کد مطلب: ۸۹۳۱۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توافق اتحادیه اروپا با صنعت خودرو/ محدودیت‌های آلودگی اگزوز خودروها تغییر نمی‌کند

توافق اتحادیه اروپا با صنعت خودرو/ محدودیت‌های آلودگی اگزوز خودروها تغییر نمی‌کند

گروه‌های از تصمیم اتحادیه اروپا برای عدم تشدید محدودیت‌های آلودگی اگزوز برای خودروها انتقاد کردند. البته قانون‌گذاران محدودیت‌های جدیدی برای ذرات مضر ترمزها و لاستیک‌ها برای خودروهای الکتریکی و احتراق داخلی وضع کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، محدودیت‌های آلودگی لوله اگزوز برای خودروها و وانت‌ها بدون تغییر باقی ماند، زیرا قانون‌گذاران با آخرین مجموعه استانداردهای اتحادیه اروپا موافقت کردند. 

نمایندگان دولت و نمایندگان پارلمان اروپا در مذاکرات محرمانه به توافقی در مورد مقررات یورو 7 دست یافتند و احتمالاً آخرین تکرار در یک سری محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر در مورد آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن (NOx) و گوگرد را نهایی کردند. دی اکسید (SO2) که در سال 1992 آغاز شد.

انتشار ذرات مضر ناشی از ترمزها و ساییدگی لاستیک‌ها نشان‌دهنده این واقعیت است که وسایل نقلیه الکتریکی به هیچ وجه عاری از آلودگی نیستند.

استاندارد یورو 7

یورو 7 با هدف کاهش انتشار آلاینده‌های هوا از حمل‌ونقل جاده‌ای، سطوح آلاینده‌های خودروها و موتورها را تنظیم می‌کند و خودروها، وانت‌ها و وسایل نقلیه سنگین را پوشش می‌دهد.

به نقل از یورونیوز، انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) به شدت علیه استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر لابی کرده بود که معتقد بود پرهزینه است.

سیگرید دی وریس، مدیر کل ACEA از تصمیم برای حفظ محدودیت‌ها در سطوح فعلی استقبال کرد، اما نسبت به مقررات جدید مربوط به آلودگی هوا در ارتباط با سایش لنت ترمز و لاستیک در جاده ها ابراز نگرانی کرد.

دی وریس می‌گوید: «توجه به این نکته مهم است که بسیاری از مقررات جدید چالش‌های فنی و سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در یک زمان حیاتی در تحول تحرک بدون انتشار به همراه دارند.»

لوسین ماتیو از گروه سبز حمل و نقل و محیط زیست در بروکسل، تعلیق محدودیت‌های یورو 6 را نشانه‌ای می‌دانست که لابی خودرو پس از چند سال در بیابان پس از دیزل‌گیت دوباره به کنترل درآمده است.

محدودیت‌‌های توافق شده یورو 7

قانون توافق‌شده یورو 7، محدودیت انتشار NOx را 60 میلی‌گرم در هر کیلومتر برای خودروهای بنزینی و 80 میلی‌گرم برای گازوئیل حفظ می‌کند که مطابق با قوانین موجود مربوط به سال 2014 است. کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده بود که حد مجاز گازوئیل به بنزین کاهش یابد، اما این پیشنهاد رد شد.

در عوض، قانون‌گذاران محدودیت‌های جدیدی را برای ذرات مضر ترمزها و لاستیک‌ها وضع کردند. این محدودیت‌ها برای خودروهای الکتریکی سخت‌تر است. برای خودروهای بنزینی و دیزلی، محدودیت ذرات معلق تولید شده توسط ترمز 7 میلی‌گرم در هر کیلومتر است. این محدودیت برای خودروهای الکتریکی 4 میلی‌گرم در هر کیلومتر است.

این مقررات همچنین محدودیت‌های اتحادیه اروپا را از سال 2026 در مورد آلودگی ناشی از ساییدگی لاستیک‌ها مجاز می‌سازد، مگر اینکه قبل از آن توافق بین‌المللی منعقد شود.

لاستیک‌ خودروها منبع آلودگی

لاستیک‌ها علاوه بر اینکه منبع اصلی آلودگی ذرات ریز هستند که با مشکلات تنفسی و سایر مشکلات بهداشتی متعدد مرتبط است، یکی از منابع اصلی میکروپلاستیک‌های منتشر شده در محیط هم هستند. یعنی نوعی از آلودگی که اتحادیه اروپا متعهد به کاهش آن به حداقل 30 درصد تا سال 2030 است.

ماتیاس فالکنبرگ از ائتلاف محیط زیست استانداردها (ECOS) که یک سازمان غیردولتی است، گفت که استانداردهای یورو 7 می‌تواند به دستیابی به این هدف کمک کند، اما هشدار داد که این مقررات به تنهایی کافی نخواهد بود. او در ادامه گفت: «با این حال، بدون سیاست‌های تکمیلی برای رسیدگی به بزرگ‌تر، سنگین‌تر شدن و تعداد خودروها، لاستیک‌های بهبودیافته کافی نبوده و نرخ کلی ریزش لاستیک همچنان در حال افزایش است.»

محدودیت‌های آلودگی اگزوز برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها تحت یک توافقنامه سیاسی موازی در مورد استانداردهای «7Euro » که برای وسایل نقلیه سنگین اعمال می‌شود، تشدید شد. این توافقنامه نشان‌دهنده پیروزی لابی‌های صنعت خودرو است. گروه‌های محیط زیستی معتقدند که این توافقنامه به اندازه کافی برای کاهش آلودگی هوا از وسایل نقلیه کار نمی‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.