کد مطلب: ۲۲۷۲۵۳

یک اقتصاددان:

تصمیمات ارزی بانک مرکزی عجولانه است

تصمیمات ارزی بانک مرکزی عجولانه است

یک استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با انتقاد بر اینکه بانک مرکزی در تصمیمات ارزی خود عجولانه رفتار می‌کند، گفت: مطابق آمارهای غیررسمی، در حال حاضر مردم 20 میلیارد دلار ارز را در خانه‌های خود برای کسب سود نگه می‌دارند.

مهدی طغیانی، درخصوص افزایش نرخ ارز به خصوص از ابتدای سال جاری، اظهار کرد: بخشی از تقاضای ارز در کشور واقعی و بخشی دیگر ناشی از سفته‌بازی بوده که موجب افزایش نرخ دلار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طغیانی با بیان اینکه در بازار سفته بازی نیاز دلار مصرفی نیست و بیشتر به گونه‌ای دلالی و سرمایه‌ای است، افزود: در بازار سفته‌بازی برخی می‌خواهند منابع مالی خود را به سمت یک سرمایه با ارزش سوق دهند، این بازار زمانی در مسکن، خرید طلا و سکه بود، اما امروز به سمت بازار ارز پیش رفته که بسیار قابل توجه است.

90درصد نقدینگی کشور سپرده بانکی است

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص دلایل گرایش برخی از مردم به سمت بازار ارز، گفت: متاسفانه به دلیل افزایش نقدینگی کشور و هدایت نشدن آن به سمت بازار تولید، بین 88 تا 90 درصد آن به شکل سپرده بانکی ذخیره است و آمادگی ورود به دیگر بازارها از جمله ارز را دارد.

وی بابیان اینکه 90 درصد 1500 میلیارد تومان نقدینگی کشور آماده تبدیل شدن به هر چیزی را دارد، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از هیجانات موجود در بازار مربوط به بازار ارز است.

طغیانی با انتقاد نسبت به اینکه بازار ارز در کشور سازمان‌یافته و منظم نیست، تاکید کرد: متاسفانه نیاز ارز کشور به‌طور دقیق مشخص و واقعی نیست، درحالی‌که ارز در کشورهای درحال‌توسعه یافته کمیاب است، باید اولویت‌بندی آن به‌طور دقیق تشخیص داده شود.

وی بابیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته هر میزان ارزی که از سوی مردم خریداری می‌شود قابل کنترل است و اگر از زمان خرید، ارز مدتی مصرف نشود به آن مالیات تعلق می‌گیرد، گفت: بازار ارز در ایران مدیریت نمی‌شود به نحوی که مطابق آمارهای غیررسمی مردم در حال حاضر 20 میلیارد دلار ارز را در خانه‌های خود برای کسب سود نگه می‌دارند.

این اقتصاددان هم‌چنین بابیان اینکه منابع ارزی کشور محدود است، گفت: 95 درصد درآمدهای ارزی از طریق صادرات نفتی و مشتقات آن‌هم توسط دولت کسب می‌شود، درحالی‌که تنها 5 درصد درآمد ارزی کشور از سوی صادرکنندگان تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه دولت در تمام این سال‌ها در تامین ارز مورد نیاز کشور از طریق فروش کالاهای خود در بازارهای جهانی دارای چالش است، به این دلیل در تامین نیاز ارزی کشور و نظارت بر آن دچار مشکل است.

طغیانی بابیان اینکه از سوی دیگر بانک مرکزی در تصمیمات ارزی خود عجولانه رفتار می‌کند، گفت: به‌عنوان‌ مثال پیش از نوروز 97، نرخ دلار در بازار آزاد 4850 تومان بود، اما بانک مرکزی با مقاومت در برابر این قیمت، دلار را 4450 تومان به‌صورت دولتی عرضه کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بانک مرکزی باسیاست دستوری و مقاومت بر قیمت‌های بسیار پایین و با توزیع ارزان دلار، موجب حراج سرمایه‌های کشور می‌شود.

نظارت بر بازار ارزی کشور دشوار است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه نظارت بر بازار ارزی کشور دشوار است، اظهار کرد: دولت باید همواره نسبت به سامان‌دهی و مدیریت بازار ارز تلاش ویژه داشته باشد و در عرضه ارز، در قیمت‌های بازار متوقف نشود.

وی در خصوص اینکه افزایش نرخ ارز بر کدام یک از کالاهای کشور تاثیرگذار است، گفت: در حال حاضر در تمام کالاهای مصرفی کشور شاهد ردپایی از واردات هستیم؛ به‌عنوان‌مثال در تامین مواد اولیه و قطعات دستگاه‌های بخش تولید و صنعت به ارز وابسته‌ایم، هم‌چنین در تامین کاغذ، جوهر چاپ، فیلم و زینگ حوزه نشر و کتاب به‌عنوان کالای فرهنگی کشور، مجبور به واردات هستیم، از سوی دیگر در تامین مواد غذایی ازجمله روغن خوراکی، دان مرغ، نهاده‌های دامی و … مجبور به واردات هستیم.

طغیانی به رکود حاکم در کشور اشاره کرد و افزود: در این شرایط، عرضه‌کننده مجبور به متحمل شدن افزایش هزینه‌های تولید خود ناشی از نوسانات ارزی می‌شود، با این‌وجود افزایش نرخ دلار به‌طور مستقیم بر بازار اثر نمی‌گذارد، اما تولیدکنندگان باید آرام‌آرام نسبت به تعدیل قیمت‌های خود اقدام کنند در غیر این صورت متحمل ورشکستگی خواهند شد.

نیاز واقعی بازار ارز مشخص است

وی در پاسخ به این سوال که نرخ ارز و به‌خصوص دلار تا چه میزان افزایش خواهد یافت، گفت: پیش‌بینی نوسانات ارز وابسته به تقاضای بازار دارد، با این وجود نمی‌دانیم چقدر از نقدینگی قرار است وارد بازار ارز شود.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه نیاز واقعی بازار ارز مشخص، اما نیاز هیجانی بازار نامشخص است، تاکید کرد: قیمت‌هایی که درخصوص میزان افزایش نرخ ارز عنوان می‌شود حدسی و گمانی است، بنابراین با هر رقمی که بازار تنظیم می‌شود باید نرخ ارز را مشخص کرد.

وی افزود: به‌طور قطع با افزایش نیاز هیجانی بازار، قیمت ارز بالاتر می‌رود، اما تخمین نرخ ارز علمی نیست.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.