کد مطلب: ۸۹۹۰۷۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

خسارت ۱.۴۵ میلیارد پوندی جنگ روسیه و اوکراین به کشاورزان انگلیسی

خسارت 1.45 میلیارد پوندی جنگ روسیه و اوکراین به کشاورزان انگلیسی

جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت کودهای شیمیایی تأثیر زیادی گذاشته و منجر به افزایش 1.45 میلیارد پوندی هزینه کشاورزان انگلیسی از زمان شروع جنگ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هزینه‌ای که کشاورزان برای کشت محصولات خود و تغذیه حیوانات خود می‌پردازند و تحت تاثیر جنگ روسیه و لوکراین افزایش یافته، یکی از دلایل متعدد اعتراضات اخیر در اروپا بوده است.

کشاورزان انگلیسی از زمان جنگ روسیه و اوکراین، 1.45 میلیارد پوند برای کود مبلغ اضافی پرداخت کرده‌اند.

به نقل از یورونیوز، آمارهای جدید واحد اطلاعات انرژی و اقلیم انگلستان (ECIU)، نشان داد که قیمت‌ها به حدی افزایش یافته که منجر به میلیاردها پوند هزینه بیشتر شده است و در نتیجه، کشاورزان به طور فزاینده‌ای به راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت روی آورده‌اند.

افزایش هزینه کودهای شیمیایی از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکرین

بر اساس گزارش واحد اطلاعات انرژی و اقلیم انگلستان (ECIU)، کشاورزان انگلیسی در سال 2022، بالغ بر 1.42 میلیارد پوند و در سال گذشته میلادی، 964 میلیون پوند برای کودهای شیمیایی هزینه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با 470 میلیون پوند در سال 2020، نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی در هزینه‌ها پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین است.

این‌سازمان پیش‌بینی می‌کند که کشاورزان انگلیسی از فوریه 2022 تاکنون، 2.5 برابر بیشتر از قبل برای کودهای شیمیایی پول پرداخت کرده‌اند. اگرچه قیمت‌ها از اوج پایین آمده‌اند، اما همچنان بالا هستند.

واحد اطلاعات انرژی و اقلیم انگلستان (ECIU) می‌گوید: «اگر در سال 2024 به همین منوال بمانند، این به معنای افزایش 285 میلیون پوندی هزینه‌ها در سال جاری 60 درصد بیشتر از هزینه‌های آنها در سال 2020 خواهد بود.»

تاثیر افزایش قیمت کودهای شیمیایی

افزایش قیمت کود بر اثر درگیری میان روسیه و اوکراین، یکی از دلایل اصلی اعتراضات اخیر کشاورزان در کشورهای اروپایی بوده. این افزایش قیمت، فشار زیادی بر آنها وارد کرده است. همچنین، ناظران این موضوع را عاملی برای افزایش قیمت مواد غذایی در سبد مصرف‌کنندگان می‌دانند.

چرا قیمت کود تا این حد بالاست؟

قیمت کود تا قبل از جنگ روسیه و اوکراین نیز در دو سال پیش و پس از آن افزایش یافت. در تابستان 2022 قیمت‌ها در مقایسه با میانگین سال 2020 تقریباً چهار برابر شد.

هزینه‌ها علاوه بر جنگ، با قیمت گاز ارتباط دارد؛ چرا که ساخت کودهای مصنوعی به استفاده از گاز طبیعی متکی است. تولید کودهای مبتنی بر نیتروژن، به موجودی این گاز در هوا نیاز دارد تا با هیدروژن گاز طبیعی در دما و فشار بالا مخلوط و آمونیاک ایجاد شود.

تحریم‌های اعمال شده پس از جنگ روسیه و اوکراین، علاوه بر برنامه‌ کشورهای اروپایی برای کاهش اتکا به منابع روسیه و کمبود کلی انرژی، قیمت گاز طبیعی را در چند سال گذشته افزایش داده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا دهه آینده نیز قیمت آن بالا بماند.

انگلستان اکنون شروع به برنامه‌ریزی برای کاهش عواقب این موضوع کرده است؛ چرا که افزایش قیمت گاز به عنوان دلیل اصلی تعطیلی بزرگترین کارخانه آمونیاک انگلستان در بیلینگهام در سال گذشته اعلام شده است.

کالین چاپل، کشاورز لینکلن‌شایر، می‌گوید: «بحران قیمت گاز نشان داده است که بسیاری از تولیدات انگستان به کودها و آفت‌کش‌های وارداتی وابسته است.»

با توجه به هزینه‌های بالای کود به ویژه پس از وقوع جنگ روسیه و اوکراین، فشار فزاینده‌ای را بر دخل و خرج کشاورزان وارد کرده است و پیامدهای تورمی برای قیمت مواد غذایی در سبد مصرف‌کنندگان دارد.

آیا جایگزینی برای کودهای شیمیایی وجود دارد؟

کشاورزان در حال بررسی راه حل‌های طبیعی برای ایمن‌سازی خود از هزینه‌های بالا و وقفه در تامین هستند.

طرح‌های جدید وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی (Defra) در انگلستان، یارانه‌هایی را برای روش‌هایی مانند پوشش محصولات زراعی و کشت گیاهان دارویی به کشاورزان ارائه می‌دهد که به ایجاد طبیعی سلامت و حاصلخیزی خاک کمک می‌کند. این مواد همچنین می‌توانند وابستگی کشاورزان به کودهای شیمیایی گران‌قیمت را کاهش دهند و مواد مغذی وارداتی را جایگزین کنند.

جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت گاز طبیعی، چالش‌های بزرگی را برای کشاورزان انگلیسی ایجاد کرده است. با این حال، این چالش فرصتی برای روی آوردن به روش‌های کشاورزی پایدارتر و طبیعی‌تر را فراهم می‌کند.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.