کد مطلب: ۴۷۴۵۱۶

با اولین حقوق و دستمزد چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

با اولین حقوق و دستمزد چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

یک جوان ۲۳ ساله را در نظر بگیرید که دو هفته است به‌عنوان کارآموز مدیریت در یک شرکت کار می‌کند. این اولین شغل پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه است و از اینکه می‌تواند شغلی مرتبط با رشته تحصیلی‌اش داشته باشد، خیلی هیجان‌زده است. چند ماه طول کشید تا توانست این کار را پیدا کند و

یک جوان ۲۳ ساله را در نظر بگیرید که دو هفته است به‌عنوان کارآموز مدیریت در یک شرکت کار می‌کند. این اولین شغل پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه است و از اینکه می‌تواند شغلی مرتبط با رشته تحصیلی‌اش داشته باشد، خیلی هیجان‌زده است. چند ماه طول کشید تا توانست این کار را پیدا کند و می‌خواهد دوره حرفه‌ای خود را شروع کند و حقوق و دستمزد ثابت داشته باشد.

او به خاطر این اتفاق احساس غرور و موفقیت می‌کند، اما این را هم می‌داند که این اتفاق اولین نشانه «رسمی» است که احساس بزرگسالی کند. او درک می‌کند که مسئولیتی را قبول کرده و می‌خواهد انتظارات و توقعاتش را برآورده کند.

دو هفته بعد، این جوان ۲۳ ساله اولین حقوق و دستمزد خود را دریافت خواهد کرد. بخشی از درآمدش صرف هزینه‌های عادی مثل غذا، آب و برق، اجاره و حمل‌ونقل خواهد شد، اما او می‌خواهی باقی حقوق و دستمزد خودش را هوشمندانه خرج کند.

اگر من جای این جوان باشم، می‌خواهم با اولین حقوق و دستمزد این کارها را انجام دهم:

۱- پرداخت بدهی و قرض

از آنجا که پیدا کردن شغل برای این جوان چند ماهی طول کشید، او مجبور بود برای خرج روزانه از خانواده و دوستانش پول قرض بگیرد و به آنها بدهکار شود.

کار درست این است که قرض‌ها و بدهی‌هایش را در اسرع وقت پرداخت کند.

درست است که برای بازپرداخت قرض و بدهی به اعضای خانواده و دوستان مهلتی تعیین نشده، اما با این حال تعهد است و باید پرداخت شود.

تعهد مالی به اعضای خانواده و دوستان در طولانی‌مدت باعث ایجاد تغییراتی در تعامل و ارتباط با آنها خواهد شد. افراد با نیت خیر به شما پول قرض می‌دهند، اما آنها پیش خودشان مهلتی را برای بازپرداخت بدهی تعیین می‌کنند، حتی اگر موقع قرض دادن پول زمانی را برای پس دادن قرض مشخص نکرده باشند.

علاوه بر این، اگر بفهمند که قرض‌گیرنده در وضعیتی قرار دارد که کل پولشان را پس بدهد، با رفتارشان نارضایتی خود را از پس ندادن پول نشان می‌دهند، حتی اگر قبلا این کار را انجام نداده باشند.

این جوان هر چه زودتر بتواند قرضش را پرداخت کند و حسابش را صاف کند، به نفع زندگی خانوادگی و اجتماعی‌اش خواهد بود.

بدهی دیگری که می‌تواند وجود داشته باشد، وام دانشجویی است. اگر این وام دارای یک مهلت تنفس است و می‌توان بازپرداخت را چند ماه بعد انجام داد، بهتر است که اول بدهی‌های دیگر را پرداخت کند و بعد به سراغ بازپرداخت وام دانشجویی برود.

۲- انجام سرمایه‌گذاری

اگر شرکتی که این جوان در آن مشغول به کار شده، برای کارکنانش بیمه بازنشستگی در نظر گرفته است، بهتر است که از آن استفاده کند. شاید در نظر این جوان ۲۳ ساله بیمه بازنشستگی چیز خاصی نباشد، اما استفاده نکردن از آن مثل این است که پولش را روی زمین رها کند. در بیمه بازنشستگی کارفرمایان سهم بیشتری از کارکنان پرداخت می‌کنند.

اگر کارفرما بیمه بازنشستگی برای کارکنانش در نظر نگرفته باشد، بهتر است که خود فرد مستقیما یک بیمه بازنشستگی بخرد. و یا اینکه می‌تواند در یک صندوق بورسی سرمایه‌گذاری کند.

این فکر که برای سرمایه‌گذاری باید پول خیلی زیادی داشته باشیم، غیرواقعی است. فرد می‌تواند با مبلغ کمی شروع به سرمایه‌گذاری کند. این جوان می‌تواند در ابتدا با ۵۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری کند و بعدها با افزایش حقوق و دستمزد ماهانه‌اش، یک میلیون تومان و حتی بیشتر از آن را وارد بازار سرمایه کند و یا سکه و طلا بخرد.

با افزایش شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید، هر کسی می‌تواند به‌راحتی و با کمی تحقیق و پرس‌وجو دست به سرمایه‌گذاری بزند.

این جوان می‌تواند با استفاده از سود مرکب تا زمانی که بازنشسته می‌شود، به‌اندازه کافی پول جمع کرده باشد.

۳- ایجاد یک صندوق پس‌انداز اضطراری

اگر چه ممکن است این جوان ۲۳ ساله در حال حاضر شاغل باشد و کار کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این درآمد ثابت که الان به دست می‌آورد، همیشه وجود داشته باشد. چه اتفاقی می‌افتد اگر او شغلش را دوست نداشته باشد یا بخواهد چند سال بعد به کار جدیدی مشغول شود؟

شرایط اضطراری شامل مواردی است مثل بیماری یا آسیب‌دیدگی، خرابی خودرو، درگذشت یکی از اعضای خانواده و یا دوستان و غیره.

اگر در ماه مبلغ کمی مثلا ۲۰۰ هزار تومان را به صندوق پس‌انداز اضطراری اختصاص دهد، می‌تواند در پایان سال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در این حساب پول داشته باشد. این کار باعث می‌شود تا در شرایط اضطراری نیاز به گرفتن وام و قرض کردن پول کاهش پیدا کند و همچنین از کاهش کیفیت زندگی نیز در وضعیت بحرانی جلوگیری می‌کند.

ممکن است برای اولین حقوق و دستمزد که دریافت می‌کنید، نقشه‌های جالبی در سر داشته باشید. و البته که باید موفقیتتان در پیدا کردن اولین شغل و دریافت اولین حقوق و دستمزد را جشن بگیرید.

از قدیم می‌گویند پولت را طوری خرج کن که بعدا هشتت گروی نهت نباشد. البته باید پولتان را طوری هزینه کنید که در آینده برایتان سودآوری داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    با اولین حقوقم یک پوست شکلات میخرم چون حقوقم کفاف شکلات را نداره آخه با چه عقلت همچین حرفی زدی

  • مهسا

    قصه داری میگیا!!!نهایت با حقوقش میتونه زنده باشه اونم ب لطف خدا ائمه ….

  • ناشناس

    درمورد اولین حقوق .اول که واریز حسابمون شد مستقیم میری فروشگاه حسابتو صفرمیکنی چون بیشتر مردم نقدی ندارن?

  • مهردادمرادی

    توایران‌دیگرنمیشه‌‌برای‌آینده‌ات‌سرمایه‌گذاری‌کنی‌به‌نظرم‌هرچقدرسرمایه‌داریدسربرج‌خرجش‌کنیدحالش‌ببریدپس‌اندازدیگرمعنی‌ندارد

  • محمد

    باید خون گریست..

  • ناشناس

    اولین حقوق ما قدیمی ها 6200 تومن بود ولی پول ارزش داشت هم کرایه خونه میدادیم و هم با صرفه جویی تا سر برج میرسید سال 67 خدا بیامرزه معمار تمدن بزرگ را

  • ناشناس

    خدایی یا ما توایران زندگی نمیکنیم یا ایرانی که اینا توش زندگی میکنن ایران ما نیس. گاها احساس میکنم مسئولین واسه خودشون ایران دیگه دارن که خدایش هم با ایران ما فرق داره

  • ناشناس

    با اولین حقوق میشه یه نیم کیلو دنبه خوب واسه ابگوشت خرید ای حال میده

  • ناشناس

    یکی گفته میشه یه قبر خرید راحت شد،اقااااااا کجای کاری برادر ،با حقوق ۳۰ سال هم نمیشه قبر خرید ،از الان باید به فکر جنازمون باشیم! اسیدی،صحرایی،دریایی!!!

  • ترانه

    منظور از «صندوق پس‌انداز اضطراری» چیست؟ یک حساب بانکی؟ سهام جداگانه یک صندوق سبدگردانی دیگر؟