خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۶۶۱۸

در یک رقابت محیط زیستی میان ایران، عربستان، مصر و ترکیه، برنده کدام کشور است؟

جایگاه محیط زیست ایران کجاست؟

برای بررسی شاخص‌های محیط زیست ایران، با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌ها یک رقابت میان ایران و سه کشور همسایه طراحی کرده‌ایم. برنده، کشوری‌ست با محیط زیست بهتر و کیفیت بالاتر زندگی.

آیا ایران یک کشورِ سبز و دارای شاخص‌های قابل قبول در حوزه محیط زیست است؟ حتی اگر با وضعیت محیط زیست ایران آشنا هستید، باز هم پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. درست است که ایران با انواع آلودگی‌های زیست محیطی در آب، خاک و هوا مواجه شده اما نباید از یاد برد که بسیاری از کشورهای همسایه ایران نیز به دلیل اثرپذیری بالا از تغییرات اقلیمی، دچار چنین وضعیتی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی شاخص محیط زیستی کشور و مقایسه آن با کشورهایی چون ترکیه، عربستان و مصر پرداخته است. بررسی شاخص‌های محیط زیستی ارائه شده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که اگرچه جایگاه ایران در طول سال‌های 1400 و 1401 با افت 67 رتبه‌ای به 133 رسیده است اما وقتی که رتبه ایران را با کشورهای منطقه نظیر عربستان و مصر و ترکیه مقایسه می‌شود، تصویر بهتری از این جایگاه خواهیم داشت.

ما در گزارش تصویری تجارت‌نیوز، یک رقابت میان شاخص‌های محیط زیست ایران و سه کشور عربستان، مصر و ترکیه ساخته‌ایم و بر اساس داده‌های گزارش اخیر مرکز پژوهش‌ها، به بررسی ماهیت محیط زیستی عملکرد دولت در حوزه‌های مختلفی چون کیفیت هوا، تلاش برای استفاده از انرژی‌های جایگزین، استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بومی، تمرکز بر توسعه پایدار و … می‌پردازیم. در پایان، مقایسه وضعیت این شاخص‌ها، جایگاه ایران را در بین این کشورها نشان خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.