کد مطلب: ۳۳۸۸۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رفتار عجیب بانک مرکزی در اعلام نرخ تورم

رفتار عجیب بانک مرکزی در اعلام نرخ تورم

در حالی که بانک مرکزی روز چهارشنبه پنجم دی‌ماه، در بخش محاسبه‌گر تورم، متوسط نرخ تورم سالانه آذرماه را 21.2 درصد ثبت کرد، ساعاتی پس از به‌روزرسانی سایت، نرخ تورم آذرماه از بخش محاسبه‌گر تورم حذف شد که ابهامات زیادی را به وجود آورد.

گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده از سوی دو نهاد مرکز آمار و بانک مرکزی اطلاع‌رسانی می‌شود.

اولین گزارش از نرخ تورم اقتصاد ایران معمولا از سوی مرکز آمار ایران منتشر و چند روز پس از آن با مقداری متفاوت از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

مرکز آمار ایران روز شنبه، یکم دی‌ماه سال 1397 نرخ تورم آذرماه را با ذکر جزئیات آن 37.4 اعلام کرد.

در حالی که طبق روال گذشته انتظارها بر این بود که بانک مرکزی نیز روزهای چهارم و پنجم دی‌ماه امسال نرخ تورم را اعلام کند، این نهاد گزارش خلاصه شاخص بهای مصرف‌کننده در آذرماه سال جاری را منتشر نکرد و آمار تورمی را بر روی سایت اطلاع‌رسانی خود قرار نداد.

با وجود اینکه بانک مرکزی تا امروز هیچ گزارشی از تورم آذرماه منتشر نکرده اما روز چهارشنبه پنجم دی‌ماه، در بخش محاسبه‌گر تورم بر روی صفحه اصلی سایت، شاخص بهای مصرف‌کننده را 159.3 و متوسط نرخ تورم سالانه در آذرماه را 21.2 درصد ثبت کرد.

همان میزان 159.3 واحد شاخص کل بهای مصرف‌کننده کافی بود تا نرخ نقطه‌به‌نقطه آذر ماه مشخص شود. تجارت‌نیوز با استناد به این رقم منتشرشده بانک مرکزی طی گزارشی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه آذرماه را 42.3 درصد اعلام کرد.

ساعاتی پس از به‌روزرسانی سایت بانک مرکزی، نرخ تورم آذرماه از بخش محاسبه‌گر تورم حذف شد و ابهامات زیادی را ایجاد کرد که دنیای اقتصاد نیز در شماره امروز خود با بررسی این موضوع به انتقاد از آن پرداخته است.

رفتار عجیب بانک مرکزی در اعلام نرخ تورم

تورم آذرماه از سایت بانک مرکزی حذف شد.

دنیای اقتصاد در گزارش خود علت این موضوع را دو عامل منازعات آماری میان مرکز آمار ایران و بانک مرکزی و ملاحظات بیرونی و دستورات فرادستگاهی پیش‌بینی کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوباره دوران آمارهای یواشکی نرخ تورم شروع شد