کد مطلب: ۴۵۶۹۹۰

پاسخ به یک پرسش مخاطبان تجارت‌نیوز:

احتمال واردات خودرو چقدر است؟

احتمال واردات خودرو چقدر است؟

نوسان قیمت خودرو در بازار ایران و راهکارهایی مثل قرعه کشی‌های سختگیرانه برای تحویل خودرو به قیمت کارخانه، انتقادهای زیادی به دنبال داشته است.

مخاطبان تجارت‌نیوز نوشته‌اند که از نظر آنها یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش قیمت خودرو، آزاد شدن واردات است اما به نظر نمی‌رسد که این راهکار در شرایط فعلی اقتصاد ایران اجرایی شود.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۸ معادل ۳۱ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش داشته است. در سال ۹۷ نیز واردات کالاهای مصرفی کاهش ۲۳ درصدی را تجربه کرده است.

تحریم و کاهش فروش نفت در دو سال گذشته، موجب کاهش شدید درآمدهای ارزی شده و به همین دلیل دولت سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای واردات و مصارف ارز اعمال کرده است.

این سختگیری‌ها شامل صدور بخشنامه‌هایی برای ممنوعیت واردات برخی کالاها و به تازگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شماری از اقلام خوراکی بوده است. بنابراین به نظر نمی‌رسد که دولت برای کنترل قیمت خودرو، واردات را آزاد کند یا حتی با فرض آزادسازی واردات خودرو به نظر نمی‌رسد رشد قیمت دلار، اجازه دهد که بهای فروش خودروهای خارجی در بازار ایران اقشار ضعیف و متوسط را صاحب خودرو کند.

در ادامه نظرات برخی مخاطبان تجارت‌نیوز را درباره بازار خودرو می‌خوانید:

- « با سلام. وضعیت خودروسازها خیلی آشفته است این موضوع را به مردم اعلام کنید و اجازه واردات خودرو را بدهید»

- «خواهشا دیگه تمومش کنید شما نمی‌تونید بازار کنترل کنید بازار خودرو دست چند نفر هست هر کاری خود شون بخوان انجام می‌دن.یه ادم بدبختی مثل ما باید ارزو یه پراید داشته باشه ،بچه من ارزو دارد سوار ماشین بشه. جلوی واردات خودرو را نگیرید»

- «اگر خودروسازان زیان‌دهی می‌کنند پس چرا با همان پول می‌شود یک خودروی نو و درجه یک خارجی خرید تازه اون هم بعد از پرداخت مالیات. خودروساز به این سوال جواب بده اصلا خودرو را بکنه یک میلیارد تا کی می‌تواند به این وضعیت ادامه بدهد؟»

- «اگر نمی‌تونید خیلی راحت در کارخانه‌ها را تخته کنید یا به یک کشور ارزان‌تر کارخانه را منتقل کنید تا بازدهی داشته باشه و تحریمها را هم دور زدید. اگر هم با نمی‌تونید، بفروشید به یک کشور دیگه خیال همه را راحت کنید و اجازه دهید ایرانی‎‌ها خودروی خارجی سوار بشوند.»

- «واقعا معلوم نیست وزارت صمت طرف مردم هست یاخودروسازان؟ چرا که با ورود دولت و اقدام به وارد کردن خودرو در برابر نفت از اروپا با گمرکی پایین و عرضه خودروها می‌توان در بازار خیلی راحت قیمت‌ها را کنترل کرد.»

- «تا واردات آزاد نشود. همین آش و همین کاسه»

- «اگردولت جلوی واردات رو نگیره هیچ‌کس خودروهای داخلی رو نمی‌خره که بایه تصادف کوچیک خودش وخانوادش گوشت چرخ کرده بشن»

- «اجازه بدهید ماشین خارجی دست دوم بیاد اونوقت می‌بینید پرایدتونو ده تومنم نمی‌خرن»

- «تا واردات خودرو حتی بصورت مقطعی آزاد نشه قیمت ماشین پایین نخواهد آمد»

- « ورود خودرو خارجی کارگرده مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رو ازاد کنه پرایدو ۵ میلیون هم نمی‌خرن»

با این حال آیا سیاستگذاران به این خواسته و مطالبه تعدادی از مردم توجه می‌کنند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گفتن چه فایده داره؟ مگه اونا راه بلد نیستن؟ ورود ماشین خارجی آزاد بشه پراید باید دفن بشه. این یک فاجعه س اون دنیا چه جوری جواب مردم رو میدن بعد 40 سال بستن مرزها قانعشون نمی کنه حالا با کاهش عرضه جیب مردم رو خالی می کنن.

  • محمد

    بنظرم وارد بشه هم دردی دوا نمی کنه تا زمانی که نرخ دلار بالاست همون ماشین هم وارد بشه گران است و هیچ فایده ای برای مردم‌ نداره فقط برا یه عده که پول دارن خوب است .باید هر طور شده فعلا قیمت ماشینهای داخلی را بیاره پایین.و حتما قیمت کارخانه را بیارند پائینتر ودر تولید انبوه‌وماشینهای‌دپو شده را به نرخ شرکت‌به مردم بدهد….

  • ناشناس

    تا وقتی ما مردم نفهمیم که چیزی که گرون شد نباید بخریم وضعمون بدتر از این هم میشه این فرهنگ درست خریدن هست به موقع و بجا خریدن هست که راه گشا هست

  • ناشناس

    واقعا اگر مسئولان به فکر مردم ورفاه حال تنها هستند واردات را آزاد کنند حتی با ارز غیر دولتی هم خیلی بهتره از این ماشینها

  • ناشناس

    سلام دلیل عدم واردات خودرو به کشور چیه .آقا نمیتونید ماشین بسازید تحریم هستیم درست .مردم چه گناهی کردن باید تاوان بی کفایتی مدیران و خودرو ساز ها رو بدن.

  • ناشناس

    شمایی که میگین اقا ازاد کنید با دلار بالا هم میخریم!باشه بگیریم بعد سایپا و ایرانخودرو باید تخته کنن برن که،واقعا فکر کردین از سودشون میزنن:))

  • مهدی

    واردات خودرو با قیمت ریالی تا 50 میلیون تومان کمک بزرگی به کاهش قیمت هست مثلا همین ثبتنام ولی برای خودرو خارجی من پول دارم دوست دارم در حد 2015 خودرو دست دوم خارجی بگیرم مگه گناه کردم در ایران متولد شدم که انقدر زور ببینم

  • ناشناس

    تو را به خدا واردات ماشینهای ارزان قیمت خارجی را آزاد کنید تا این وضعیت زشت برای خرید یک ماشین بی کیفیت مثل پراید رو نبینیم با این قیمت بالا رو

    • ناشناس

      حق با شماست.
      واردات خودرو دست دوم خارجی آزاد بشه بهتره.
      تو خارج ارزان تر از پراید هم هستش.

  • امیرحسین

    از ماست که بر ماست
    اتحاد بین مردم = 0
    باید قبول کنیم مردم ضعیف و طمع کاری هستیم
    اول از همه خودم رو به تفکر دعوت میکنم.

  • ناشناس

    اگه میخوان پیشرفت کنن بزارن تکنولرژی وارد کشور بشه تا بتونن کپی کنن والا بلد نیستن ماشین جدید درشعن مردم بسازن واردات خودرو باید ازادشه