کد مطلب: ۴۹۱۸۴۱

۴۱ سال تحریم / ۷ رئیس جمهور آمریکا چه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کردند؟

۴۱ سال تحریم / ۷ رئیس جمهور آمریکا چه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کردند؟

نخستین تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۵۸ وضع شد، بعد از تسخیر سفارت آمریکا. از همان زمان بود که دولت جیمی کارتر، واردات کالا از ایران را ممنوع و ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در امریکا را مسدود کرد. این سرآغاز ۴۱ سال تحریم علیه ایران بود. تحریم‌هایی که اکنون در آخرین روزهای

نخستین تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۵۸ وضع شد، بعد از تسخیر سفارت آمریکا. از همان زمان بود که دولت جیمی کارتر، واردات کالا از ایران را ممنوع و ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در امریکا را مسدود کرد. این سرآغاز ۴۱ سال تحریم علیه ایران بود. تحریم‌هایی که اکنون در آخرین روزهای دولت دونالد ترامپ به حداکثر رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چهار دهه گذشته یعنی از سال ۵۸ تا کنون، تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه داشته است. از سال ۵۸ تا کنون هر کدام از روسای جمهور آمریکا چه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند؟ آنچه در جداول زیر می‌آید مروری بر مهم‌ترین تحریم‌های وضع شده علیه ایران است.

دولت کارتر تا جورج بوش پسر

1 1

مهم‌ترین تحریم‌های وضع شده از سال ۵۸ تا ۸۷

تحریم‌های دولت اوباما

اما این تحریم‌ها از زمان دولت باراک اوباما و در ابتدای دهه ۹۰ شدت گرفت. سال ۹۴، امضای برجام برخی از این تحریم‌ها را رفع و برخی را تعلیق کرد. اما در سال ۹۶، دونالد ترامپ از برجام خارج شد و پس از آن، هم تحریم‌های لغو شده به واسطه امضای برجام را برگرداند و هم با اجرای کمپین فشار حداکثری، شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد.

2

مهم‌ترین تحریم‌های وضع شده در دو دولت باراک اوباما

تحریم‌های دولت ترامپ

در این دوره -از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ و خروج آمریکا از برجام تا کنون- لیست تحریم‌های امریکا علیه ایران مدام بلندتر شده است. از تحریم‌ها نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه‌های انرژی و کشتیرانی و فولاد گرفته تا کلیه بانک‌ها و لیستی بلند از اشخاص و شرکت‌ها.

اکنون با انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهور امریکا زمزمه‌ بازگشت فوری او به برجام مطرح شده و امید رفع یا تعلیق بخشی از تحریم‌ها قوت گرفته است.

3

بخشی از تحریم‌های وضع شده در دولت دونالد ترامپ

چهار دهه تحریم، تاثیرات سوئی بر اقتصاد ایران گذاشته است. به خصوص تحریم‌های دهه ۹۰ و آنچه در دولت دونالد ترامپ با عنوان «کمپین فشار حداکثری علیه ایران» وضع شده، دشواری‌های بسیاری برای اقتصاد ایران و مردم ایجاد کرده است.

تجارت‌نیوز، در پرونده ویژه این هفته به بررسی اثر تحریم‌ها بر ابعاد مختلف اقتصاد ایران پرداخته است. تاثیر این تحریم‌ها بر ابعاد مختلف اقتصاد در لینک‌های زیر قابل دسترس است:

گزارش «آیا تدوام تحریم‌ها برای مردم ممکن است» در لینک:

گفتگو با پدرام سلطانی، نائب رئیس سابق اتاق ایران در خصوص «تاثیر تحریم‌ها بر صادرات ایران» در لینک

یادداشت زهرا کریمی، اقتصاددان درباره تاثیر تحریم‌ها بر روند توسعه کشور در لینک:

یادداشت محمد مهدی فیاضی، کارشناس اقتصادی درباره «تاثیر تحریم بر بودجه» در لینک:

یادداشت محمدرضا مظلوم‌پور، کارشناس بانکی درباره تاثیر «تحریم‌ها بر سود و زیان بانک‌ها» در لینک:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بنده خدا

    شما روابط با آمریکا را نمیخواستین . خیلی راحت قطع رابطه میکردین. حمله به سفارت و گروگان گرفتن آن به مدت یک سال چه فایده داشت که نتیجه اش شروع تحریم ها و جنگ بود. خدایی هست شما باید جوابگو باشید . زمان احمدی نژاد شروع تحریم های هسته ای میتوانستید جلوی تحریم ها را بگیرید. ولی کاری نکردید. چون نون شما از همین تحریم ها و گرانی هاست.

    • ناشناس

      متاسفانه بعضی تندروها خودشون بخواب زدن خوابی که شباهتی ب بیداری ندارد ومانند مرگ است مرررررگ

    • ناشناس

      دقیقا

    • ناشناس

      اونایی که از سفارت آمریکا بالا رفتند و موجب این همه تحریم و بدبختی شدند الان بچه های همین افراد در آمریکا زندگی می کنند!!!!!!!!!!!!! به نظر تان معنی این چیه!!!!!!!!

    • ناشناس

      کاسبان تحریم

    • ناشناس

      در اواخر دولت اصلاحات پلمپ ها را شکستند و پرونده هسته‌ای رفت شورای امنیت و تاوانش را احمدی‌نژاد داد

    • ناشناس

      معنی ای اینه هرکی به فکر خودشه

  • ناشناس

    اره دوستان صنایع فلزی که تماما برای ارگانهای گردن کلفته صنایع لبنی تمامش برای بنیادهای قدرتمنده پتروشیمیها تماما برای خود موسسات دولتیه پالایشگاها کلا برای نهادهای قدرتمنده حتما که میذارند قیمت ارز بیاد پایین زهی خیال باطل مردم ساده فکر کردید اهن تولیدی کشورو از نعمتای خدادادی این سرزمین به دلار بهمون میفروشند بزرگترین هلدینگای کشتو صنعت حکومتیه دلار امریکارو ول میکنند به ریالی که ارزش نداره بفروشند

  • ناشناس

    دست‌همشون‌تویه‌کاسه‌مردم‌سرکارند.

  • اکبر

    آیا نظرات کارشناسان مبتنی بر تئوریهای اقتصاد لیبرالیست یا فهمی از اقتصاد مقاومتی و مردمی هم دارند؟ آیا با ثروتهای انباشته در دست دلالها و قاچاقچیان ارز، طلا و مایحتاج زندگی ملت که بدون هیچ کنترل و تحدیدی و تحت حمایت !!! بخشی از نظامند؟ نمیشود چند کشور بزرگتر از ایران را اداره کرد؟؟؟اقتصاد ایران نیاز به اعتقاد به عدالت اسلامی و شراکت حقیقی مردم دارد.

  • ناشناس

    اگر خدایی باشد ،باید یگ عده در محضر خدا جوابگو باشند ،معیشت مردم وبه طبعه ی ان دین مردم را نابو کردند،حضرت علی (ع)فقر که از یگ در وارد شود ،دین از در دیگر خارج میشود ،روز حساب و کتاب هم میرسه ،این که خودت مشکل نداشته باشی ،هر کاری دلت خواست انجام بدهی ،وبرای مدم مشکل ایجاد ککنید ،نشون میدهاعتقادی به خدا ودین ندارند ،مردم فدای تفکرات توهمی خودشون کردند

    • ناشناس

      اگر خدایی باشد همه ما انسان ها به دلیل کشتار حیوانات و خوردن جسد آنها و هزاران چیز دیگر دهنمون سرویس خواهد شد، متاسفانه هیچ کس جنایات خودش را نمیبیند! بعد فکر میکنی مردم فقیری که به خاطر لذت و تفریح حیوانات را می کشند لایق همچین دولت و اقتصادی نیستند؟
      اگر خدایی باشد همه باید محو بشویم

  • کمالی

    نفرین خانواده ام ..خانواده ات را بگیره من که از بورس چیزی نمیدونستم چرا با تبلیغ بدبختمان کردی .کمبود بودجه بر گرسنگی واوارگی مردم ارجعیت داشت.

  • کمالی

    نفرین به شما که اینقد ضرر کردم زورم میاد دوتا نون اضافه ولباس زمستانی بگیرم

  • کمالی

    کاش میشدزمانه را جلو یا عقب کشید تا در این دوره بدنیا نمیامدیم

  • کمالی

    دخترم وفرزندم من را ببخشید که مدیون شما هستم من هم مثل اکثر مردم قول خوردم مرا ببخشید که سرم جلو شما بایین است

  • کمالی

    فرزندم من را ببخش که به خاطر تحریم وگرانی موقعی که تو خوابی من ومادرت تا نیمه های شب گریه میکنیم که چرا نمیتوانیم از عهده داروهات بربیاییم وهمیشه در رنج وعذابی وحسرت میخوریم که چرا در کشور دیگه خدا ما را نیا فرید