خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۲۴۳

گزارش «تجارت‌نیوز» از تحولات بازار مسکن در بهار:

قیمت مسکن رشد کرد؛ رکود معاملاتی عمیق‌تر شد!

قیمت مسکن رشد کرد؛ رکود معاملاتی عمیق‌تر شد!

گزارش بانک مرکزی از سه ماه ابتدایی سال 1403 حاکی از روندی افزایشی در قیمت مسکن است. در این راستا متوسط قیمت مسکن در خردادماه به متری 85 میلیون و 910 هزار رسیده است. اما از سوی دیگر تعداد معاملات خرداد نسبت به ماه پیش از آن، روندی کاهشی داشته و از کانال چهار هزار فقره به سه هزار و 872 عدد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت سال گذشته در پی روند افسارگسیخته قیمت مسکن و نوسانات صعودی در دیگر بازارهای مالی تصمیم گرفت روند گردش سرمایه را کاهش دهد و با استفاده از رکود، آرامشی نسبی بر بازارها حاکم کند.

رکود و آرامشی که قرار بود به بازار مسکن کمک کند، در نهایت تمام معادلات دولت را بر هم زد و پیامدهایی با خود به همراه آورد که هنوز گریبان مسکن در ایران را رها نکرده است.

از سوی دیگر این روند سرکوب قیمت، مدت زیادی نتوانست پایدار بماند. گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران حاکی از آن است که از ابتدای سال 1403 صعود مداوم قیمت بار دیگر به بازار مسکن بازگشته است.

صعود قیمت مسکن در 3 ماه ابتدایی سال

بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت مسکن در فروردین‌ 1403 بالغ بر متری 81 میلیون و 630 هزار تومان ثبت شده است. ماه بعد، یعنی اردیبهشت‌ماه، قیمت مسکن در تهران با افزایشی 3.8 درصدی به 84 میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.

همان‌طور که گفته شد، ماه بعد نیز قیمت مسکن بر مدار افزایشی باقی‌مانده و این بار با رشدی 1.3 درصدی، متری 85 میلیون و 910 هزار تومان اعلام شده است.

کاهش میزان معاملات در خرداد 1403

میزان معاملات در بازار مسکن مسیری نوسانی را طی کرده است. بر اساس روند هرساله بازار، تعداد معاملات در فروردین‌ماه کاهش محسوسی پیدا کرده و از کانال 6 هزار فقره در اسفندماه به هزار و 508 فقره در فروردین‌ماه رسیده است.

اردیبهشت‌ماه همسو با افزایش قیمت مسکن، تعداد معاملات نیز افزایش یافته و تا چهار هزار و 875 فقره صعود داشته است.

خردادماه معاملات مسکن مسیر متفاوتی را طی کرده است. در این مقطع با وجود افزایش قیمت مسکن تعداد معاملات تا سه هزار و 872 فقره کاهش داشته است.

مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران می‌گویند تعداد معاملات از نیمه اردیبهشت 1403 رونقی نسبی گرفته بود، اما زمانی که موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری به میان آمد، معامله‌گران ترجیح دادند یک قدم عقب بنشینند و در انتظار نتیجه قطعی این انتخابات بمانند.

این شرایط بیانگر معضل عمیقی‌ است که بازار مسکن اکنون با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند: رکود تورمی. کارشناسان معتقدند نخستین اقدامی که دولت جدید باید برای بازار مسکن انجام دهد، پیاده کردن سیاستی برای بازگرداندن معامله‌گران به عرصه مسکن است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.