترنتی مواد غذایی فعال است، در توئیتر از کمیابی کارتن‌های پستی در تعدادی از شعب پستی تهران خبر داد؛ به گونه‌ای که بسیاری سفارش‌ها روی دست مجموعه مانده است و نتوانسته‌اند آنها را ارسال کنند.

با پیگیری خبرنگار تجارت‌نیوز، این کاربر توضیحات بیشتری در مورد موضوع داد. به گفته او، روال کسب و کار آنها به این صورت است که دو یا سه روز در هفته، همه سفارش‌ها را برای تحویل به اداره پست می‌برند.

این کار توضیح داد، افرادی که تعداد زیادی بسته برای ارسال دارند، باید از قبل، آنها را در جعبه بسته‌بندی کرده باشند و نمی‌توانند این کار را در محل شعبه انجام دهند؛ به همین دلیل او و همکارانش در هر بار مراجعه به شعبه، تعدادی جعبه برای سفارش‌های بعدی خریداری می‌کردند. اما مدتی است کارمندان به آنها می‌گویند کارتن نداریم! اگر هم داشته باشند تعداد آنها بسیار محدود است و پاسخگوی نیاز این کسب و کار نیست. به ویژه سایزهای کوچک‌تر کمیاب‌تر هستند و قیمت‌ها هم حدود دو برابر شده است.

به او گفته او، آنها ناچار شده‌اند از شرکت‌های خصوصی، کارتن بخرند که این شرکت‌ها نیز محصول خود را در تعداد زیاد نمی‌فروشند. در نتیجه وجود همه این مشکلات، ارسال سفارش‌های اخیر این کسب و کار، با تاخیر انجام شده و ناچار هم شده است، هزینه ارسال را افزایش دهد.

افزایش هزینه ارسال یا کاهش سود

تجارت‌نیوز، موضوع را از تعدادی دیگر از فعالان کسب و کارهای اینترنتی نیز پیگیری کرد. آنها نیز به مشکل افزایش قیمت کارتن‌ و دیگر مواد لازم برای بسته‌بندی اشاره کردند؛ برخی از آنها ناچار شده‌اند هزینه ارسال را برای مشتری افزایش دهند و تعدادی نیز از سود خود کم کرده‌اند.

همچنین، برخی از فعالان این حوزه از کندی عملکرد پست گلایه دارند و می‌گویند حتی سفارش‌های پیشتاز نیز دیرتر از موعدی که باید به مقصد می‌رسد.

به گفته یکی از آنها که در شهرستان فعال است، پست در کل امکانات کمی دارد و نمی‌تواند کارتن در حجم زیاد را برای کسب و کارهای آنلاین، تامین کند؛ به همین دلیل او کارتن‌های مورد نیاز را از شرکت‌های خصوصی تامین می‌کند که در مدت اخیر قیمت‌ها را افزایش داده‌اند؛ برای مثال کارتن هزار تومانی، اکنون 800 تومان افزایش قیمت داشته است که در تعداد بالا، تاثیر زیادی روی هزینه‌های آنها می‌گذارد.

کمبود و گرانی مواد اولیه

برخی از فعالان تهیه و توزیع کارتن، نیز موضوع گرانی و کمبود این محصول را تایید می‌کنند. به گفته محمد محمدی، تولیدکننده و فروشنده کارتن و پلاستیک، از فروردین ماه امسال به این سو، گرانی مواد اولیه قیمت کارتن را بالا برده است؛ برای مثال قیمت کارتنی که 2 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسید، اکنون به 32 هزار تومان رسیده است.

او توضیح داد: اکنون به همان دلیل کمبود و گرانی مواد اولیه، میزان عرضه هم از تقاضا کمتر شده و به نوعی بازار سیاه برای خرید و فروش کارتن دست دوم هم شکل گرفته؛ البته از آن سو، قدرت خرید متقاضیان و به همان نسبت میزان سفارش هم کاهش یافته است.

محمدی می‌گوید که در مورد نایلون اتفاق مشابهی رخ داده؛ در حالی که قیمت این محصول هر کیلو 3 هزار و 500 تا 4 هزار تومان بود، حالا به 36 هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت‌، با وجود کاهش کیفیت

یکی از فروشندگان کارتن که تمایلی نداشت نامش در گزارش ذکر شود به تجارت‌نیوز گفت، در مدت اخیر به تعطیلی کسب و کار خود هم فکر کرده است؛ چرا که با توجه به افزایش قیمت‌ها و کاهش تقاضا، کار برای او دیگر صرف نمی‌کند.

این فروشنده می‌گوید: کارتنی که ما تا حدود یک ماه پیش، آن را برای مثال 12 هزار تومان می‌خریدیم و 13 هزار تومان می‌فروختیم، امروز باید 20 هزار تومان بخریم؛ در حالی که کیفیت آن نیز کاهش یافته، همین اتفاق در مورد چسب هم افتاده است.

به گفته او، افزایش قیمت در موارد دیگر نیز شدید بوده است؛ برای مثال ارزش نایلن حباب‌داری که هر رول آن 220 تا 250 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید، اکنون برای همان متراژ و وزن به حدود 350 تا 400 هزار تومان رسیده است.

این فروشنده می‌گوید که به دلیل قدرت خرید پایین متقاضیان، کسب و کارهای این حوزه ناچارند روز به روز از سود خود کاهش دهند. از سوی دیگر مواد اولیه نیز برای تولید کارتن نایاب شده است؛ در نتیجه کمبود هم در بازار وجود دارد و تولیدکنندگان هر سایزی را تولید نمی‌کنند.

به گفته او، در گذشته قیمت محصولات این بازار، سالی 500 یا هزار تومان افزایش می‌یافت اما در ماه‌های اخیر چندبار قیمت‌ها به شدت بالا رفته است.

این فروشنده می‌گوید که اکنون تعداد محدودی جنس در انبار باقی مانده است و نمی‌تواند تعداد زیادی از آنها را به یک سفارش‌دهنده بفروشد؛ در واقع ناچار است کارتن‌ها را بین افراد مختلف پخش کند چرا که جایگزینی آنها مشکل است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پویا

    پس فروشگاه هایی مثل دیجی کالا الان چجوری کارتن بسته بندی مورد نیاز رو تهیه میکنن؟

  • ناشناس

    با سلام
    من مدیر کارتن سازی مهدی هستم
    از عید تا حالا با کمبود کارتن مواجه هستیم هر روز با دلایلی جلوی فروش کاغذ رو می‌بندند
    نمونه آخری انتخابات آمریکا میگن تا رییس جمهور آمریکا مشخص نشه سفارش ها بسته است پا رو فراتر هم گذاشتن گفتن اگر آمریکا آشوب و اغتشاش بشه هفته بعد هم احتمالا قیمت نداریم اینطوری میشه قیمت افزایش پیدا می‌کنه البته تا حالا سابقه نداشته بعد از بسته شدن سفارش ها قیمت کاهشی باشه به خاطر همین همکاران بنده تا میبینن جلوی سفارش ها بسته شده شروع به افزایش قیمت میکنن
    فقط در همین حد بگم که اوضاع کاغذ و کارتن خیلی خراب شده و هر کس تا حالا تونسته احتکار کنه برنده شده