خبر مهم:

کد مطلب: ۷۷۲۹۳۲

۱۴ سانحه هوایی تلخ طی ۲۰ سال اخیر

14 سانحه هوایی تلخ طی 20 سال اخیر

به گزارش تجارت‌نیوز، در دهه 80 و 90 در صنعت حمل و نقل هوایی شاهد حدود 90 سانحه هوایی بودیم که در این گزارش به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد که در مجموع منجر به کشته شدن 970 نفر شد.  از سرنگونی هواپیمایی اوکراین می‌توان به عنوان سانحه تلخ هوایی نام برد که داغ آن

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دهه 80 و 90 در صنعت حمل و نقل هوایی شاهد حدود 90 سانحه هوایی بودیم که در این گزارش به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد که در مجموع منجر به کشته شدن 970 نفر شد.

از سرنگونی هواپیمایی اوکراین می‌توان به عنوان سانحه تلخ هوایی نام برد که داغ آن همیشه بر دل مردم می‌ماند.

پرواز PS752 شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال که در روز هجدهم دی‌ماه سال 98 فرودگاه امام خمینی را به مقصد کی اف ترک کرد، اندکی پس از برخواستن از فرودگاه و در حال اوج‌گیری دچار سانحه شد که متاسفانه 176 مسافر و خدمه پروازی این هواپیما جان باختند.

سه روز پس از سانحه، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد به علت اشتباه انسانی و اقدام به شلیک موشک به سمت بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی، این سانحه رخ داده است.

سانحه هوایی

سقوط هواپیمای باری با جانباختن 16 سرنشین

روز این سانحه به 24 دی‌ماه سال 97 بازمی‌گردد؛ در این روز حدود ساعت 8 و 30 دقیقه به وقت ایران، یک فروند هواپیمای باربری ۷۰۷ حامل گوشت، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش‌سوزی شد.

از ۱۶ سرنشین هواپیمای سانحه دیده، تنها یک نفر زنده ماند و ۱۵ تن دیگر کشته شده‌اند.

هوایی 1

سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

از سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان در سال 96 نیز می‌توان به عنوان یکی از دردناک‌ترین سوانح هوایی ایران یاد کرد.

پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی ساعت ۸ و ۵ دقیقه صبح روز یکشنبه، ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ تهران را به مقصد یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ترک اما در ۹ مایلی این فرودگاه و پس از حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه پرواز، ارتباطش با برج مراقبت قطع شد و در نزدیکی شهرستان سمیرم در استان اصفهان از رادار خارج شد و در ارتفاعات کوههای دنا سقوط کرد.

این سانحه مرگبار در قله پازن پیرِ کوه دنا در جنوب روستای کهنگان از توابع پادنا در ۱۲۰ کیلومتری سمیرم رخ داد.

اما نکته مهم در این سانحه هوایی سخت‌گذر بودن منطقه‌ای بود که هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان در آن سقوط کرد؛ همین امر منجر به این شد تا عملیات کشف و انتقال قربانیان ماه‌ها به طول بینجامد.

در ابتدا به مانند سایر سوانح هوایی خلبان این هواپیما مقصر این سقوط شناخته شد اما بررسی‌های بیشتر و فشار افکار عمومی منجر به این شد تا اعلام شود که خلبان و کمک‌خلبان فقط ۵ درصد در این حادثه مقصر هستند. بررسی‌های دقیق‌تر کارشناسان مستقل،‌ نشان از این داشت که در این سانحه منحصراً خطای خلبان موجب بروز این فاجعه نشده ­است، بلکه زنجیره دیگری از عوامل نظیر ضعف نظارت سازمان هواپیمایی کشوری، ضعف و نقص تجهیزات اداره هواشناسی و سامانه­‌های ناوبری فرودگاهی، عدم صدور گزارش‌­های پیش­‌بینی هواشناسی در وقوع این سانحه مرگبار مسجّل و محرز است‌.

سانحه هوایی

سقوط شرکت هواپیمای ایران 140

سانحه هوایی بزرگ دیگری که منجر به کشته شدن 48 مسافر و خدمه پروازی شد به سال 93 باز می‌گردد؛ ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه ۱۹ مرداد یک فرورند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰، ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ایر که حامل ۴۸ مسافر و خدمه بود، از تهران به مقصد طبس، از فرودگاه مهرآباد بلند شد و چند دقیقه پس از بلند شدن از باند، در بلوار شیشه مینا واقع در غرب تهران سقوط کرد. در این حادثه ۳۸ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

در این پرواز 34 مسافر بزرگسال، 3 نوزاد زیر دو سال و 3 کودک زیر 12 سال حضور داشتند.

در ابتدا از کار افتادن موتور سمت راست هواپیما علت اصلی سقوط اعلام شد، اما بررسی سانحه از توان کم موتورهای این هواپیما در برابر وزن بالای بدنه و همچنین تاثیر زیاد دمای هوا بر عملکرد موتور پرده برداشت. در نهایت مجوز پروازهای این هواپیما در ایران متوقف شد.

سقوط هواپیمای ایران ایر با 78 کشته

در 19 دی ماه سال 89، یک فروند بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ایران ایر که از تهران به سمت ارومیه در حرکت بود حدود ساعت ۱۹:۴۵ در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و ۷۸ نفر از ۱۰۵ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

یکی دیگر از سوانح هوایی که منجر به کشته شدن 17 نفر شد به سال 88 بازمی‌گردد؛ دوم مردادماه سال مذکور، پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریاتور که از تهران به مشهد حرکت می‌کرد ساعت ۱۸:۰۵ دقیقه در فرودگاه مشهد، در نتیجه باز نشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ‌های عقب در هنگام فرود از باند خارج شد و به دیوار فرودگاه برخورد کرد.

در پی این سانحه هوایی، سه مسافر و 14 خدمه پرواز جان باختند و 20 نفر مجروح شدند. سازمان هواپیمایی کشوری علت این سانحه را سرعت بالای هواپیما عنوان کرد.

سانحه هوایی

سقوط هواپیمای مسافری کاسپین با 168 کشته

سال 88 چندین سوانح هوایی تلخ روی داد که یکی از مهم‌ترین آن به 24 تیرماه سال 88 بازمی‌گردد. در این سال، یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در در ۱۲ کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد.

این سانحه تلخ هوایی، منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۸ نفر سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد.

سقوط هواپیمای ایران 140

27 بهمن ماه 87 هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین‌شهر اصفهان سقوط کرد و در این سانحه هوایی تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیما ی مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و چهار خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.

سانحه هوایی

دو سانحه هوایی در سال 85

سال 85 نیز شاهد دو سانحه هوایی بودیم که منجر به جانباختن 68 نفر از هم‌وطنان شد. در آذر همین سال یک فروند هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد که منجر به کشته شدن 36 نفر از مسافران شد

در شهریور سال مذکور، سقوط هواپیمای توپولوف شرکت هواپیمایی ایران ‌ایرتور در مسیر بندرعباس-مشهد سقوط کرد که 28 نفر در این سانحه جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران

در آذرماه سال 84 هواپیمای حامل خبرنگاران و پرسنل ارتش بر روی منطقه‌ای مسکونی در تهران سقوط کرد که بیش از ۱۱۰ کشته برجای گذاشت.

ارتش، خبرنگاران برای پوشش خبری رزمایشی تحت عنوان عاشقان ولایت که در چابهار در جنوب‌شرقی ایران برگزار می‌شد، از تهران به بندرعباس می‌برد. اما این هواپیما لحظاتی پس از پرواز، در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران بر فراز یک ساختمان ۱۲ طبقه سقوط می‌کند.

در همان سال نیز، یک فروند بوئینگ ۷۰۷ هواپیمایی ساها که در مسیر کیش به تهران در حرکت بود هنگام نشستن در فرودگاه مهرآباد از مسیر منحرف و وارد رودخانه کن شد. در این حادثه دو نفر کشته و یک نفر مفقود می‌شود.

سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی کیش‌ایر

در روز بهمن ماه سال 82، در یک سانحه هوایی یک فروند فوکر ۵۰ متعلق به هواپیمایی کیش ایر در هنگام فرود آمدن در فرودگاه شارجه به زمین برخورد کرد و ۴۳ نفر از ۴۵ مسافر آن کشته شدند.

سقوط هواپیمای حامل وزیر

در اردیبهشت ماه سال 80، یک فروند هواپیما متعلق به شرکت فراز قشم ایر که دیگر امروزه در صنعت حمل ونقل هوایی کشور فعال نیست، در سال هفت بامداد در حوالی ساری سقوط کرد و منجر به کشته شدن 25 نفر شد.

در این سانحه هوایی رحمان دادمان وزیر راه و ترابری به همراه تعدادی از مقامات ایران از جمله مهندس ارسلان راحمی و جمعی از نمایندگان استان گلستان و تمامی خدمه هواپیما جان خود را از دست می‌دهند. پرواز جهت انجام مأموریت اداری و افتتاح فرودگاه گرگان بود.

در این پرواز، وزیر راه وقت (رحمان دادمان)، تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات سازمان هواپیمایی کشوری در این پرواز کشته شدند.

در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای رسمی علت سقوط هواپیمای حامل ایشان را اشتباه خلبان اعلام کرد.

سانحه هوایی

سانحه هوایی ایران ایرتور با 119 نفر کشته

در بهمن ماه همین سال نیز در یک سانحه هوایی، هواپیمای متعلق به شرکت ایران ایرتور در نزدیکی خرم‌آباد با کوه برخورد کرد و ۱۱۹ نفر کشته شدند. در این حادثه چهار مهندس اسپانیایی نیز کشته شدند. علت حادثه سهل انگاری اداره هواشناسی در ارائه به موقع اطلاعات هواشناسی (ارتفاع ابرها) و مکث بیش از حد خلبان در افزایش ارتفاع هواپیما با وجود هشدار برخورد هواپیما با کوه عنوان شد.

برای مطالعه بیشتر گزارش ایران تولیدکننده هواپیما می‌شود؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام
    لطفا سانحه سقوط ایلویشن سپاه در اواخر بهمن 1381 هم با حدود 200شهید ذکر کنید