کد مطلب: ۴۱۱۲۴۲

کدام کشورها بیشتر از ایران توان خرید بنزین دارند؟

کدام کشورها بیشتر از ایران توان خرید بنزین دارند؟

مدافعان افزایش قیمت بنزین استدلالی دارند که می‌گویند قیمت بنزین در ایران همچنان حتی بعد از افزایش قیمت بنزین به مراتب ارزان‌تر از دیگر کشورهای جهان است. از سوی مقابل مخالفان این ایده هم می‌پرسند مگر درآمد و ورودی جیب ما مثل بقیه کشورهاست که قیمت بنزین ما بخواهد با آن‌ها مقایسه شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای اینکه یکبار برای همیشه مساله این دعوا را حل کنیم تصمیم گرفتیم محاسبه کنیم در کشور ما در مقایسه با چند کشور همسایه و هم تراز خودمان و همینطور چند کشور توسعه یافته، یا حداقل حقوق دریافتی و میانگین حقوق می‌شود چند لیتر بنزین خرید؟

البته که باید پارامترهای دیگر هم برای صدور رای نهایی در محاسباتمان وارد کنیم. مثلا اینکه چند درصد افراد جامعه ما و آن‌ها حداقل حقوق بگیر هستند؟ اگر سهم حداقل دستمزد بگیران را در کشور خودمان با کشورهای دیگر مقایسه کنیم نتیجه چندان ناامید کننده نیست اما وقتی کار به میانگین حقوق می‌رسد اوضاع به مراتب خراب‌تر می‌شود. ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه کنیم که مصرف سوخت خودروهای داخلی ما فاصله زیادی با استانداردهای بین‌المللی دارد.

عراقی‌ها در مقایسه با ایرانی‌ها چقدر بنزین می‌زنند؟

اول از کشور خودمان شروع کنیم. حداقل حقوق طبق قانون کار در سال جاری یک میلیون و 860 هزار تومان است. یعنی با بنزین 3000 تومانی هر نفر می‌تواند ماهانه 620 لیتر بنزین خریداری کند. اگر مبلغ ماهانه 3 میلیون تومان را هم حقوق میانگین در ایران لحاظ کنیم می‌شود معادل هزار لیتر بنزین در ماه.

حالا همین کشور عراق را اگر مقایسه کنیم کف حقوق یک کارگر در این کشور 350 هزار دینار در ماه است. بنزین هم لیتری 425 دینار است. این یعنی با کف حقوق دریافتی در عراق می‌شود 823 لیتر بنزین خرید. میانگین حقوق در این کشور هم رقمی حدود 750 هزار دینار است که یعنی با آن می‌شود بیش از 1760 لیتر بنزین سوخت‌گیری کرد. لب کلام اینکه یک عراقی با حداقل حقوق 203 لیتر بیشتر از یک ایرانی می‌تواند بنزین خریداری کند و با حقوق میانگین 760 لیتر از یک شهروند ایرانی جلوتر هستند.

ترکیه‌ای‌ها دست و دلبازانه‌تر می‌توانند بنزین بزنند

مقایسه دوم را درباره کشور ترکیه انجام می‌دهیم. جایی که حداقل حقوق 422 یورو در ماه است و قمیت هر لیتر بنزین چیزی حدود 1.1 یورو. بنابراین یک کارگر ترکیه‌ای در ماه فقط می‌تواند 383 لیتر بنزین بزند و این یعنی اوضاع کف حقوق بگیران ما برای خرید بنزین بهتر است. میانگین حقوق هم در این کشور چیزی حدود 1400 یورو در ماه گزارش شده که بیش از 1270 لیتر بنزین می‌شود. بنابراین اگر چه کف حقوق بگیران ترکیه‌ای برای خرید بنزین بیشتر از ایرانی‌ها در مضیقه هستند اما میانگین جامعه را اگر مقایسه کینم ترکیه‌ای‌ها دست و دلبازانه‌تر می‌توانند بنزین بزنند.

حالا پاکستان را بررسی کنیم. حداقل حقوق در این کشور همسایه شرقی ما 13هزار روپیه است و قیمت هر لیتر بنزین 114 روپیه. این یعنی هر پاکستانی اگر کل حقوقش را هم در ماه صرف خرید بنزین کند فقط می‌تواند 114 لیتر خریداری کند که احتمالا برای تردد یک ودرو هم کافی نیست. همین گران بودن قیمت بنزین هم البته بزرگترین عامل قاچاق سوخت از ایران به این کشور است. در پاکستان حتی شهروندانی که میانگین حقوق 112172 روپیه یا 723 دلار است که می‌شود 983 لیتر و به هزار لیتر بنزینی که یک ایرانی با میانگین حقوق می‌تواند خریداری کند نمی‌رسد.

امریکایی‌ها 5 برابر بیشتر از ایرانی‌ها قدرت خرید بنزین دارند

حالا ببینیم در کشورهای توسعه یافته اوضاع به چه شکل است. کف حقوق در امریکا 1300 دلار است و قیمت بنزین 0.78 دلار. یعنی هر فرد امریکایی با فراغ بال می‌تواند در ماه بیش از 1600 لیتر بنزین خریداری کند. میانگین حقوق در امریکا در ماه کمی بیشتر از 3900 دلار است و هر شهروند امریکایی می‌تواند با این حقوق 5 هزار لیتر بنزین در ماه برای خودش کنار بگذارد.

در آلمان هم تقریبا اوضاع به همین منوال است. کف حقوق در این کشور 1557 یورو در ماه است و قیمت بنزین 1.45 یورو. پس 1073 لیتر بنزین در ماه سهم یک کف حقوق بگیر آلمانی است و با میانگین درآمد 3250 یورویی در ماه می‌شود 2241 لیتر بنزین خرید. در همه اروپا البته اوضاع همین اندازه گل و بلبل نیست. حداقل دستمزد یونانی‌ها 758 یورو است و قیمت بنزین حتی از آلمان هم گرانتر است؛ 1.58 یورو. بنابراین یک یونانی کل حقوقش را هم بدهد بنزین بخرد بیشتر از 480 لیتر گیرش نمی‌آید.

مقایسه قدرت خرید بنزین بین یک همسایه در شمال و یک همسایه در جنوب کشور ما هم طعنه‌آمیز به نظر می‌رسد. مردم جمهوری آذربایجان با حداقل دستمزد 148 یورویی و قیمت بنزین 0.79 یورویی کمی بیشتر از 187 لیتر در ماه می‌توانند بنزین خریداری کنند و در امارات اوضاع کاملا متفاوت است. حداقل حقوق 3 هزار درهم و بنزین فقط لیتری 2.24 درهم قیمت دارد که این یعنی چیزی حدود 1340 لیتر بنزین برای کف حقوق بگیران در این کشور مهیاست.

منبع: هفت صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوب وضع همه از ما بهتره

  • بنزین3تومنی

    اینترنت ها رو وصل کنین از بس مطالب این سایت رو خوندم شبیه بنزین3تومنی شدم?