کد مطلب: ۷۱۳۵۴۴

ایران تامین کننده ۹۰ درصد زعفران جهان/ بزرگترین محموله زعفران ایران به قطر ارسال شد

ایران تامین کننده 90 درصد زعفران جهان/ بزرگترین محموله زعفران ایران به قطر ارسال شد

پس از انعقاد قرارداد صادرات و فرآوردی ۲۰۰ تن زعفران ایران به مقصد کشور قطر، نخستین محموله از این قرارداد بارگیری و جهت فرآوری به کشور قطر ارسال گردید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از انعقاد قرارداد صادرات و فرآوردی ۲۰۰ تن زعفران ایران به مقصد کشور قطر، نخستین محموله از این قرارداد بارگیری و جهت فرآوری به کشور قطر ارسال گردید.

به نقل از مهر، بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان توسط ایران تولید می‌شود و ایران تأمین کننده اصلی بازارهای جهانی این محصول است.

اگر چه زعفران در ایران بیشتر در مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی، این طلای سرخ را فرآوری کرده و در صنایع گوناگون مانند داروسازی مورد استفاده قرار می‌دهند و با توجه به اینکه ایران تولید کننده مرغوب ترین زعفران جهان به شمار می‌رود، متقاضیان زیادی از سراسر دنیا، خواهان این محصول استراتژیک ایرانی هستند.

بر این راستا و برای ارتقا جایگاه زعفران ایران در جهان و فرآوری بهتر زعفران ایران، در ۲۷ شهریور ماه سال جاری و در فاصله چند ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بزرگترین قرارداد تجاری در حوزه زعفران بین ایران و قطر برای انتقال و فرآوری ۲۰۰ تن زعفران با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار، با حضور شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور به امضا رسید و طبق توافق انجام شده نخستین محموله صادراتی زعفران از محل مازاد نیاز داخلی کشور، در گمرک مشهد بارگیری و به مقصد کشور قطر ارسال شد و در هفته آینده نیز دومین محموله به قطر ارسال خواهد شد.

روند صادرات مازاد زعفران تولیدی کشور ایران تا سال آینده میلادی پابرجا خواهد بود و طبق نظر کارشناسان، این روند می‌تواند به بهبود دیپلماسی اقتصادی ایران و قطر، ارتقای سطح بازار زعفران ایرانی در عرصه بین‌المللی و نزدیک شدن ارزش این محصول استراتژیک ایرانی به جایگاه واقعی خود کمک شایانی کند.

با امضای این قرارداد که بزرگترین قرارداد تجاری انتقال زعفران در جهان محسوب می‌شود ضمن تثبیت جایگاه ایران به عنوان قطب اول تولید و عرضه زعفران در جهان، گام بلندی در جهت نزدیک تر کردن قیمت زعفران ایران به قیمت بازارهای جهانی برداشته خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.