کد مطلب: ۶۹۹۲۶۶

جدیدترین اخبار از سفر اربعین/ اتوبوس‌هایی برای حمل و نقل به عراق فرستاده می‌شوند

جدیدترین اخبار از سفر اربعین/ اتوبوس‌هایی برای حمل و نقل به عراق فرستاده می‌شوند

از ظهر امروز زائران حسینی پس از طی مسیر زمینی با ترافیک سنگین و عبور از گیت‌های ایرانی، پشت سر گیت‌های عراق در مرز خسروی معطل شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با بررسی تمام خبرها تا به اینجا باید به زائرین سفر اربعین گفت که اگر هنوز از مبدا حرکت نکرده‌اند، سفر خود را تا اطلاعیه جدید ستاد اربعین به تاخیر بیندازند و اگر اکنون در جاده به سمت یکی از مرزهای عراق در حرکت هستند، برنامه سفر خود را تغییر داده و بازگردند.

اتوبوس‌ها برای حمل و نقل زائران از ایران به عراق فرستاده می‌شوند

به نقل از ایسنا، وزیر کشور گفت: وسایل حمل و نقل در عراق کم است و با صحبت‌هایی که با طرف عراقی شد، آنها قول دادند موافقت کنند که بخشی از حمل و نقل در عراق با وسایل نقلیه ایران انجام شود.

اتوبوس‌های ایران در حال انتقال به آن طرف مرز هستند.

وزیر کشور: وضعیت مرز شلمچه به خوبی مدیریت شده است

به نقل از ایسنا، عزیزان در آن طرف، کمی مرز در حمل و نقل مشکل داشتند که درصدد حل و فصل آن هستیم.

خواهش می‌کنم عزیزانی که هنوز از مبدأ حرکت نکرده‌اند راه نیفتند، زیرا ازدحام جمعیت زیاد است.

خواهش می‌کنم از افرادی که در عراق هستند مدت سفر را طولانی نکنند و برگردند.

با مسئولان عراقی صحبت کردیم و قبول کردند که کمی در بحث حمل و نقل خدمات بدهند. امیدوارم با راه افتادن این خدمات قیمت‌ها به شکل مناسب درآید.

خروج ۴۰۰ هزار نفر امروز از مرزها

به نقل از صداوسیما، رئیس ستاد اربعین گفت:

ازدحام جمعیت بسیار بالاست؛ در همین روزی که محدودیت‌ها اعمال شد جمعیت در پایانه‌ها و جاده‌های مرزی بیش از ۴۰۰ هزار نفر بودند که از مرزها عبور داده شدند.

برخی شروع به التهاب‌آفرینی در بین مردم کردند هیچ جای نگرانی نیست؛ مردم به مسائل در فضای مجازی توجه نکنند.

وزیر کشور: شرایط برای حضور زائران در عراق مناسب نیست

به نقل از ایرنا، وحیدی گفت: شرایط پایانه‌های ۶ گانه کشور با وجود تلاش صورت گرفته هنوز برای عبور زائران اربعین حسینی و رفتن به عراق مناسب نیست.

زائران تا اطلاع بعدی به مرز‌ها مراجعه نکنند، زیرا در حال حاضر زائران اربعین در حال انتقال از مرز چذابه به «العماره» هستند تا آن‌ها که ساعت‌ها در این مرز معطل مانده‌اند، ساماندهی شوند.

سرگردانی ۵ هزار زائر در مرز خسروی

به نقل از فارس، مشاهدات میدانی از مرز خسروی نشان می‌دهد در گرمای ظهرگاهی، مرزبانی عراق حدود ۳ ساعت مرز را تعطیل کرد و پس از آن نیز تنها ۱۰ گیت عراقی برای عبور حدود ۵ هزار زائر ایرانی باز شد.

گیت‌های عراقی ساعت ۱۸ هر روز بسته می‌شود و به احتمال زیاد این زائران شب را باید در مرز سپری کنند.

زائران ایرانی بیش از ۴ ساعت پشت گیت‌های عراقی منتظر ورود به خاک این کشور هستند.

فارس نوشت، مشاهدات میدانی از مرز خسروی نشان می‌دهد در گرمای ظهرگاهی، مرزبانی عراق حدود سه ساعت مرز را تعطیل کرد و پس از آن نیز تنها ده گیت عراقی برای عبور حدود ۵ هزار زائر ایرانی باز شد. گیت‌های عراقی ساعت ۱۸ هر روز بسته می‌شود و به احتمال زیاد این زائران شب را باید در مرز سپری کنند.

ایران ایر: زائران ۵ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه نجف حاضر شوند

به نقل از ایرنا، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران: زائرانی که قصد بازگشت از نجف به تهران را دارند به دلیل ترافیک ورودی فرودگاه نجف، ۵ ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حاضر باشند.

زائران بدون بلیت به فرودگاه نیایند

به نقل از ایرنا، در پی توقف پذیرش مسافر در مرزهای زمینی، بسیاری از مسافران در حرکت به سمت فرودگاه ها برای خرید بلیت و عزیمت هوایی به سمت عراق هستند.

در همین رابطه فرودگاه امام در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد: با توجه به بسته بودن مرز زمینی زائران بدون بلیت از مراجعه به فرودگاه‎ امام خمینی (ره) خودداری کنند.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه به هیچ وجه بلیت در فرودگاه صادر نمی‌شود از ورود بدون بلیت به ترمینال سلام ممانعت خواهد شد.

رئیس جمهور، پیگیر وضعیت خدمت رسانی به زوار اربعین

رئیس جمهور در تماس تلفنی با احمد وحیدی وزیر کشور در مرز مهران که روز گذشته به کشور عراق سفر کرده بود، ضمن دریافت گزارشی از گفتگو‌ها و توافقات وزیر کشور با مقامات عراقی به منظور سهولت و تسهیل سفر زائران، آخرین وضعیت و شرایط حمل و نقل زوار اربعین بویژه شرایط عبور و مرور در مرز‌های زمینی را پیگیری کرد.

رئیسی، با صدور دستوراتی خطاب به مسئولان دولتی، بر خدمات رسانی بهتر و رفع مشکلات موجود در مسیر زائران عتبات تاکید کرد.

وضعبت ناوگان اتوبوس‌رانی در سفر اربعین

به نقل از مهر، رئیس پلیس‌راه راهور از ممنوعیت ورود اتوبوس به خوزستان، ایلام و کرمانشاه خبر داد و گفت: هم وطنان به هیچ عنوان به سمت مرزها حرکت نکنند.

حسن مؤمنی با اشاره به انسداد مرزها اعلام کرد: از امروز صدور صورت وضعیت برای اتوبوس‌ها به سمت مرزها ممنوع شده است.

به نقل از ایرنا، بنا بر اعلام مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری‌وحمل ونقل جاده‌ای، در صورت لغو اعزام ناوگان جاده‌ای به سمت مرزها، مطابق تصمیم ستاد اربعین در خصوص استرداد هزینه بلیت عمل خواهد شد.

باقر جوان توضیح دادکه در صورت لغو اعزام ناوگان جاده ای به سمت مرزها، مطابق تصمیم ستاد اربعین در خصوص استرداد هزینه بلیت عمل خواهد شد.

وضعیت فرودگاه‌ها در سفر اربعین

به نقل از تسنیم، نماینده تام الاختیار وزیر و دبیراجرایی ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی از زائران خواست با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی از مراجعه به فرودگاه‌ها خودداری کنند.

حسین مذنب با بیان اینکه تنها زائرانی از طریق مرز هوایی و فرودگاه ها اعزام می‌شوند که از قبل بلیط را تهیه کرده باشند تاکید کرد: به هیچ وجه در فرودگاه‌های کشور بلیط فروخته نمی‌شود و زائران نیز از مراجعه به فرودگاه‌ها خودداری کنند.

مذنب گفت: در حال حاضر ۱۷ فرودگاه در کشور برای اعزام زائران از طریق ناوگان هوایی اعلام آمادگی کرده‌اند که در این زمینه آماده افزایش تعداد پروازها در ۲۱ فرودگاه کشور هستیم. روز گذشته نیز ۳۱ پرواز برای انتقال زائران به نجف انجام شده است.

شرایط بحرانی در مرزهای عراق

مرزهای باشماق، مهران، خسروی، تمرچین، شلمچه و چذابه تا اطلاع ثانوی بسته شدند. گفتنی است تمامی پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی پر شده است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرماندار مریوان گفت: به دلیل کمبود خدماتی که در کشور عراق وجود دارد، درحال حاضر مرز باشماق بسته است.

به نقل از صداوسیما، استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: با توجه به تصمیم ستاد مرکزی اربعین به علت نبود امکانات در کشور عراق تا اطلاع ثانوی در مرز تمرچین عبور و مرور متوقف است.

به نقل از صداوسیما، مشاور وزیر کشور و رئیس کمیته اربعین عراق اعلام کرد: اتوبوس‌های ایرانی می‌توانند برای انتقال زوار از مرز‌ها تا محدوده برخی شهر‌های عراق وارد این کشور شوند.

به مرزهای عراق نروید

به نقل از ایسنا، وزیر کشور از زائران اربعین حسینی خواست: حتما حرکت خود را به سمت مرزهای غربی تا اطلاع ثانوی و رفع مشکل در طرف مرزهای عراقی به تاخیر بیاندازند.

احمد وحیدی گفت: به دلیل اینکه عراق ظرفیت تخلیه زائران از پایانه‌های مرزی خود را با همان سرعت که از مرزهای ما خارج می‌شود ندارد. ظرف دیروز و شب گذشته حجم بسیار زیادی از زائران در مرزها باقی‌مانده و قادر به ورود به عراق نشده‌اند.

وزیر کشور با اشاره به گرمای شدید هوا افزود: زائران دقت کنند که برای حفظ سلامتی، حتما بچه‌های کوچک و عزیزان سالمند به زیارت مشرف نشوند. چرا که این جا دمای هوا و رطوبت آن قدر زیاد است که جوانان و افراد میانسال هم دچار مشکل می‌شوند و طاقت‌شان تمام می‌شود.

همه مرزهای عراق بسته شد

به نقل از صداوسیما، مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: به دلیل اتفاقات نگران‌کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسئولان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرزها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد.

وی با بیان اینکه استمرار وضعیت فعلی قطعا مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران را در پی دارد، افزود: همه اعضای شرکت‌کننده در جلسه روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و بسیار نگران بودند. اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است.

صدور گذرنامه موقت اربعین متوقف شد

میراحمدی اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وی افزود: بعد از اینکه وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.

افزایش گرمازدگی به دلیل افزایش دما

به نقل از تسنیم، سخنگوی اورژانس بیشترین علت مراجعه زائران حسینی به اورژانس را گرمازدگی اعلام کرد.

مجتبی خالدی با اشاره به افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان زائر به مرزهای صفر کشور نسبت به روزهای گذشته اظهار کرد: تاکنون ۱۰هزار ۲۵۲ نفر به نیروهای اورژانس مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۴۲۶ نفر به مراکز درمانی اعزام شده است. همچنین ۳۵ نفر از مصدومان زائر نیز از کشور عراق به ایران منتقل شده است.

خالدی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین بیشترین مراجعات مربوط به گرمازندگی است و شاهد افزایش تعداد مراجعه کنندگان به اورژانس هستیم.

وی با بیان اینکه گرمازدگی جدی است بیان کرد: درخواست ما از زائران این است، آب بیشتر بنوشند از کلاه و لباس روشن استفاده کرده و در ساعت خنک نسبت به پیاده‌روی اقدام کنند.

رطوبت آبادان ۱۰۰درصد شد

به نقل از ایرنا، به نقل از اداره کل هواشناسی خوزستان محمد سبزه‌زاری بیان کرد: میزان رطوبت در هندیجان ۹۲، شادگان و آغاجاری ۹۱، بندر ماهشهر ۸۹، رامهرمز ۸۷، امیدیه و ایستگاه کشاورزی اهواز ۸۶، بستان ۷۷، صفی آباد دزفول ۷۵، اهواز و شوش ۷۳، شوشتر ۷۱، بهبهان ۶۹ و گتوند ۶۸ درصد گزارش شده است.

پدیده شرجی در ۲ هفته اخیر بر خوزستان حاکم شده به گونه‌ای که میزان رطوبت در برخی نقاط استان از ۹۰ درصد عبور کرده است.

براساس هشدار سطح زرد هواشناسی خوزستان، جنوبی شدن جریانات جوی در بعدازظهرها و بالا بودن شاخص‌های ناپایداری از روز دوشنبه تا جمعه هفته جاری برای خوزستان پیش‌بینی شده است.

نوع مخاطره آن شامل افزایش رطوبت در بعدازظهرها، شرایط همرفتی و ابرناکی و احتمال رگبار و رعد و برق پراکنده، تندباد لحظه‌ای و گرد و غبار همرفتی و موقتی است.

ارسال دارو برای زائران اربعین

به نقل از فارس، بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سازمان غذا و دارو برنامه‌ریزی مناسبی برای تامین داروهای مورد نیاز زائران اربعین حسینی انجام داده است افزود: در موکب‌های درمانی مشکل کمبود دارو نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سرُم مورد نیاز برای موکب‌ها نیز تامین شده است ادامه داد: زائران باید در این مراسم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از آب‌های آشامیدنی سالم و بسته بندی شده استفاده کنند.

به نقل از ایرنا، جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا، اوج بازگشت زائران اربعین را ۱۸ تا ۲۴ شهریور ماه اعلام کرد و گفت: با توجه به انبوه جمعیت و مدیریت زمان در موج بازگشت، پیش بینی می شود روزانه به ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.