کد مطلب: ۳۵۶۱۹۲

۱۵ کار ناراحتی که برای موفقیت باید انجام دهیم

۱۵ کار ناراحتی که برای موفقیت باید انجام دهیم

موفقیت هیچ‌وقت پشت میز کار همیشگی در شهر همیشگی، همراه با آدم‌های همیشگی و با کارهای همیشگی حاصل نمی‌شود؛ یعنی اگر می‌شد که ما در حال حاضر هم موفق بودیم. موفقیت در خارج از منطقه امن و با کارهای ناراحت و شاید اذیت‌کننده‌ای حاصل می‌شود که باید انجام دهیم. این ۱۵ کار ناراحتی که در

موفقیت هیچ‌وقت پشت میز کار همیشگی در شهر همیشگی، همراه با آدم‌های همیشگی و با کارهای همیشگی حاصل نمی‌شود؛ یعنی اگر می‌شد که ما در حال حاضر هم موفق بودیم.

موفقیت در خارج از منطقه امن و با کارهای ناراحت و شاید اذیت‌کننده‌ای حاصل می‌شود که باید انجام دهیم. این ۱۵ کار ناراحتی که در ادامه می‌آیند قطعا همه‌چیزهای ناراحتی نیستند که باید بپذیریم؛ ولی شاید بخش مهمی از آن‌ها باشند.

۱- وقتی کسی از شما تعریف می‌کند

آیا تا الان پیش‌آمده که کسی به‌خصوص فردی که چندان با او ارتباط ندارید ولی یک آدم‌حسابی است، از کار شما تعریف کند؟ برای بیشتر آدم‌ها این موقعیت ناراحتی است. سختمان است که چنین حرف‌هایی را از دیگران بشنویم.

آدم‌ها معمولا در این موقعیت‌ها کارهای عجیب‌وغریب می‌کنند. سرشان را پایین می‌اندازند. نگاهشان را می‌دزدند. صداهای عجیب‌وغریب درمی‌آورند؛ اما در این موقعیت‌ها باید اولا باید متوجه شوید که کسی دارد از شما تمجید می‌کند پس باید به او توجه کنید. سپس حتما منتظر بمانید که حرفش را تمام کند. به هیچ‌وجه نباید وسط حرفش بپرید. سپس نفس عمیقی بکشید و از او تشکر کنید و به مکالمه ادامه دهید.

واکنش‌هایی مثل کوچک کردن خودتان، رد کردن تمجید‌ها یا اینکه خود را لایق این تمجید‌ها ندانید، به‌هیچ‌وجه معقول نیستند.

۲- سخنرانی عمومی

در مورد اینکه چگونه درست صحبت کنیم ، مطالب زیادی پیش‌ازاین گفته‌ایم. داشتن این مهارت به ما در انتقال مفاهیم، انتقاد کردن و خوب توضیح دادن منظورمان به دیگران بسیار کمک می‌کند و می‌تواند ما را چندین گام جلو بیندازد.

۳- کار کردن با داده‌ها

امروزه بیگ‌دیتا یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورداستفاده در تمام حوزه‌های علمی و تجاری است. یادگیری روش‌ها و ابزارهای کار با داده مثل برنامه‌نویسی در زبان پایتون یا R و توانایی استفاده و خلق سیستم‌های هوش مصنوعی، کار راحتی نیست؛ اما اگر شما این ناراحتی را بپذیرید و این سه مهارت را یاد بگیرید، بسیار پیشرفت خواهید کرد.

بیگ‌دیتا ۴- زود بیدار شدن

بااینکه من خودم دوست دارم شب‌ها کار کنم، اما می‌دانم زود بیدار شدن از خواب چه مزایایی دارد و راستش صبح زود بیدار شدن برای من کار ناراحتی است؛ زیرا که من معمولا شب‌ها تا دیروقت بیدارم و تغییر این رویه کار راحتی نیست.

مضرات شب‌زنده‌داری شاید بیشتر از فواید آن باشند. بااین‌همه ازآنجایی‌که ساعت کاری در همه‌جا از صبح زود شروع می‌شود، اگر شما خود را با این ساعت تطبیق دهید، هم بازدهی کارتان بیشتر می‌شود و هم احتمالا زندگی‌تان بهتر شود.

۵- انتقاد‌پذیری

راز پایداری، پیشرفت و اصلاح هر مجموعه، وجود فرهنگ انتقادپذیری در آن است. انتقاد‌پذیری هم فقط مختص مدیران نیست. همه باید انتقادپذیر باشند. راستش گوش دادن به انتقادها و هم‌زمان حفظ آرامش کار سخت و ناراحتی است و به نظر نمی‌آید از عهده هرکسی برآید.

در حوزه شخصی هم اگر شما تحمل نقدهای اساسی و شاید تند را داشته باشید، بتوانید به آن‌ها گوش فرا دهید و خود را اصلاح کنید و از آن‌ها درس بگیرید، طولی نمی‌کشد که به فردی برجسته و قابل‌احترام در زندگی و کار خود تبدیل می‌شوید.

۶- انتقاد کردن

در مورد قبلی درباره ضرورت انتقادپذیری در سازمان حرف زدیم؛ اما این فرهنگ انتقادپذیری، فقط همراه با آموزش درست انتقاد کردن است که می‌تواند جاری شود. فرض کنید یکی از دوستان، همکاران یا مدیرتان، اشتباه فاحشی در یک حوزه خاص مرتکب می‌شود و ما می‌خواهیم او را از این مسئله آگاه کنیم.

ما اولا باید بتوانیم با خوب صحبت کردن، مسئله را به‌روشنی توضیح دهیم و از آن‌سو باملاحظه بتوانیم آرامش و اعتماد دو‌طرفه را هم حفظ کنیم. اگر کلاممان تند باشد، هم ممکن است هم زنجیره اعتماد از بین برود هم اینکه مخاطبان به‌کل سخن ما را نشنود.

ورزش کردن کارهای ناراحتی

7- ورزش کردن

من نمی‌خواهم از مزایای ورزش کردن حرف بزنم. احتمالا خودتان بهتر از من می‌دانید. فقط ورزش کنید تا سالم بمانید که سلامتی بهترین سرمایه‌گذاری است.

8- حل‌وفصل دعوا

وقتی بحث و مشاجره‌ای در زندگی رخ می‌دهد، بیشتر آدم‌ها معمولا نمی‌توانند سر یک میز بنشینند و اختلاف‌های خود را رفع‌ورجوع کنند. به‌جای آن از هم دور می‌شوند و پشت سر یکدیگر حرف می‌زنند؛ زیرا این وضعیتی ناراحت است.

یک دعوا و مشاجره فقط به دو طریق می‌تواند تمام شود. یا اینکه یکی از طرفین خیلی سریع بی‌خیال یا تسلیم شود و یا اینکه هر دو طرف دعوا به‌قدری غیر منعطف باشند که اصلا نتوان دعوا را خاتمه داد.

اما بهترین راه این است که شما سعی کنید، انگیزه و شاید منافع طرفتان را از این دعوا بفهمید. فهمیدن این دلایل به شما کمک می‌کنید یک راه‌حل میانه مناسب برای رفع مشکل ارائه دهید.

به همین دلیل بهترین کار هنگام دعوا این است که صبور باشید و به حرف‌های طرف مقابل گوش دهید.

9- شبکه‌سازی و گپ زدن

یک دلیل ثروتمند شدن ثروتمندان ، ارتباطات و شبکه‌های آن‌ها است. در دنیای امروز هم شرکت‌ها بیشتر علاقه به استخدام کسانی دارند که توانایی ارتباطی بهتری دارند؛ یعنی شرکت‌ها یک برنامه‌نویس با مهارت کم ولی با توانایی ارتباطی بالا را به یک برنامه‌نویسی خفن منزوی ترجیح می‌دهند.

شبکه‌سازی و ارتباط با دیگران باعث می‌شود راه شما به موقعیت‌ها، امتیازها و دسترسی‌های بیشتری باز شود و از این طریق بتوانید گام‌های موفقیت را راحت‌تر بردارید.

یکی از بخش‌های مهم همین مهارت ارتباطی این است که بتوانید در یک جمع جدید و ناآشنا، با افراد حرف بزنید و با آن‌ها ارتباط بگیرید.

10- پذیرش اشتباه

لحظه‌ای را به یاد بیاورید که شما متوجه شده‌اید، اشتباهی مرتکب شده‌اید. حس جالبی ندارد؛ یعنی لحظه سخت و ناراحتی است؛ اما باید بتوانید با این حس ناراحتی مقابله کنید و کاری انجام دهید.

از خود بپرسید آیا بلافاصله می‌توانید این اشتباه را جبران کنید؟ اگر ممکن است تلاش کنید قبل از اینکه ماجرا طول بکشد، آن را جبران و رفع کنید. اگر این اشتباه بلافاصله قابل جبران نیست، باید یک برنامه تنظیم کنید که بتوانید در یک بازه زمانی آن را جبران کنید.

همچنین به این فکر کنید اشتباه شما چه کسی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؟ چه افرادی در موقعیتی هستند که اشتباه شما روی آن‌ها اثر می‌گذارد. سریع فهرستی از این افراد تهیه کنید، با آن‌ها تماس بگیرید و ماجرا را توضیح دهید.

11- مخالفت کردن با رییس

وقتی می‌بینید رییستان اشتباهی مرتکب شده است یا کار اشتباهی انجام داده که کل کسب‌وکار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، احتمالا نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. قرار گرفتن در این موقعیت سخت و ناراحت و نحوه واکنش‌ ما بسیار مهم است.

اگر اشتباه او را به او بیان کنیم، احتمال دارد حتی تنبیه هم بشویم. اگر بیان نکنیم، ممکن است اشتباه او باعث ضرر کلی مجموعه و شاید بیکار شدن چند هم بشود. بالاخره او رییس است و اگر نخواهد اشتباهی را به گردن بگیرد، در نهایت می‌تواند آن را بر گردن دیگران بیندازد.

اما بااین‌همه اگر بتوانیم چنین کاری بکنیم می‌توانیم کلی از بقیه جلو بیفتیم.

12- دور شدن از اینترنت

کنار گذاشتن یا کم کردن استفاده از اینترنت شاید سخت‌ترین و ناراحت‌ترین کار برای انسان مدرن باشد. پیش‌ازاین درباره مضرات شبکه‌های اجتماعی نوشته‌ایم. درباره آسیب‌های اینستاگرام زیاد حرف زده‌ایم.

خلاصه همه صحبت‌ها این است که ما بیش‌ازحد به دنیا «متصل» هستیم. این اتصال بیش‌ازحد باعث استرس، اعتیاد، بیماری و مشکلات فراوانی می‌شود. پس بهتر است یاد بگیریم که هر روز چند ساعت اینترنت و هر چه را مربوط به آن است کنار بگذاریم و به‌جای آن کتاب بخوانیم، ورزش کنیم، فیلم ببینیم یا با دیگران معاشرت کنیم.

مکالمات ناراحتی منطقه امن

۱۳- از خود بگویید

وقتی کار قابل‌توجهی انجام می‌دهید و توجهی از جانب دیگران یا مدیرتان نمی‌بینید، خوب است که خود در این مورد حرف بزنید. مشخصا حرف زدن دراین‌باره کاری ناراحت است. حسی تعریف از خود دارد.

اما وقتی شما در این موضوعات حرف می‌زنید، فردی خودبین و خودنما نیستید، بلکه فردی هستید که توانایی ارتباطی قوی دارد.
اگر نمی‌توانید مستقیم به خود یا کار خود اشاره‌کنید، به نتایجی که از کارهای شما حاصل‌شده اشاره‌کنید و بیان کنید که به‌واسطه عملکرد شما شرکت چقدر به جلو رفته است.

وقتی کسی شما را نمی‌بیند بد نیست خود برخیزید تا دیگران شما را ببینند.

۱۴- پذیرفتن اینکه ما چیزی را نمی‌دانیم

این یک مورد برای خود من خیلی پیش می‌آید. من یک فرد چندپتانسیلی هستم که چیزهای زیادی درباره چیزهای زیادی می‌دانم. اما در بعضی از حوزه‌ها هم نه وارد شده‌ام نه علاقه‌ای دارم و نه چیزی می‌دانم.

اما وقتی موردی پیش می‌آید که من چیزی از حوزه‌های موردمطالعه خود را نمی‌فهمم یا به‌درستی بلد نیستم، حس خیلی بدی دارد. پذیرفتن این نادانی بااینکه حس اذیت‌کننده‌ و ناراحتی دارد، باعث می‌شود هم شما فردی فروتن جلوه کنید و هم به دنبال یادگیری آن بروید.

و پانزدهم

تیم فریس می‌گوید: موفقیت یک فرد در زندگی با تعداد مکالمات ناراحتی که او مایل است داشته باشد، تعیین می‌شود.

موفقیت درجایی خارج از منطقه امن ما است. وقتی دانستیم چرا باید از منطقه امن خود خارج شویم ، باید کمربندها را ببندیم و پیش برویم و یادمان باشد مکالمات ناراحت اولین چیزهایی هستند با آن‌ها مواجه خواهیم شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.