کد مطلب: ۴۴۴۹۷۱

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت دلار به تدریج گران خواهد شد / رشد بازار سهام تا این زمان نگران‌کننده نیست

قیمت دلار به تدریج گران خواهد شد / رشد بازار سهام تا این زمان نگران‌کننده نیست

شاهین چراغی می‌گوید: کشور یک حداقل نیازهای ارزی دارد و از سوی دیگر درآمدهای ارزی ما نیز کاهش یافته و دولت نیز با توجه به هزینه‌های جاری‌اش به ریال نیاز دارد، بنابراین معتقدم دولت با تدبیر و به تدریج ارز را گران خواهد کرد.

یک ماه از آعاز سال جاری گذشت و دلار طی فروردین ماه افزایش قیمت محسوسی را به ثبت نرساند. این روزها دیگر التهابی در بازار ارز دیده نمی‌شود و تنها چشمک‌زن بازار سهام است که توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

اما قیمت دلار در سال ۹۹ چه روندی در پیش خواهد گرفت؟ آیا می‌توان شرایط باثباتی مانند فروردین ماه را در ۱۱ ماه باقی‌مانده نیز برای دلار در نظر گرفت؟

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس و کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز به ارزیابی بازار ارز می‌پردازد و می‌گوید: بازار ارز به درستی از سوی بانک مرکزی مدیریت می‌شود و اقدامات مفیدی نیز در این باره انجام شده است. قبلا به طور کامل تمرکز بر روی قیمت ارز گذاشته می‌شد و عوامل افزایش قیمت ارز را کنترل می‌کردیم اما در حال حاضر شاهد اجرای راهکارهایی متفاوت از کنترل قیمتی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: از اقدامات مفید رئیس کل بانک مرکزی، بستن نقل و انتقال منابع مالی در برخی حساب‌های بانکی بود که عمدتا پول‌ها در آن‌جا گردش داده می‌شد و عملیات پول‌شویی اتفاق می‌افتاد که یکی از محرک‌های بالا رفتن قیمت ارز بود. اما طی بخشنامه‌ای این موضوع کنترل و از بخشی از سفته‌بازی در بازار ارز جلوگیری شد.

چراغی می‌افزاید: دیگر اقدام مفید بانک مرکزی جلوگیری از وارداتی بود که منشاء ارزی آن مشخص نبود. وقتی قیمت ارز بالا می‌رفت صادرکننده‌ها عمدتاً علاقه‌مند بودند که طبق توافق با مشتری قیمتی پایین‌تری را برای کالا ثبت کنند اما با قیمت بالاتر به مشتری فروخته می‌شد، به‌جهت این‌که تعهد ارزی کمتری به سامانه نیما داشته باشند و مابقی را در بازار آزاد بفروشند. خریدار این نوع ارزها واردکننده‌ها بودند که بدون این‌که منشاء ارز آن‌ها مشخص باشد این دلارها را می‌خریدند، اما دیدیم که بانک مرکزی نیز این موضوع را کنترل کرد و آن ارزها بلا استفاده ماند مگر برای واردات جنس قاچاق.

چراغی: من معتقد هستم که دولت در پایان سال ۹۹ باید دلار را از مرز ۲۰ هزار تومان رد کند، در غیر این صورت کسری بودجه جبران نمی‌شود. تابوی بالا رفتن قیمت ارز را باید بشکند.

این کارشناس عنوان می‌کند: قبلا زمانی که دلار گران می‌شد مردم دچار استرس روحی و روانی می‌شدند چون شرایط جامعه نیز مناسب نبود، اما اکنون می‌بینیم که درگیر بازار سهام شده‌اند. سهامداران سهام‌ پتروشیمی، فولادی، معدنی و… شاید از افزایش قیمت ارز نیز ناراضی نباشند. در ادامه که صندوق‌های etf پالایشگاهی‌ها، بانکی‌ها و معدنی‌ها و فولادی‌ها راه‌اندازی شود اوضاع بهتر نیز می‌شود.

شکستن تابوی افزایش نرخ دلار

چراغی اظهار می‌کند: دولت با یک مدیریت خوب، اول از همه بازار ارز را از تلاطم انداخت. اما باید توجه داشته باشیم چون ما یک حداقل نیاز ارزی برای کشور داریم و از سوی دیگر درآمدهای ارزی ما نیز کاهش یافته و دولت نیز با توجه به هزینه‌هایش به ریال نیاز دارد بنابراین می‌تواند قیمت ارز را کم کم بالا ببرد. دولت بیش از همه خواستار افزایش نرخ ارز است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: من معتقد هستم که دولت در پایان سال ۹۹ باید دلار را از مرز ۲۰ هزار تومان رد کند، در غیر این صورت کسری بودجه جبران نمی‌شود. دولت کنترل شده و با تدبیر قیمت ارز را بالا می‌برد. دولت این تابوی بالا رفتن قیمت ارز را باید بشکند، چرا ارز نباید گران شود؟ تمام تلاش چین این است که یوان را بی‌ارزش کند که صادراتش رونق بگیرد.

این کارشناس در پایان تایید می‌کند: تابوی افزایش قیمت ارز باید شکسته شود و می‌شود. به اعتقاد بنده دولت با تدبیر ارز را گران می‌کند که کسری بودجه خود را جبران کند و بدش هم نمی‌آید که بورس را به همین صورت نگه دارد. رشد بازار سهام نگران کننده نیست و بورس نیز از تبع این افزایش ارز بهره‌مند خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    خدا از شما و امثالهم نگذرد

  • ناشناس

    فکر کنم خودش یا دلال ار است یا صرافی داردانل کارشناس نیست دلال است

  • ناشناس

    کارشناس محترم توروخدا یه کم سوادتو ببر بالا کتاب بخون مطالعه کن مکتب برو آموزش ببین درس بخون یه جوری میگی چین هم پولش رو بی ارزش میکنه صادراتش بره بالاانگار ایران چی تولید میکنه که بتونه صادر کنه جز پشمک حاج عبدالله صادرات داریم ما؟

    • ناشناس

      خدابه داد مردم برسه بااین کارنشناس ها

  • علیرضا

    سلام دوستان چرا از مطرح کردن واقعیت عصبانی شدین منم که نه اقتصاددان هستم ونه دلار فروش شرایط اقتصادی ایران و دنیا رو که رصد کنیم مفهمیم که تورم شدید در راه هست خدا آخر وعاقبت ما رو بخیر کنه.

  • ناشناس

    چی کار شناس بی سواد

  • مهدي

    اخر تدبیرید شما

  • ناشناس

    آخه آقای باصطلاح کارشناس دلار20تومنی گفتنش راحته حتماهم به اون سمت میریم امالی وجدان حساب تورمم کردی درقبال این قیمت دلار
    وای به ما…

  • محمد

    کاملآ داره درسته میگه یه زمانی وقتی دلار و یا خودرو و یا بنزین گران میشد از لحاظ روانی به جامعه و مردم استرس وارد میشد و مردم سریعاً از خودشون عکس العمل نشون میدادن اما الان دیگه برای همه عادی شده و هر چقدر هم گران میشه مردم بیشتر خرید میکنن

  • مهدی

    شما با همون تدبیر امیدی که ازش یاد بردی حقوق مردم رو با دلار پرداخت کن بعد ریال رو هرچقدر دوست داشتی بی ارش کن!

  • ناشناس

    خارشناس نه کارشناس