کد مطلب: ۷۲۶۶۶۷

در گفتگو با یوسف کاووسی بررسی شد:

اعتماد مردم، پاشنه آشیل اوراق ارزی و سکه / تاثیر اوراق بانک مرکزی بر بازارها چیست؟

اعتماد مردم، پاشنه آشیل اوراق ارزی و سکه / تاثیر اوراق بانک مرکزی بر بازارها چیست؟

یک کارشناس بانکی با تشریح بزرگترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری در اوراق ارزی و سکه بانک مرکزی، تاثیر آنها را بر بازارها بررسی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فروش اوراق ارزی بانک مرکزی از امروز در شعب ارزی بانک ملی آغاز می‌شود. این اوراق پس از اوراق سکه، دومین طرح بانک مرکزی برای مهار نوسانات اخیر بازار ارز و سکه است.

با این حال همچنان این پرسش وجود دارد که اثر این اوراق بر بازارها چیست و سرمایه‌گذاری در آنها با چه ریسک‌هایی همراه است؟

یوسف کاووسی، کارشناس بانکی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به این سوالات پاسخ می‌دهد.

همه چیز به اعتماد مردم بستگی دارد

کاووسی در ابتدا به تجارت‌نیوز گفت: همه چیز به اعتماد مردم به این اوراق ارزی بر می‌گردد و این ابهام وجود دارد که آیا مردم از این اقدام بانک مرکزی استقبال می‌کنند؟

وی افزود: این ابهام به این دلیل وجود دارد که در سنوات قبل، چند مورد اتفاق افتاده که قول یا وعده بانک مرکزی، در زمان اجرا به شکل دیگری تبدیل شده است.

تجربه‌های تلخ اعتماد به بانک مرکزی

کاووسی در ادامه به تشریح طرح‌های مشابه بانک مرکزی پرداخت که در نهایت تجربه تلخی برای سرمایه‌گذاران رقم زدند.

وی در این باره گفت: بانک مرکزی در اوایل دهه 90 به مردم گفت که در بانک‌ها سپرده‌گذاری ارزی کنند. در ابتدا قرار بود اصل و بهره این سپرده در زمان سررسید به صورت ارزی به مردم پرداخت شود. اما تنها سود این سپرده‌ها، بلکه اصل آن نیز به صورت دلاری به مردم بازگردانده نشد. پس از آن نیز با شکایت مردم، بانک‌ها بالاخره مجبور شدند که مبالغ دلاری را در چند قسط بازگردانند.

کاووسی همچنین ادامه داد: این موضوع در سال 97 نیز برای سکه تکرار شد. مردم در طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی می‌توانستند به میزان نامحدود و معاف از مالیات سکه بخرند. با این حال وقتی یک نفر به این طرح اعتماد کرد و 38 هزار سکه خرید، به او انگ مفسد اقتصادی زدند. از طرف دیگر، بر خلاف وعده‌های قبلی، دولت از خریداران این سکه‌ها مالیات گرفت.

تاریخ تکرار می‌شود؟

این کارشناس بانکی در ادامه اظهاراتش افزود: زمان چندانی از این اتفاقات نمی‌گذرد و این موضوعات در ذهن مردم باقی مانده است. در مباحث اقتصادی، اعتماد حرف اول را می‌زند. اگر مردم مثل زمان دکتر مصدق به حاکمیت اعتماد داشته باشند، اوراق قرضه را خریداری کرده و کسری بودجه را جبران می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم این وعده‌ها وجود دارد که اوراق ارزی و سکه بانک مرکزی معاف از مالیات هستند و به صورت دلاری و فیزیکی تسویه می‌شوند. اما باید دید که در زمان تحویل چه اتفاقی می‌افتد.

سرمایه‌گذاران با چه ریسک‌هایی مواجه‌اند؟

کاووسی در ادامه این گفتگو به بیان مهم‌ترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری در اوراق ارزی بانک مرکزی پرداخت.

وی اولین ریسک را شرایط کشور و بازارها در زمان سررسید اوراق دانست و گفت: باید دید که اگر در یک سناریو بدبینانه، قیمت دلار تا آن زمان به 50 هزار تومان برسد، باز هم بانک مرکزی این اوراق را به صورت دلاری تسویه می‌کند؟

کاووسی همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر در حال حاضر بحث مالیات بر عایدی سرمایه نیز در مجلس مطرح است. آیا در آینده دولت به خریداران این اوراق نمی‌گوید که به دلیل درآمد اتفاقی حاصل از این اوراق، باید مالیات دهند؟

تاثیر اوراق ارزی و سکه بر بازارها چیست؟

کاووسی انتشار این اوراق بر بازارهای ارز و سکه را نیز وابسته به میزان استقبال مردم دانشت و تصریح کرد: اگر این اعتماد وجود داشته باشد و پول‌های سرگردان وارد این اوراق شوند، می‌تواند بر این بازارها اثر مثبت بگذارند. با این وجود، در غیر این صورت، نمی‌توان گفت که عرضه این اوراق تاثیرگذار بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: خوب است حالا که چند روز از معاملات اوراق سکه بانک مرکزی می‌گذرد، آماری از تعداد خریداران آن منتشر شود. اگر میزان مشارکت مطلوب بود، باید روی نرخ سکه تاثیر می‌گذاشت اما امروز می‌بینیم که سکه همچنان با قیمت‌های بیش از 16 میلیون تومان معامله می‌شود.

دو روی سکه اوراق بانک مرکزی

کاووسی در پایان این گفتگو بار دیگر بر اهیمت اعتماد مردم تاکید و خاطرنشان کرد: اگر این اعتماد وجود داشته باشد، اوراق ارزی و سکه می‌تواند اثرگذار باشد اما در صورت فقدان اعتماد، این طرح‌ها نه تنها اثر مثبت ندارند، بلکه اثرات منفی در پی دارند. چرا که ممکن است مردم احساس کنند که کفگیر بانک مرکزی به ته دیگ خورده و این بانک پس از ناتوانی در تامین ارز در بازار، به اوراق فروش روی آورده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.