کد مطلب: ۳۶۹۸۵۲

تاثیر طرح رجیستری بر بازار موبایل

تاثیر طرح رجیستری بر بازار موبایل

طرح رجیستری که بیش از یکسال گذشته مطرح شده، در مقاطعی بر قیمت بازار موبایل تاثیرگذار بود اما مدتی است فعالیت سایت رجیستری بدون دلیل متوقف شده است.

به گزارش تجارت‌نیو ز، طرح رجیستری موبایل از هنگام اعمال خود در بازار به‌طور مستقیم بر قیمت گوشی در بازار تاثیر داشته است.

هرچند مسئولان تلاش کردند که رجیستری موبایل را از نوسانات قیمت مبرا کنند اما نحوه عملکرد آنان تاثیرات مقطعی مختلفی بر بازار موبایل گذاشته است. طرح رجیستری به جز مشکلات مختلفی که ناشی از اجرای سریع آن بود و همچنان تا مدت‌ها ادامه داشت طی ماه‌های اخیر هم با مشکلات توقف سایت مواجه بوده است.

با توجه به عدم شفاف‌سازی مسئولان طرح رجیستری مشخص نیست توقف فعالیت سایت رجیستری دقیقا به چه علت است هرچند برخی کارشناسان هم معتقدند برخی فشارها از داخل بازار برای رجیستر کردن تعداد زیادی از گوشی‌های قاچاق هم بخشی از پیچیدگی‌های این ماجراست.

به گزارش «ایسنا» داستان باز و بسته شدن گوشی موبایل هر بار قیمت گوشی‌ها را از حداقل ۵۰۰ تا چند میلیون تومان بالا برده و همزمانی این اقدامات با نوسانات قیمت ارز عملا باعث بی‌ثباتی در بازار تلفن همراه شده است.

اگرچه به گفته برخی از فروشندگان و فعالان بازار، واردات تلفن همراه مسافری، هر از چندگاهی قطع می‌شود، اما مسئولان هر بار این موضوع را انکار می‌کنند و پس از چند روز هم فعالیت این سایت از سر گرفته می‌شود. با وجود این، همین توقف‌های چندساعته تا چند روزه به بازار موبایل شوک وارد کرده و قیمت را افزایش می‌دهد؛ افزایش قیمتی که شاید در بهترین حالت به وضعیت قبلی خود برگردد، اما حتی در چنین شرایطی هم بی‌ثباتی را بازار حاکم کرده و خریداران را از خرید و فروشندگان را از فروش این کالا منصرف می‌کند.

به همین دلیل در حالی که اسفند سال گذشته اخباری مبنی بر بسته شدن سامانه همتا منتشر شد، بار دیگر این اخبار رد شده و در نهایت فعالیت این سامانه از سر گرفته شد، اما همین شایعات هم در شرایطی که بازار گوشی به دلیل افزایش چندباره نرخ ارز، موجب رکود در این بازار شده بود، آتش افزایش قیمت موبایل را تندتر کرد؛ اتفاقی که در روزهای اخیر هم رخ داده و فعالان بازار از افزایش چندصد هزار تومانی قیمت گوشی خبر می‌دهند.

البته این بار این موضوع از سوی مسئولان تایید شده تا جایی که محمدجواد آذری‌جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پیرو درخواست‌هایی که داشتید، با مساعدت و پیگیری وزیر محترم کشور، سامانه گمرک برای ثبت تلفن همراه که خدمت‌رسانی را متوقف کرده بود، تا ساعاتی دیگر خدمت‌رسانی را از سر خواهد گرفت.

اما کارشناسان و فعالان بازار، همین باز و بسته شدن سامانه همتا و منتشر شدن اخبار این‌چنینی را موجب بی‌ثباتی در بازار می‌دانند؛ اتفاقی که در کنار رکود حاکم بر بازار و عدم تمایل افراد به خرید گوشی با این قیمت‌هایی که برخی آن را کذایی می‌دانند، کار را برای کسانی که مجبور به خرید گوشی هستند هم دشوار کرده و از طرف دیگر باعث شده فروشندگان هم به جای تلاش برای فروش گوشی، در انتظار به ثبات رسیدن بازار این کالا، به تعمیرات روی بیاورند.

به نظر می‌رسد با گذشت بیش از یک سال از اجرای طرح رجیستری هنوز مسیر اجرای این طرح در داخل کشور از ثبات لازم برخوردار نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.