کد مطلب: ۵۰۴۲۷۸

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

۶۰ درصد مرغداران جوجه‌ریزی را متوقف کردند

۶۰ درصد مرغداران جوجه‌ریزی را متوقف کردند

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نهاده‌های دامی به اندازه و به موقع به دست تولیدکننده نمی‌رسد، گفت: بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد مرغداری‌ها خالی از محصول هستند و جوجه ریزی نکردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار، گفت: مشکل اصلی، هم در شبکه توزیع و تنظیم بازار و هم در بحث واردات و صادرات است؛ متولی این بخش‌ها دو دستگاه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت می‌باشد که ما در مجلس دهم، قانونی را به دولت ابلاغ کردیم که وظایف تنظیم بازار و واردات و صادرات محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد ولی سران قوا این وظایف را از جهاد کشاورزی گرفتند و به وزارت صمت دادند.

بی اطلاعی وزارت کشاورزی از نحوه واردات نهاده‌های و ثبت سفارش کالا

او در ادامه افزود: در کمیسیون کشاورزی جلسه ای برگزار کردیم و از وزرای صمت و جهاد کشاورزی خواستیم صورت جلسه ای را تنظیم و این وظایف را به وزارت کشاورزی برگردانند که تصمیم‌گیری‌ها یکی شود و هر دو وزیر موافقت کردند؛ اما رییس جمهور این مساله را هنوز نپذیرفته است و درحال حاضر وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید است، ولی متولی تنظیم بازار و واردات و صادرات محصولات کشاورزی، وزارت صمت است؛ لذا وزارت جهاد کشاورزی از نحوه واردات نهاده‌های کشاورزی، ثبت سفارش و میزان واردات مورد نیاز اطلاع دقیقی ندارد و همین امر هم باعث شده که در حال حاضر ذخایر استراتژیک ما در نهادهای دامی و کالاهای اساسی، مطابق با دستورالعمل نباشد.

ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی ۱۵ الی ۲۵ روز است

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: ما برای ۱۵ الی ۲۵ روز ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی داریم؛ لذا این امر باعث می شود نگرانی‌هایی در خصوص کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در تولیدکننده ایجاد شود و مرغدار زمانی اقدام به جوجه ریزی می‌کند که نهاده در انبارش وجود داشته باشد؛ بنابراین با وعده پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی و یا وزارت صمت، اقدام به تولید نمی‌کنند چون باید برای خرید جوجه هزینه کنند و اگر نهاده به دستشان نرسد در این صورت مرغدار کاری نمی‌تواند بکند و نمی تواند موجود زنده را به امید غذا ۱۰ روز نگه دارد؛ بنابراین مرغدار، تا نهاده در اختیارش نباشد جوجه ریزی نمی‌کند.

تولیدکنندگان از ترس برخورد تعزیرات به شغل‌های دیگر روی آوردند

محمود زاده در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد مرغداری‌ها در حال حاضر خالی از محصول هستند و جوجه ریزی نکردند؛ بنابراین عرضه و تقاضا بهم خورده و نیاز داخل افزایش پیدا می‌کند و نهایتا مجبور می‌شوند واردات را افزایش دهند و قیمت داخل هم افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی و صمت، برای کنترل قیمت‌ها به جای اینکه صورت مساله را اصلاح کنند، به برخوردهای چکشی با تولیدکننده روی می‌آورند و از طریق تعزیرات حکومتی، تولیدکننده را تحت فشار قرار می‌دهند تا قیمت را پایین نگه دارند؛ در صورتی که اقتصاد به زور قابل تنظیم نیست و باید با شیوه‌های اقتصادی با این مسایل برخورد شود. زمانی که مرغدار، تحت فشار مجبور می‌شود از ترس برخورد تعزیرات و جریمه، محصولش را با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده به بازار عرضه کند، بنابراین تولید را تعطیل می‌کند و به شغل دیگری روی می آورد؛ لذا راه حل این است که نهاده به موقع و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

بیش از ۸۰ درصد نهاده مورد نیاز کشور وارداتی است

نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به واردات نهاده‌های دامی اظهار کرد: نزدیک به ۹۰ درصد سویای مورد نیاز کشور و بیش از ۸۰ درصد ذرت و کنجاله از خارج وارد می شود. با این وضعیتی که پیش می‌رود و دوگانگی در تنظیم بازار و واردات و صادرات نهاده‌های کشاورزی، هم به تولید داخل و هم به تولیدکنندگان لطمه‌های زیادی وارد می‌شود. راهش این است که دولت، قانون مجلس را رعایت کند و وظایف را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد تا در موقعی که نیاز داشت واردات و یا صادرات انجام بگیرد. اما زمانی که وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد سیب و یا پرتقال مازاد را برای جلوگیری از ضرر کشاورزان صادر کند، وزارت صمت با ارسال نامه ای به گمرک، مانع از این کار می شود و صادرات را ممنوع می کند. لذا مردم و کشاورزان بین این دو وزارتخانه سردرگم هستند. زمانی هم که دستگاه‌های نظارتی به سراغ این دو وزارتخانه می‌روند، آنها توپ را به زمین هم می اندازند و دستگاه‌های نظارتی هم نمی توانند وظیفه خود را انجام دهند.

هر روز یک بخشنامه در خصوص نهاده‌های دامی صادر می‌کنند

محمودزاده در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه گوشت قرمز هم همین معضلات وجود دارد و هر روز برای نهاده‌های دامی یک بخشنامه صادر می‌کنند. یک روز نهاده خام را در اختیار دامدار قرار می دهند، یک روز نهاده نمی‌دهند و کنستانتره می‌دهند و یا نهاده به اندازه کافی در اختیار آنها قرار نمی‌دهند و این اقدامات همه به دلیل موانع تامین نهاده‌های دامی و طیور است که در کشور وجود دارد و بییشتر ریشه مشکلات، بحث مدیریتی و دوگانگی در تصمیم گیری‌ها است و به دلیل اینکه هر نهاد می خواهد مستقل و بدون هماهنگ تصمیم بگیرد، این مشکلات ایجاد می شود.

منبع: شفقنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.