کد مطلب: ۵۲۷۹۴۹

نمره اقتصادی دولت احمدی‌نژاد / گفتمان عدالت‌طلبی با اقتصاد چه کرد؟

نمره اقتصادی دولت احمدی‌نژاد / گفتمان عدالت‌طلبی با اقتصاد چه کرد؟

در ۳ تیر ۱۳۸۴ محمود احمدی‌‌نژاد با گفتمانی جدید و متفاوت از گذشته ریاست دولت نهم را به دست گرفت. شعارهای اصلی او در زمان تبلیغات ریاست جمهوری حول موضوعات اقتصادی و به طور خاص تاکید بر مسئله عدالت و عدالت‌محوری می‌چرخید. تجارت نیوز در این گزارش با استناد به آمار و ارقام به این

در ۳ تیر ۱۳۸۴ محمود احمدی‌‌نژاد با گفتمانی جدید و متفاوت از گذشته ریاست دولت نهم را به دست گرفت. شعارهای اصلی او در زمان تبلیغات ریاست جمهوری حول موضوعات اقتصادی و به طور خاص تاکید بر مسئله عدالت و عدالت‌محوری می‌چرخید.

تجارت نیوز در این گزارش با استناد به آمار و ارقام به این پرسش پاسخ داده که آیا عملکرد اقتصادی دولت نهم و دهم به گسترش عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی کمک کرده است یا خیر؟

احمدی‌نژاد بر خلاف دولت اصلاحات که توانسته بود بدون هیچ شعار اقتصادی سکان اجرایی اداره کشور را بدست بگیرد، شعارهای خود را بر محور مباحث اقتصادی و معیشتی قرار داد. او خود را مردی از جنس مردم می‌دانست و با وعده حل مشکلات معیشتی طبقات فرودست، ریاست قوه مجریه را بدست گرفت.

او با تاکید بر شعار مهرورزی و عدالت‌گستری، در دوران تبلیغات انتخاباتی به مردم قول داده بود که مشکلات مربوط به مسکن و اشتغال مردم را حل کند.

احمدی‌نژاد پیش از ریاست جمهوری توانسته بود با حمایت جمعیت آبادگران که از جریان‌های اصول‌گرایی به حساب می‌آمد به سمت شهرداری تهران برسد و در نهایت با حمایت جریان راست به ریاست جمهوری رسید، هر چند که او سعی می‌کرد خود را وابسته به هیچ حزب و جناحی نشان ندهد و به عنوان یک راه سوم، خارج از جریان اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی معرفی کند. همان طوری که در زمان تبلیغات انتخابات سال ۸۴ اعلام کرده بود که به هیچ حزب و گروهی تعهد ندارد و قصد دارد کابینه ۷۰ میلیونی تشکلیل دهد.

در زمان احمدی نژاد اقداماتی در مسیر حذف برخی نهادها و سازمان‌ها برداشته شد که خود او این اقدامات را در راستای کوچک‌سازی دولت عنوان می‌کرد. حذف شبانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یکی از این تصمیمات بود که در سال ۱۳۸۶ مستقیما به دستور رئیس جمهور اتفاق افتاد و به جای آن معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تاسیس شد.

10 شاخص

جذب آرای طبقات فرودست

احمدی نژاد بر خلاف دولت اصلاحات که توانسته بود بدون هیچ شعار اقتصادی سکان اجرایی اداره کشور را بدست بگیرد، شعارهای خود را بر محوریت مباحث اقتصادی و معیشتی قرار داد. او خود را مردی از جنس مردم می‌دانست و با وعده حل مشکلات معیشتی طبقات فرودست، ریاست قوه مجریه را بدست گرفت.

او با شعار «می‌شود و می‌توانیم» وعده داده بود که در سه ماه اول تشکیل دولت، فضای عمومی کشور عوض شود و فضای کار و تلاش برای اعتماد از دست رفته بازیابی شود.

همان طور که اشاره شد در این دوره یعنی انتخابات سال ۸۴ بسیاری از کاندیداها از جمله احمدی‌نژاد شعارهای اقتصادی می‌دادند. احمدی‌نژاد که پروژه‌ اصلی‌اش عدالت‌طلبی بود در ذیل این گفتمان تلاش کرد شعارهایی مثل مبارزه با تجمل‌گرایی و اشرافیت را مطرح کند و بر کلید واژه‌هایی مثل مبارزه با فساد و مفسدین اقتصادی، حمایت از اقشار محروم و مستضعف تاکید کرد.

او در نهایت هم توانست حمایت بخشی زیادی از دهک‌های پایین و اقشار ضعیف جامعه را جذب کند و شعارهای توزیع ثروت‌اش مانند آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم بسیار معروف شد و برای اقشار مختلفی به ویژه اقشار نابرخوردار جذاب بود و آرای آنها به سبد احمدی نژاد رفت.

در مورد شعار آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم توجه او به سیاست‌های توزیعی و بازتوزیعی بود. او در جایی در زمان تبلیغات خود به صراحت درباره نسبت نفت و زندگی مردم گفته بود:«مردم باید نوسان تغییر قیمت نفت را در زندگی خود ببینند. نفت می‌شود هشت دلار زندگی همان است که بود، می‌شود ۵۰ دلار باز همان است.»

چنین شعارهایی تا آن مقطع کاملا جدید به حساب می‌آمد و هیچ کس به غیر از او از رفع نابرابرای‌های اجتماعی و اقتصادی با این روش‌ و این ادبیات عامیانه صحبت به میان نیاورده بود. پاکدستی، تشکیل دولت پاکدستان، صداقت، شجاعت، مهرورزی و ایستادگی در مقابل زورگویان جهان همگی از جمله مفاهیمی بودند که بنای شعار عدالت‌گستری احمدی‌نژاد را می‌ساختند. عدالتی که او دنبال می‌کرد عدالتی بود که هم باید در عرصه داخلی اجرا می‌شد و هم در عرصه بین‌المللی. احمدی‌نژاد نظم حاکم بر جهان را به چالش می‌کشید و صحبت از ارائه نسخه‌ای از مدیریت برای اداره جهان می‌کرد.

برنامه‌های عدالت‌محوری چه بود؟

در زمان احمدی‌نژاد اقداماتی در مسیر حذف برخی نهادها و سازمان‌ها برداشته شد که خود او این اقدامات را در راستای کوچک سازی دولت عنوان می‌کرد. حذف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یکی از این تصمیمات بود که در سال ۱۳۸۶ مستقیما به دستور رئیس جمهور اتفاق افتاد و به جای آن معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تاسیس شد. همچنین دور دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد ۲۸ شورای عالی حذف و در چهار شورای عالی ادغام شدند که از جمله مهمترین آنها شورای عالی اقتصاد بود.

اما در سال ۸۸ هم شعارهای احمدی‌نژاد تفاوت چندانی با دور قبلی نداشت. مجددا شعارهای اقتصادی از جانب او مطرح شد و از تحول اقتصادی سخن گفت:‌ «طرح تحول اقتصادی یکی از طرح‌های بزرگ برای حل مشکلات اقتصادی است که مقدمه آن اصلاح نظام بانکی، اصطلاح نظام مالیاتی و نظام توزیع، ارتقای ارزش پول ملی و هدفمند کردن یارانه‌ها بود.» افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت از جمله شعارهای احمدی‌نژاد در این دوره بود.

در کنار کوچک‌سازی دولت که البته منتقدان سرسختی نسبت به شیوه اجرای آنها وجود داشت، احمدی‌نژاد طرح‌ها و برنامه‌هایی را هم به طور مستقیم برای اجرای پروژه عدالت‌محوری به ویژه در دولت دوم خود اجرا کرد. اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹، پرداخت سهام عدالت و مسکن مهر از جمله این طرح‌ها بود.

همچنین در سال ۱۳۹۰ وزارت راه و شهرسازی از ادغام وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری و وزارت صنعت،معدن و تجارت از ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن تشکیل شد که تا به امروز هم بحث پیرامون این ادغام و درستی یا غلطی آن وجود دارد.

84 تا 92

نگاه آماری به عملکرد اقتصادی احمدی نژاد

اما آمارها از عملکرد دولت اقتصادی احمدی نژاد چه می‌گوید؟‌ بررسی شاخص‌های اقتصادی کلان مثل تورم و نرخ رشد و همین طور نسبت درآمدهای نفتی با آنها و نرخ بیکاری و ضریب جینی بیان‌گر چیست؟ آیا شعار عدالت‌طلبی احمدی‌نژاد در این ۸ سال محقق شد؟

تورم در زمان دولت‌های نهم و دهم دو رقمی باقی ماند و در دولت دهم یکی از قله‌های تورمی را هم ثبت کرد و در سال ۹۲ که احمدی‌نژاد دولت را تحویل داد تورم ۳۵ درصد بود. در مجموع میانگین تورم در دولت اول احمدی‌نژاد ۱۶٫۵ درصد و در دولت دوم او ۱۸٫۸ درصد بود.

84 تا 92

در مورد نرخ رشد نیز دولت احمدی‌نژاد پایین‌ترین نرخ رشد را از سال ۶۸ تا ۹۹ به نام خود ثبت کرده و در دولت دوم او نرخ رشد به منفی ۶٫۷ درصد هم سقوط کرد که تا کنون رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود. البته وضعیت در در دولت اول او که هنوز تحریم‌های نفتی و بانکی آغاز نشده بودند بهتر بود. میانگین نرخ رشد در دولت نهم ۵٫۵ درصد و در دولت دوم او ۲٫۰۶ درصد بود.

84 تا 92 1

ثبت رکورد بدترین نرخ رشد اقتصادی و تورم ۳۵ درصدی در حالی بود که دولت اول و به خصوص دولت دوم احمدی‌نژاد رکوردار بالاترین درآمد نفتی در چهل سال اخیر است. مجموع درآمد نفتی دولت از سال ۸۴ تا ۹۲،‌ ۶۱۸ میلیارد دلار بوده است که در تمامی دولت‌ها چنین رقمی بی‌سابقه بوده است. درآمدهای نفتی احمدی‌نژاد ۳۳۸ درصد بیشتر از دولت سازندگی و ۲۹۳ درصد بیشتر از دولت اصلاحات بوده. اما با وجود این حجم از درآمد نفتی وضعیت نرخ رشد اقتصادی به کمترین میزان رسید و این دولت نه تنها این درآمد را صرف شعارهای خود کرد بلکه تعهداتی که ایجاد کرد باری بر دوش دولت بعدی شد.

احمدی‌نژاد طرح‌ها و برنامه‌هایی را هم به طور مستقیم برای اجرای پروژه عدالت‌محوری به ویژه در دولت دوم خود اجرا کرد. اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در سال ۸۹، پرداخت سهام عدالت و مسکن مهر از جمله این طرح‌ها بود.

در مورد یکی دیگر از شاخص‌های مهم اقتصادی یعنی نرخ ارز، یکی از شوک‌های مهم ارزی سه دهه گذشته در دولت دوم احمدی‌نژاد در سال ۹۰ و ۹۱ رخ داد. یعنی زمانی که نرخ ارز از ۱۲۰۰ تومان به ۲۶۰۰ تومان و بعد بالای ۳۵۰۰ تومان رسید. یعنی رشد نزدیک به ۲۰۰ درصدی.

دلار در مجموع ۸ سال احمدی‌نژاد از حدود ۹۰۰ تومان به حدود ۳۵۰۰ تومان رسید که به معنای رشد ۲۸۰ درصدی در ۸ سال است. شوک ارزی زمان احمدی‌نژاد دومین شوک ارزی بعد از شوک ارزی در دولت سازندگی در سال ۷۴ بود.

اما نرخ بیکاری و ضریب جینی در دولت احمدی‌نژاد نسبت به دولت‌های قبل از خودش بهبود یافته بود. نرخ بیکاری البته همچنان دو رقمی بود و عدد ۱۱٫۷۰ درصد را ثبت کرده بود که از دولت‌های قبلی کمتر بوده است. اگرچه برخی از کارشناسان می‌گفتند دلیل کاهش نرخ بیکاری در این دولت، تغییر تعریف بیکاری بوده است. به گونه‌ای که علی ربیعی، وزیر کار دولت روحانی گفته بود در دولت احمدی‌نژاد حتی اگر کسی لحاف خود را تکان می‌داد شاغل محسوب می‌شد.

همچنین ضریب جینی عدد ۰٫۳۹۱۹ را ثبت کرده بود که از دولت‌های سازندگی و اصلاحات کمتر است که نشان می‌دهد شکاف طبقاتی تا حدودی در این ۸ سال ترمیم شده است.

برای مطالعه مطالب تحلیلی بیشتر صفحه آکادمی تجارت‌نیوز رادنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر محمد

    جالبه بیشترین درامد نفتی کشور در زمان احمدی نژاد بوده و کمترین رشد اقتصادی را هم داشته یعنی این وسط کلی پول هاپولی شده وتازه تورم 40 درصدی هم داشته
    ایشان فقط شعار میدادند و عمل نمیکردند
    یادتان هست وقتی در سازمان ملل صحبت کرد تقزیبا همه سالن را ترک کردند یعنی اصول ابتدایی سیاست را هم بلد نبودند

    • ناشناس

      شما اصلاحاتی ها با این افتضاحی توی این سالها ببار اوردین بار آوردین چطور روتون میشه از احمدی انتقاد کنید؟ دولت آقای روحانی بدترین ضریب جینی ۱۶ سال اخیر و بدترین تورم ۷۰ سال اخیر به همراه تورم سال ۷۴ هاشمی و بدترین بیکاری در ۱۱ سال اخیر بیشترین افزایش مسکن به همراه دولت هاشمی رو داشته. کی توی دوره ی احمدی نژاد قطعی برق پیاپی داشیم؟ منصف باشید . زمان جنگ تحمیلی ۴۲ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش پیدا کرد در حالی که زمان حسن روحانی حدود ۲۰ در و این در حالی است که زمان احمدی نزادبیش از ۸۰ درصد افزایش داشت. کی زمان احمدی نزاد مردم هر رو با کمبود یه کالا مواجه میشدن که نهاده ها رو تو گمرکات نگه میداشتن تا دامها از گرسنگی بمیرن؟ مرغ قیمتش پر بکشه بره بالا تا حدی که مردم الان باید با کارت ملی ۴ تا مرغ بخرن؟ کی خیانتی توی این چند سال شد و سرمایه ی مردم رو اقای روحانی در بورس به غارت برد، اون دوره شد. ضمنا تورم هم رکوردش مربوط به اقایون هاشمی و روحانی اند برید توی سایت مرکز امار ببینید. درمورد مسکن مهرم هم بله قطعا ایرداتی داشت اما کسایی که تا سالها امکان صاب خونه شدن نداشتن صاحب خونه کرد. تو این دولت کار بجایی رسیده که ملت اجاره خونه هم داره واسشون آرزو میشه. این افتخاره که هیچ کاری نکنی فقط اَغیارو به سُخره بگیری. همین وام کرونایی رو هم اقای روحانی به پشتوانه ی یارانه نقدی احمدی نژاد داد. و در نهایت اجرای ترو تمیزه کارت سوخت و بعدش هدفنمدی یارانه ها رو در اون دوره با اجرای مجدد کارت سوخت با اون فجایع آبان مقایسه کنید .

  • ناشناس

    خدا پدر احمدی نژاد و بیامرزه هیچ کس خدماتشو یادش نمیره

    • یک ایرانی

      کدوم خدمات؟ دانشگاههای بی اعتبار؟ مسکن مهر بی کیفیت؟ آغاز تورم شدید؟ بیکاری شدید؟ موسسات اعتباری اختلاس گر؟ افت ورزش کشور؟ افت تولید؟ کاهش فروش نفت؟ احمدی نژاد کشورو نابود کرد

    • سعیدساشا

      سلام دوست عزیز من!
      شما اصلا این مقاله رو به طور کامل مشخصه که مطالعه نکردید. این همه آمار آورده و توضیح داده که این دولت بدترین دولت بوده! بیشترین تورم، کمترین رشد اقتصادی! بعد شما چنین چیزی میگید؟ کدوم خدمات؟ خدماتی که بالاترین نرخ تورم رو رقم زد و کمترین رشد اقتصادی؟ و بلایی بر سر دولت آورد که دیگه هیچ کسی نتونست و نمیشد که جمعش بکنه؟

    • ناشناس

      برادر یا شاید هم خواهر هموطن
      با احترام ،
      شما اصلا متن رو خوندین ؟ … به اعداد و ارقام توجه کردین ؟ به مفهوم جملات فکر کردین ؟
      فقط و فقط به یک موردش فکر کنید … روی زمین کدوم انسانی این توانایی رو داره که مفهوم واقعی عدد 618 میلیارد رو در مغزش به درستی تجسم کنه ؟ معنی 618 میلیارد دلار درآمد اون هم فقط در هشت سال برای کشوری مثل ایران چیه ؟
      صد و اندی سال از کشف نفت در ایران میگذره … نه فقط در صد سال اخیر ، بلکه در کل تاریخ این مملکت هیچ دولتی و حکومتی اندازه هشت سال دولت ایشون درآمد نداشته
      نتیجه ؟ … آبادانی ؟ رفاه ؟ شکوفایی اجتماعی ؟ پیشرفت علمی ، فرهنگی ، هنری ؟ کم شدن فاصله طبقاتی به معنای واقعی ؟ یا حداقل یه برنامه ریزی بلند مدت برای ترمیم و توسعه زیرساختهای کشور ؟
      سهم من و شما و باقی هموطنان چی بود ؟ … خیلی چیزا ، منجمله چهل هزار تومان یارانه برای زندگی ، حداقل یک دکل نفتی گم شده به علاوه شنیدن ادعای مدیریت جهانی و پاک دست ترین دولت تاریخ ایران بودن که الحمدلله اون هم از پایین تا بالا ، تا خود نفر دوم دولتش که معاون رئیس جمهور باشه به جرم رانت خواری و فساد اقتصادی تشریف بردن زندان
      شما میتونین با نظر من در مورد ناکارآمدی دولت ایشون و میراث بدی که برای نسلهای بعد جامعه باقی گذاشتند موافق نباشید اما فکر میکنم با من هم عقیده باشید که مملکت رو نمیشه با حرف و شعار و ادعا اداره کرد

    • ناشناس

      بوب بزرگم می گفت من حالیم نبود ،عجب مردک نازنینی بود آدم یادش در نی میره کی .

    • ناشناس

      بیشترین تورم زمان مرحوم هاشمی و دولت فعلی بوده نه احمدی نژاد، کمترین رشد اقتصادی چه زمانی، دولت فعلی رو هم درنر گرفتی؟ دولت اول و دوم احمدی نژاد رو با هم تفکیکی قائل شدی؟
      بعد اینها چه ربطی به عدالت خواهیش داشته؟

  • مرتضی مناف زاده

    این همه را گفتین . نگفتین احمدی نژاد خیلی ها رو صاحب مسکن کرد . خیلی ها بطور مستقیم و غیر مستقیم توسط طرح مسکن مهر مشغول بکار بودن . تورم احمدی نژادی با اشتغال زایی همراه بود . برنامه هسته ای ایران توسط احمدی نژاد مجدادا احیا شد که در دولت قبلش متوقف شده بود. احمدی نژاد رکورد دار صادرات نفت هم بود. مبنای اشتغال احمدی نژاد جوانان بودن
    والا در دولت روحانی همش وعده وعیدها شنیدیم . بازنشستگان دوباره در بخش خصوصی استخدام میشدن . جای خیلی از جوانان رو اشغال کردن برای جوانان فقط بیکاری رکود بود . طرف باز نشست میشه از سمتش کنار نمیره. تورم هم به همراه رکود یکی از ثمره درخت روحانی بود
    لطفا نظرمو درج کنید با سپاس تجارت نیوز محترم??

    • ناشناس

      برادر مناف زاده ،
      میفرمائید خانه دار شدن از طریق مسکن مهر ، نتیجه و کیفیت اجرای طرح مسکن مهر رو در زلزله کرمانشاه ، سرپل ذهاب و شهرک هایی که بدون داشتن زیرساخت آب و برق و گاز شهری ساخته شدند دیدیم. ( من و شما هم میتونیم به خرجِ مردم طرح و پروژه ملی و دهن پُر کن تعریف کنیم ، مهم مدیریت و اجراست )
      میفرمائید اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از طریق مسکن مهر ، لطفا اصلاح بفرمائید : بُخور بُخور و کم فروشی دوستان پیمانکار از جیب ملت بعلاوه اشتغال زایی اسمی که طبیعتا بعد از تحویل پروژه های کم کیفیت به مردم از بین رفت. ( اشتغال زایی اون جایی معنا پیدا میکنه که دولت یا بخش خصوصی با سرمایه گذاری صحیح فرصتهای شغلی که دوام داشته باشند ایجاد کنند ، نه اینکه با تعریف یک پروژه ، تعدادی فرصت اشتغال پیدا کرده و بعد از اتمام پروژه به امان خدا وِل شوند )
      راجع به احیای برنامه هستی هم که نقش ایشون فقط سینه رو بالا دادن و حرف زدن و ادعا کردن بود ( تصمیم از بالا بوده و هست )
      میزان درآمد نفتی و رکورد دار بودن صادرات نفت هم که به قیمت نفت و تقاضای جهانی ارتباط داره نه به تلاش و کوشش شخصی ایشون ( هنوز هم معلوم نیست اون 618 میلیارد دلار از محل فروش نفت و گاز کجا رفته ، اگر شما میدونی به ما هم بگو )
      روحانی که عملکردش معلومه هیچ . ولی بخشی از همون تورم و رکودی که امروز گریبان ما رو گرفته ، بخاطر نحوه برنامه ریزی و مدیریت درآمدها توسط ایشون واسه ما ، روحانی و دولتهای بعد به یادگار مونده ( هنوز بسته شدن یکباره سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به دستور ایشون و نحوه ارائه سند بودجه در چند صفحه به مجلس رو فراموش نکردیم )
      پیشنهاد میکنم مقاله (( حرف‌های عجیب عبدالرضا داوری درباره احمدی‌نژاد )) رو که در همین تجارت نیوز منتشر شده مطالعه کنید

    • اریا

      عزیز من این روزنامه حامیان دولت فعلی هستش و باید هم با یه سری عدد و رقم و سیاه نمایی انها دولت احمدی نژاد رو زمین بزنه تا کارنامه نداشته خودشو رو کنه

    • سامان

      جوک میگویی اولا افزایش درامد نفتی بخاطر افزایش قیمت جهانی نفت بود که همه پولها هم غیب شدند دوما کلیه مشکلات ما از زمان احمدنژاد شروع شد و حالا حالاها هم هست سوما در زمان احمدی نژاد تقریبا همه کشورها با ایران قطع رابطه کردند و مذاکره هم نمیکردند
      چهارم تنها کسانی دولت احمدی نژاد را قبول دارند که اصول ابتدایی اقتصاد را هم بلد نیستند و از اعداد و ارقام رشد اقتصادی و تورم و.. در حد صفر هم بلد نیستند
      فقط حرف میزنه و دروغ میگه و حتی از طرف تمام اقتصاد دان های دنیا بی لیاقت ترین رییس جمهور در کل دنیا شناخته شد

    • ناشناس

      آره خدایی آی گفتی
      بگم بگم بگم، خدایی خوب گفتی

    • رضامنش

      امان از جهل امثال تو امان و صد فریاد و فغان…

    • ناشناس

      گفتید تورم و رکود الان. به خاطر نحوه مدیریت و برنامه ریزی احمدی نژاد، روی چه دلیلی همچین حرفی میزنید؟

  • سامان

    از نظر اقتصاد دان های جهان احمدی نژاد بی سواد ترین رییس جمهور جهان هست
    سازمان جهانی سیاست و اقتصاد حدود 10 سال پیش گفت احمدی نژاد و تیمش اصول ابتدایی اقتصاد را هم بلد نیستند و توان اداره کردن یک مدرسه 200 نفره را هم ندارد چه برسد به رییس جمهور بودن
    تمام امارهای اقتصادی زمان او بدترین امار اقتصادی در 100 سال اخیر ایران هست
    ضمنا 850 میلیارد دلار هم معلوم نشد چکار کرده

  • امیر علی

    احمدی نژاد رییس جمهوری که وقتی ازش سوال میشه بجای جواب دادن میگه سوال بعدی و بیشترین دزدی های ایران در دوره ایشان بوده تا جایی که روی چکهای دزدی خط ایشان و امضای معاونش بود و وقتی در سازمان ملل صحبت میکرد همه سالن را ترک کردند بی لیاقت ترین رییس جمهور هست با اون همه درامد نفتی معلوم نشد 850 میلیارد دلار و دکل نفتی و خاوری و.. کجا رفتند

  • ناشناس

    در زمان آقای احمدی نژاد کشور بالاترین در آمد داشت که با این پول میشد یه ایران دیگه ساخت ولی از همیشه کشور فقیرتر شد در صورتی هیچ تحریم اقتصادی نبود نفت بشکه ۱۵۰دلار تحریم کاغذ پاره بود مدرک لتکونه حساب میکرد همه خرابیها گڋاشت ورفت اگر حال با این تحریمها سر کار بود دیگر ایرانی نبود و حالا هم دستپا جمع کرده بیاد خدا رحم کنه

  • رضامنش

    احمدی نژاد نمکی بود بر زخم کهنه ایران. ویرانی که در زمان احمدی نژاد حاصل شد در زمان تیمور و چنگیز هم اعمال نشد. برخی ها طبیعیست که از وی حمایت و تمجید کنند چون نه از اقتصاد کلان و شیوه مدیریت آگاهند نه خرد درست اندیشی دارند. صرفا بنده و اسیر پوپولیست احمدی نژادی و امثال هم و مرید یارانه و سیب زمینی پشندی وی هستند.! در هیچ جای دنیا هیچ رئیسی به مانند یک لمپن به این شهر و اون شهر سفر نمیکنه تا مردم رو فریب بده ولی امان از جهل مردم..