شرکت سایپا در بهمن ماه امسال از حدود 22 هزار دستگاه خودرو تولیدی تنها 17 هزار خودرو را به فروش رسانده و بقیه خودروها به مابقی خودروهای موجود در پارکینگ این شرکت اضافه شده است.
محبینژاد گفت: بیش از 120 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل کمبود قطعه وجود دارد که با فعالیت دوباره قطعهسازان این خودروها به یکباره وارد بازار شده و بخش زیادی از تعهد خودروسازان انجام خواهد شد که عمده آنها خودروهای پیش فروش شده است.
یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت علت موج جدید گرانی خودرو را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپردههای بانکی به خودرو اعلام کرد.
رئیس اتحادیه مکانیسینها میگوید: قیمتگذاری خودرو با نرخهای نجومی در فضای مجازی چند وقتی است باب شده و گویا دلالان میخواهند با این قیمتها به بازار سمتوسوی مورد نظر خود را بدهند.
میزان تولید و فروش ایرانخودرو در بهمن ماه امسال در مقایسه با دی ماه بیش از 14 درصد رشد داشته است. این خودروساز بزرگ در بهمن ماه سه هزار دستگاه خودرو بیش از تولیدش یعنی معادل 28 هزار و 555 دستگاه خودرو را به فروش رسانده اما بررسی آمار نشان میدهد این خودروساز در پایان بهمن ماه حدود 30 هزار دستگاه در پارکینگ خود داشته است.
در شرایطی که قرار شد خودروسازان پس از لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات ثبتنامی (با موعد تحویل ابتدای شهریور تا انتهای دیماه ۹۷)، مابهالتفاوت واریزی مشتریان را استرداد کنند، هنوز این موضوع تعیینتکلیف نشده است.
با وجود آنکه انتظار میرفت افزایش تیراژ و همچنین فروش فوری اخیر خودروسازان، از التهاب بازار بکاهد، منحنی قیمت تحت تاثیر عوامل قویتر بیرونی، صعود شدیدی را تجربه کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا طی ماههای آینده به قیمتهای محاسباتی برای خودرو برسیم، گفت: در حال حاضر بالای ۲ میلیون تُن کالا در حوزههای مختلف در بنادر وجود دارد که به تدریج در حال تخلیه شدن هستند.
روزنامه جوان آغازگر گرانیهای کشور را خودروسازان داخلی میداند و روزنامه جامجم با کارشناسان به بررسی این گرانیها پرداختهاند. در روزنامههای اطلاعات نیز به نقل از فرمانده نیروی دریایی سپاه آمده که کشتیهای ماهیگیری چینی آبهای ایران را ترک کنند و روزنامه ایران از کاهش قیمت ماهی بعد از توقیف کشتیهای چینی خبر داده است.
دو خودروساز داخلی پیشتر اعلام کرده بودند که محصولات خود را با قیمت حاشیه بازار هفته نخست بهمن ماه عرضه خواهند کرد، اما این قیمتها بسیار بیشتر از قیمت بازار خودرو در هفته نخست بهمن ماه بود. مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت در گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، خودروسازان موظف هستند به اصلاح قیمت، بر اساس قیمتی که سازمان حمایت به آنها اعلام کرده است و مابه التفاوت مبلغ دریافت شده به خریداران عودت داده خواهد شد.
حسن کریمیسنجری کارشناس خودرو میگوید: در ارتباط با شرایط فعلی بازار سه عامل دخیل هستند. افزایش نرخ ارز، ایجاد تورم انتظاری و پیشخریدهای صورت گرفته توسط دلالان که توانسته در روزهای اخیر بازار خودرو را ملتهب کند.
یک کارشناس مسائل اقتصادی، دلالی را عامل اصلی گران شدن قیمت خودرو در بازار آزاد دانست و گفت: این شرایط حداقل تا عید ادامه دارد، اما حباب قیمتها شکسته خواهد شد.
کارشناسان خودرو با وزیر موافق هستند که فرمول وزارتخانه عامل افزایش قیمتها در بازار نیست اما تاکید دارند آنچه سبب بههم ریختگی بازار خودرو شده، تصمیم اشتباهی است که وزیر صنعت گرفت.
محمد عزیزی با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی بازار خودرو به هیچ عنوان پذیرفته نیست، گفت: اگر در خصوص ساماندهی قیمت خودرو در بازار نیاز به قانون است، بدون شک مجلس ورود خواهد کرد.
رئیس انجمن قطعهسازان میگوید: کاهش میزان تولید خودرو به دلایل مختلفی بستگی دارد. مهمترین عامل تشدید تحریمهای غرب علیه ایران بود. دومین موضوع نیز به ثابت نگه داشتن نرخ خودرو طی سالهای گذشته ارتباط دارد. ثبیت قیمت خودروها باعث شد که خودروسازان متحمل 10 هزار میلیارد تومان خسارت شوند و همین مسائل هم باعث انباشت طلب قطعهسازان شد.