کد مطلب: ۸۹۲۳۰۹

گزارش تجارت‌نیوز از نشست تغییرات اقلیمی COP۲۸

عربستان و روسیه مخالف حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی

عربستان و روسیه مخالف حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی

در آستانه نشست تغییرات اقلیمی COP28 در دبی، اختلافات بر سر حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی همچنان ادامه دارد. عربستان و روسیه تولیدکننده نفت و گاز هچنان با حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در COP28 مخالفت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در نشست تغییرات اقلیمی  COP28 دبی برخی کشورها در برابر تعهد به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی مقاومت می‌کنند و تلاش‌ها برای ارائه تعهد سخت برای اولین بار در 30 سال گذشته در مورد پایان دادن به استفاده از نفت و گاز به خطر می‌افتد.

به نقل از رویترز، عربستان سعودی و روسیه، دو کشور تولیدکننده نفت و گاز، اصرار دارند که COP28 تنها بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تمرکز کند و به صراحت به سوخت‌های فسیلی اشاره نکند.

درخواست اوپک از تولیدکنندگان نفت چه بود؟

اوایل این هفته، اوپک با ارسال نامه‌ای از اعضا و متحدان تولیدکننده نفت خود خواست هرگونه ذکر سوخت‌های فسیلی در توافق نهایی اجلاس سران را رد کنند. در این نامه هشدار داده شده است که فشار نامناسب و نامتناسب علیه سوخت‌های فسیلی ممکن است در مذاکرات به نقطه اوج برسد.

هیثم الغیس دبیرکل اوپک در بیانیه‌ای به رویترز از اظهار نظر درباره این نامه خودداری کرد، اما گفت که اوپک می‌خواهد تمرکز نشست را بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گرمایش آب و هوا و دور از منبع اصلی آن  زغال‌سنگ، نفت و گاز، حفظ کند.

وی در ادامه بیان کرد: جهان به سرمایه‌گذاری‌های عمده در تمام انرژی‌ها از جمله هیدروکربن‌ها نیاز دارد. انتقال انرژی باید عادلانه، منصفانه و فراگیر باشد.

این اولین بار بود که دبیرخانه اوپک با چنین نامه ای در مذاکرات اقلیمی سازمان ملل مداخله می‌کرد.

عربستان سعودی یکی از اعضای اوپک است. روسیه یکی از اعضای گروه موسوم به اوپک پلاس است.

این دو کشور به فناوری گران قیمت جذب کربن تکیه کرده‌اند تا جایگزین کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان شود.

از سوی دیگر، حداقل 80 کشور از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای فقیر و آسیب پذیر از آب و هوا خواستار آن هستند که توافق COP28 به وضوح خواستار پایان نهایی استفاده از سوخت‌های فسیلی باشد.

سایر کشورها از جمله هند و چین صراحتاً حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در نشست تغییرات اقلیمی COP28 را حمایت نکرده‌اند، اما از یک فراخوان عمومی برای تقویت انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت کرده‌اند.

مری رابینسون، رئیس‌جمهور سابق ایرلند، که ریاست گروهی از رهبران سابق جهان موسوم به بزرگان را بر عهده دارد، می‌گوید: «این نامه نشان می‌دهد که اوپک در مورد مسیر نشست تغییرات اقلیمی  COP28 نگران است.»

وی در ادامه بیتان کرد: روسیه و عربستان سعودی در سمت اشتباه این موضوع قرار دارند و احتمالاً به شدت فشار خواهند آورد. ما واقعاً باید مطمئن شویم که نقطه اوج به راه درستی منتهی می شود.

حذف سوخت‌های فسیلی برای رسیدن به اهداف توافق پاریس ضروری است

در حالی که قرار است این اجلاس در دوازدهم دسامبر پایان یابد، وزرای دولت به 200 کشور در اجلاس دبی به تلاش برای حل بن بست سوخت‌های فسیلی پیوستند.

تینا استگ، نماینده آب‌وهوای جزایر مارشال در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ چیزی به اندازه سوخت های فسیلی، رفاه و آینده همه مردم روی زمین، از جمله همه شهروندان کشورهای اوپک را در معرض خطر قرار نمی دهد.

جزایر مارشال که با طغیان ناشی از افزایش سطح آب دریاها ناشی از آب و هوا مواجه است، در حال حاضر ریاست گروه کشورهای ائتلاف بلند پروازانه را بر عهده دارد که برای اهداف و سیاست های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای قوی تر تلاش می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: برای دستیابی به هدف جهانی برای حفظ گرمایش آب و هوا تا 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای قبل از صنعتی شدن، ائتلاف در حال تلاش برای حذف مرحله‌ای از سوخت‌های فسیلی است که ریشه این بحران است. 1.5 قابل مذاکره نیست و این به معنای پایان دادن به سوخت های فسیلی است.

آخرین نسخه متن مذاکره، که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که کشورها همچنان در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها هستند. از موافقت با «خروج تدریجی سوخت‌های فسیلی مطابق با بهترین علم موجود» تا حذف تدریجی «سوخت‌های فسیلی بدون کاهش» اصلا اشاره‌ای نشده است..

مجید السویدی، مدیر کل COP28، می‌گوید: «امارات متحده عربی به عنوان رئیس اجلاس، خواهان توافقی است که جهان را در مسیر محدود کردن گرمایش به 1.5 درجه سانتیگراد قرار دهد. رئیس ما به وضوح می‌خواهد نتیجه‌ای را ببیند که تا حد امکان جاه‌طلبانه باشد و ما معتقدیم که آن را به دست خواهیم آورد.»

وزیر محیط زیست ساموآ، سدریک شوستر، به نمایندگی از اتحاد کشورهای جزیره کوچک، نگران این بود که مذاکرات امسال درگیر اختلافات شود.

وی در ادامه بیان کرد: ما به شدت نگران سرعت مذاکرات با توجه به زمان محدودی که در اینجا در دبی داریم، هستیم. هدف انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌تواند جایگزین تعهد قوی‌تر به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و پایان دادن به یارانه‌های سوخت‌های فسیلی باشدCOP 28 باید هر دو را ارائه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.