کد مطلب: ۴۳۶۳۵۳

یک کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهد:

افت قیمت نفت چه تاثیری بر قیمت دلار دارد؟

افت قیمت نفت چه تاثیری بر قیمت دلار دارد؟

مرتضی عزتی، اقتصاددان می‌گوید: افت قیمت نفت تاثیر چندان زیادی بر قیمت دلار ما نمی‌تواند داشته باشد، چون حجم صادرات نفت ما آنقدر کم است که تاثیر نوسانات قیمت آن بر دلار به طور محسوس دیده نمی‌شود.

در‌حالی‌که قیمت نفت در معاملات روز گذشته به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۹۱ (۳۰ دلار در هر بشکه) رسیده بود، امروز تغییر روند داده و هر بشکه نفت خام برنت در شروع معاملات امروز خود با ۶٫۱۱ درصد افزایش به ۳۶٫۴۵ دلار رسیده است.

افت قیمت نفت پس از آن اتفاق افتاد که عربستان سعودی در واکنش به مخالفت روسیه برای تمدید و عمیق‌تر کردنِ کاهشِ تولید، اعلام کرد حجم تولیدش را به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

قیمت نفت در کانال 30 دلاری چقدر می‌تواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد؟

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: قیمت نفت تاثیر چندان زیادی بر قیمت دلار ما نمی‌تواند داشته باشد، چون حجم صادرات نفت ما آنقدر کم است که تاثیر نوسانات قیمت نفت بر آن به طور محسوس دیده نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر فشار واردات و تقاضا برای انواع ارزها قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داده است. در مدت اخیر جدا از مساله جنگ نفتی بین روسیه و عربستان، به علت شیوع ویروس کرونا در کشورهای دنیا،تقاضای جهانی برای نفت کاهش داشته که توانسته قیمت نفت را تا این حد پایین بیاورد. اما این روند نهایتا تا بهار امسال تغییر خواهد و شاهد بالا رفتن قیمت نفت خواهیم بود.

این کارشناس می‌افزاید: تقاضا برای نفت باز هم بالا می‌رود، چون بسیاری از تولیدکنندگان در حال حاضر مجبور به تولید نفت هستند و نمی‌توانند پالایشگاه‌های خود را تعطیل کند، زیرا هزینه راه‌اندازی دوباره استخراج نفت بسیار هزینه‌بر است. در حال حاضر خالص هزینه تولید هر بشکه نفت حدود 33 دلار بوده و به نظر نمی‌رسد روند کاهش نفت خیلی ادامه‌دار باشد.

عزتی تاکید می‌کند: کاهش قیمت نفت تأثیری بر قیمت دلار کشورمان نخواهد داشت و تنها یکی تا دو روز می‌تواند جو هیجانی را ایجاد کند زیرا هم حجم صادرات نفت کشور کم بوده و تغییر زیادی در میزان ارزآوری ایجاد نمی‌کند که بازار ارز را به چالش بکشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام قیمت طلا میاد پایین یانه لطفا کارشناسان جواب بدن ممنون):

    • ناشناس

      عزیزم نفت وقتی قیمتش پایین میاد یعنی دلارهایی امریکا ارزشش رو بزودی در برابر سایر ارز ها از دست می ده چون مازاد دلاری که در طول این سالها به پشتوانه خرید نفت امریکا چاپ کرده حالا به بازار ها ریخته می شه که در نهایت باعث تورم شدید در خود امریکا و کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارز ها میشه همچنبن این مازاد از یک طرف و کاهش ارزش دلار از یک طرف کشورها و سرمایه گذار ها رو به سمت تبدیل دلارهاشون به طلا سوق می ده.. و در نهایت تقاضا برای طلا چندین برابر میشه.. و این یعنی افزایش قیمت طلا شاید تا دو برابر
      البته منظورم قیمت های جهانی است نه ایران..ایران کلا مستثناست هرچند که از بیرون تاثیر می پذیره

  • ناشناس

    سلام، روحانی وقتی قیمت سوخت را با دیگر کشورها مقایسه میکند . باید موارد ذیل را هم در نظر بگیرد. که کشورهای وارد کننده نفت هزینه نفت خام دارند.که روی بنزین میکشند وایرانیها ندارند .درآمد خالص ماهانه انها که چندین برابر ایرانی هاست .کیفیت بالای بنزین آنها که باعث گردیده،خودروی انها حداقل دوبرابر بنزین ایرانها ، پیمایش داشته باشند.خودروی با کیفت آنها مصرف سوخت پایین دارد. خیابانهای آنها ترافیک بالا مثل ایران ندارند که چند برابر بنزین مصرف کنند. حمل و نقل عمومی آنها چندین برابر ایران است.با این اوصاف ، ایران گرانترین قیمت سوخت در جهان را دارد.واینک که قیمت نفت افت کرده و در جهان نرخ بنزین کاهش یافته چرا ملت باید هزینه های اختلاس ورانت وغارت مسوولان را بدهند.

  • ناشناس

    اقای عزتی خودش میدونه دلار فروردین ماه به بعد میشه سی هزارتومان .با صادراتی که داره ورشکسته میشه جای شک نیست .

  • رحیم پیری

    سلام رحیم پیری از کرمانشاه.تاثیر قیمت نفت بر پول یک کشور مانند ایران این است که زمانی کشورهای صاحب اختیار نفتی نفت را به قیمتی مشخص به فروش میرسانند که کشوری مانند ایران تقاضای کمتری داردبرای کاهش قیمت پول و بی ارزش کردن آن کشور مانند ایران می‌باشد می‌باشد.و راه برگشت آن این است که با کشوری که قدرت به حساب می‌اید معامله کرد ونفت آن کشور را خرید به هر قیمتی که مشخص کرده است و ماهم ایران بایستی به همان قیمت قدیم مشخص شده به فروش برسانیم تا مدتی .بعد مدتی همکاری دنبال قراردادی جدیدبا آن کشور وبا درمیان گذاشتن آن که میخاهیم به دلیل داشتن چاههای بسیار تولید نفت را بالا ببریم وبا همان قیمت بفروشیم به کشورهایی که مایل به قرار داد با ما هستند بعد از قرارداد وفروش نفت . تولید و ‌فروش که ما ایران به میان گذاشتیم که این قراردادهارا ببندیم با سایر کشورهای که مایل بوده اند آن کشور صاحب قدرت به خاطر فروش زیا نفت ایران و راکد بودن قیمت مجبور به کاهش قیمت یا افزایش قیمت خواهد شد ان کشور صاحب قدرت در این صورت کشور ایران هم چون قانونی انجام داده خرید و فروش و توافق را از طرف کشورهای نفتی می‌تواند خواستار لحاضهایی باشد مانند مخالفت کردن بر سر قیمت و نقض کردن قرارداد که اینکار بر قیمت پول هردو کشور تاثیر فراوان دارد.چون نفت کشوری که قدرت می‌باشد خریداری کرده ای با همان قیمت فروخته ای ‌پس از مدتی توافق بر این داشته که چون چاهای بسیار دارید تولید را افزایش دهید وپس از مدتی کشور ما با کاهش فروش یا افزایش قیمت یا کاهش قیمت آن را درمنگنه خواهد گذاشت تحت هر شرایطی کم یا زیاد وبر قیمت پول یا دلار حتما تاثیر خواهد گذاشت و خواستار این هم میتوانیم بشویم که قیمت پول ما ارزش بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد در غیر این صورت همکاری حاصل نخواهد شد.قبول کردن به نفع کشور ما می‌باشد ‌قبول نکردن ان به همان قیمت اولیه برمیگردیم از هردو سر هم کشور های مختلف به مخالفت به روال قدیم می‌باشندتا حدودی هم سایر کشورها به خاطر نیاز احتمال درصد آرا را به نفع ما ایران تمام کنند…و ارزش پول ایران حتما بالاخواهد رفت.به این دلایل که قیمت کاهش و افزایش داشته یا به روال قدیم برگشته.که مجبور بر سر یکی از این توافق‌ها خواهند شد واگر هم خاطر بر اینکارها نشدند با انبار کردن نفت .و وام دادن به کشورهایی که صاحب نفت می‌باشد ولی استفاده ای نمیتوانند داشته باشند و ناتوانی در پرداخت بدهی ها می‌توان بر آن کشورها سرمایه گذرای کرد در صورتی که بدهکار هم می‌باشد وبدهی هم همان بدهی قبل میباشد تا حدودا نود درصد یا بیشتر کشورهای گیرنده وام از ایران.