کد مطلب: ۸۹۸۳۳۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

برقی‌سازی صنعت خودرو از حساسیت مردم بر قیمت بنزین می‌کاهد؟

برقی‌سازی صنعت خودرو از حساسیت مردم بر قیمت بنزین می‌کاهد؟

از زمان روی کار آمدن عباس علی‌آبادی در راس وزارت صمت، برقی‌سازی صنعت خودرو و حمل‌ونقل عمومی با جدیت بیشتری درحال پیگیری است. اما زمانی که خودروسازان داخلی حتی به تکنولوژی تولید خودروی هیبریدی هم دست پیدا نکرده‌اند، دلیل این همه فشار برای برقی‌سازی چه می‌تواند باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، خرداد ماه امسال با کنار رفتن رضا فاطمی‌امین از منصب وزارت صمت، عباس علی‌آبادی به عنوان دومین وزیر صمت دولت سیزدهم انتخاب شد. علی‌آبادی وظیفه داشت که هرچه سریع‌تر روند واردات خودروهای نو و کارکرده را پیگیری کند که با گذشت بیش از هشت ماه، فعلاً در بلاتکلیفی به سر می‌برد. هرچند از هفته پیش، سامانه خودروهای وارداتی صفر کیلومتر جهت ثبت‌نام برای دومین بار باز شد، اما نکته عجیب این است که بسیاری از افراد ثبت‌نام‌کرده از سال گذشته هنوز هم موفق به دریافت خودرو نشده‌اند. 

یکی از مواردی که با روی کار آمدن وزیر فعلی صمت و در حوزه صنعت خودرو با جدیت بسیاری پیگیری می‌شود، روند برقی‌سازی صنعت خودرو و گذار مستقیم از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی است. این موضوع از همان زمان که مطرح شد، موافقان و منتقدان بسیاری داشت.

حساسیت بر سر تغییر نرخ بنزین عامل فشار برای برقی‌سازی صنعت خودرو

طی سال‌های گذشته به دلیل اینکه نوسانات قیمت سوخت فشار بسیاری به اقشار ضعیف جامعه وارد می‌کرد، حساسیت‌ها بر سر تغییر نرخ آن بسیار بالا رفت. همین موضوع باعث شده که علی‌رغم رشد حداقل پنج برابری بسیاری از اقلام از سال 1398، نرخ آزاد و سهمیه‌ای بنزین ثابت بماند. همین موضوع از سوی برخی از مسئولان کشور، عامل اصلی افزایش مصرف سوخت و آلودگی کلان‌شهرها عنوان می‌شود.

در مقابل حساسیت چندانی روی قیمت برق وجود ندارد و عموم مردم، حتی از نحوه تعیین قیمت و تغییرات آن بی‌اطلاع هستند. بنابراین احتمال می‌رود که هدف دولت‌مردان از تعیین چنین اهدافی می‌تواند تغییر الگوی مصرف انرژی کشور و تأمین مالی مورد نیاز خود از طریق مصرف برق باشد.

هرچند موضوع مصرف بالای سوخت و آلودگی شهرهای بزرگ تا حدودی می‌تواند درست باشد، اما موضوع مهم دیگر که مقام‌های مختلف در مقایسه نرخ بنزین ایران با کشورهای همسایه به حساب نمی‌آورند، بحث حداقل حقوق کارگری است. طبق آخرین آماری که اخیراً در وب‌سایت تجارت‌نیوز منتشر شد، با احتساب دلار 54 هزار تومانی و افزایش 20 درصدی حداقل دستمزد از سال آینده، مبلغ دریافتی یک کارگر ایرانی حتی از کشورهای آذربایجان، ارمنستان و عراق هم کمتر خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید گزارش حداقل دستمزد ماهانه در ایران و کشورهای منطقه را مطالعه کنید.

خودروهای برقی می‌توانند منجی صنعت باشد؟

موافقان اغلب معتقدند که با ورود خودروهای برقی به بازار، مصرف بنزین و دیگر حامل‌های انرژی تا حد بسیاری کنترل می‌شود و آلودگی هوایی که سالیان بسیار گریبان‌گیر کلان‌شهرهای کشور شده، از بین می‌رود. همچنین می‌توان فاصله کنونی خودروسازی ایران و جهان را با ورود زودهنگام به صنعت خودروهای برقی جبران کرد.

در مقابل مخالفان این طرح، گام اول برقی‌سازی را همه‌گیر شدن خودروهای هیبریدی عنوان می‌کنند. این دسته باور دارند که تأمین زیرساخت خودروهای برقی در مدت زمان اندک امکان‌پذیر نبوده و در گام اول نیاز است با ورود خودروهای هیبریدی در مقیاس گسترده، هم مصرف بنزین تا حد بسیاری کنترل شود و هم عموم مردم با فرهنگ استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی آشنا شوند. از سوی دیگر با کاهش هزینه‌ها در زمینه صرفه‌جویی مصرف سوخت و آلایندگی کم‌تر، می‌توان برای تأمین زیرساخت خودروهای برقی از جمله چرخه تولید و بازیافت باتری‌ها و احداث جایگاه‌های شارژ سریع در تمام نقاط کشور اقدام کرد.

خودروهای برقی به دلیل اینکه صدای بسیار کمی که تولید می‌کنند، می‌توانند برای عابرین پیاده خطرناک باشند و باید تمامی رانندگان و عابران با این موضوع آشنا باشند. همچنین عملکرد باتری‌های تأمین‌کننده انرژی این خودروها در فصل گرما و سرمای شدید می‌تواند تا حد چشم‌گیری کاهش یابد که همین امر، هزینه استفاده خودروهای برقی در مناطق کوهستانی و بیابانی ایران، که طیف وسیعی از کشور را دربر می‌گیرد، بالا می‌برد.

در نتیجه پیش از ورود گسترده خودروهای تمام الکتریک به ناوگان حمل‌ونقل کشور باید تمامی این موارد رعایت شود تا هزینه‌های مربوط به انقلاب صنعتی فوق را تا حد بسیاری کاهش داد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.