کد مطلب: ۷۸۹۸۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اثر افزایش نرخ تسعیر ارز بر بانک‌ها چیست؟

اثر افزایش نرخ تسعیر ارز بر بانک‌ها چیست؟

بانک مرکزی در روز گذشته از افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در سال 1401 نسبت به سال گذشته خبر داد. اما این موضوع چه تاثیری بر صورت‌های مالی بانک‌ها دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته بانک مرکزی از ابلاغ نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها به منظور گزارشگری مالی در سال 1401 خبر داد.

بر اساس این ابلاغیه، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در گزارشگری مالی منتهی به اسفندماه 1401 براي هر يورو معادل 26 هزار و 500 تومان و برای هر دلار آمریکا معادل 25 هزار تومان تعیین شد. همچنین نرخ تسعیر سایر ارزها نیز بر مبنای نرخ برابری آن ارز به يورو در پايان اسفند ماه سال 1401 محاسبه می‌شود.

نکته جالب درباره نرخ تسعیر اعلام شده از سوی بانک مرکزی آن است که این نرخ، دو هزار تومان بالاتر از نرخ تسعیر ارز در بودجه سال 1401 تعیین شده.

اثر نرخ تسعیر بر سود و زیان انباشته بانک‌ها

طبق مصوبه بانک مرکزی، سود و زیان ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها در پایان سال مالی، به حساب سود و زیان آنها منتقل می‌شود.

با این وجود اگر قبل از تخصیص اندوخته‌ها، بانک و موسسه اعتباری غیربانکی سود انباشته داشته باشند، سود ناشی از تسعیر پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی به‌عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌شود و باید صرف افزایش سود بانک شود. همچنین اگر بانک زیان انباشته داشته باشد، سود ناشی از تسعیر تنها کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

نرخ تسعیر ارز چیست؟

نرخ تسعیر، نرخی است که برای تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر استفاده می‌شود. با وجود اینکه نرخ ارز به طور مداوم در حال تغییر است اما دشوار بودن تعیین لحظه‌ای نرخ ارز باعث شده که یک نرخ تسعیر میانگین برای دوره‌های زمانی هفتگی، ماهانه و حتی سالانه تعیین شود.

نرخ تسعیر ارز در واقع نرخی است که بانک‌ها و یا هر بنگاه اقتصادی دیگر با استفاده از آن، ارزش دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی خود را به ریال تبدیل می‌کنند تا در گزارش‌های مالی خود از آن استفاده کنند. این تبدیل واحد پولی نیز، تسعیر ارز نام دارد.

تاثیر افزایش نرخ تسعیر بر بانک‌ها چیست؟

نرخ‌های تسعیر جدید در حالی اعلام شده است که نرخ تسعیر در سال 1400 برای هر یورو 22 هزار تومان و برای هر دلار 20 هزار تومان بود. حال افزایش این نرخ می‌تواند اثرات گوناگونی بر بانک‌ها داشته باشد.

بانک‌هایی که میزان دارایی‌های ارزی آنها بیشتر از بدهی‌های ارزی آنهاست، از افزایش نرخ تسعیر سود می‌برند اما بانک‌هایی که بدهی‌های ارزی بیشتری دارند، متضرر خواهند شد. بدیهی است که افزایش نرخ تسعیر ارز اثر چندانی بر صورت‌های مالی بانک‌هایی که وضعیت متعادلی دارند، نخواهد داشت.

البته این سود یا زیان، نقدی نبوده و تعهدی است. در واقع این سود و زیان با توجه به اصول حسابداری و به‌منظور شفاف‌تر شدن صورت‌های مالی بانک‌ها با به‌روزرسانی ارزش وضعیت بازار ارزی شناسایی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.