کد مطلب: ۵۴۶۱۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار چه می‌شود؟ / ۵ پیش‌بینی از آینده قیمت ارز

دلار چه می‌شود؟ / ۵ پیش‌بینی از آینده قیمت ارز

قیمت دلار مجددا به کانال ۲۴ هزار تومان وارد شده و به بالاترین سطح یک ماه اخیر رسیده است. از نگاه برخی از فعالان حضور رئیس کل بانک مرکزی در رقابت‌های انتخاباتی و معلوم نبودن تکلیف سکانداری بانک مرکزی از مهمترین عوامل این اتفاق است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به سرانجام نرسیدن مذاکرات احیای برجام و عدم بهبود قابل توجه در درآمدهای نفتی کشور نیز از دیگر عوامل تحریک‌کننده رشد قیمت دلار در چند روز اخیر محسوب می‌شوند. اما در ادامه ممکن است قیمت دلار چه روندی را در پیش بگیرد؟ ۶ پیش‌بینی که اخیرا در تجارت‌نیوز منتشر شده را بخوانید:

عبدالله مشکانی : نرخ تعادلی دلار در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است. حتی در مقطعی ممکن است این نرخ به ۳۲ هزار تومان هم برسد، پس این که اکنون حرف دلار ۱۵ هزار تومانی را می‌زنند منطقی نیست که هیچ خنده‌دار هم است. تابستان سال گذشته برآورد بانک مرکزی از دلار ۱۷ هزار تومان بوده اگر تورم این یکسال را به این نرخ اضافه کنیم، چطور قرار است به نرخ ۱۵ هزار تومان برسیم؟ دلار را شاید بشود با یک شوک سیاسی به طور کوتاه مدت تا ۱۸، ۲۰ هزار تومان هم پایین آورد اما دلار ۱۵ هزار تومانی خیلی بعید است. ضمنا اگر تا این نرخ‌ها هم برسد بیش از شش ماه ممکن نیست در این قیمت‌ها بماند، فقط فنر نرخ را فشرده می‌کند و یکدفعه ممکن است دلار به ۴۰ هزار تومان هم برسد که بعد به سختی میتوان آن را تا ۳۰ هزار تومان رساند.

امیرحسین نام‌آور: قیمت واقعی دلار حدودا ۲۲ هزار تومان است و در نهایت در ۱۴۰۰ دلار می‌تواند به قیمت ۲۷ هزار تومان، نهایتا تا ۱۰ درصد بالاتر یا پنج درصد پایین‌تر، برسد.

مریم محبی: نرخ واقعی دلار بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که طی سال آینده دلار به سمت این نرخ واقعی حرکت کند و این روند احتمالا از شهریور ماه و با روی کار آمدن دولت جدید شروع می‌شود. در چند ماه آینده شاید دلار در سطوح قیمتی فعلی یا حتی کانال‌های پایین‌تری مثل ۱۹، ۲۰ هزار تومان ببینیم ولی در بلندمدت نرخ حتما افزایشی می‌شود.

نیما آگاهی: اگر نتوانیم تحریم‌ها را برداریم شاید دولت بعدی یک سال اول دلار را صعودی کند و سایر سال‌ها برای جلب رای و نمایش توانایی خود تورم و دلار را کاهش دهد. در دولت بعد امکان بازگشت نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی هم وجود دارد زیرا امسال تورم ۳۵ تا ۴۰ درصدی داریم پس ۳۰ هزارتومان برای ارز تا آخر سال هم معقول است. برخلاف برخی که می‌گویند در صورت دسترسی به منابع مناسب نرخ کاهشی می‌شود باید گفت. خود آقای همتی اعلام کرد که دولت دلارهای بلوکه را پیشخور کرده و آمدنش دردی از ما دوا نمی کند. از کدام منابع تازه حرف می‌زنیم؟ این منابع قبلا استفاده شده است.

کامبیز افسری: افزایش تقاضاها در هفته پیش رو احتمالا نرخ دلار را کمی افزایشی کند، احتمال این که پایان هفته از ۲۳ هزار و۶۰۰ تومان بگذرد، وجود دارد. ‌این را هم باید در نظر داشت که رئیس بانک‌مرکزی سعی دارد نرخ ارز را کنترل کند، اگر الان فنر نرخ ارز رها شود، انگشت اتهام به سوی اوست پس ممکن است اگر انتهای هفته با تقاضا بالا برود، شدت تزریق را بیشتر کند تا قیمت حفظ شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهاجر

    این اقای همتی که قادر نیست نرخ ارز را یک هفته کنترل کند، چگونه میخواهد یک مملکت را کنترل کند که کاندیدای ریاست جمهوری شده؟!

    • ناشناس

      هنوز تو فکر کنترل کردن قیمت دلاری؟ قیمت دلار رو خود بازار باید تعیین بکنه وگرنه اگه فشار روش بیاد که کم باشه؟ بعدا فنرش میپره و یکدفعه ای میره بالای 40 تومن.

    • ناشناس

      دوست عزیز قیمت ارز به تولید بر می گرده وقتی تولید نداریم دلار بالا میره تا بشه حقوق کارمندا

    • حامد

      روی توانایی خودش حساب نکرده
      روی رای بد ما حساب کرده

    • ناشناس

      خدا پدر بیامرز مگه کارگر میتونه واسه کارفرما تصمیم بگیره

  • ناشناس

    فرصت باقی مانده دولت دوازدهم زمان مناسبی است برای دلالان

  • ناشناس

    تجربه شخص من از نظام اقتصادی ایران و دولتهای بر سر کار آمده نشان داده که هر دولتی دلار را تقریبا ۳/۵ برابر نرخ زماک شروع دولت خود تحویل داده، در دولت آقای روحانی این ضریب به بیش از ۸ برابر هم رسید که نشان دهنده جبران کسری بودجه از جیب مردم است و هیچ نرخی در حال حاضر در بازار ایران واقعی نیست و ما در یک حباب تورمی کاذب زندگی میکنیم که احتمال زیاد با روی کار آمدن دولت تک صدایی جدید برای جلب نظر مردم و کنار زدن رقیبان سیاسی قطعا نرخ دلار کاهش چشمگیری خواهد داشت.

  • ناشناس

    خیلی تحلیل خوبی بود

  • ناشناس

    قبلا دیدیم دلار۵ تومنی۳۵ کردی.چطور میخای۴ سال قیمتش کنترل کنی??

  • علی

    تا الانم بصورت مصنوعی و با اخبار دروغ وین نرخ ارز رو ثابت نگه داشتن !
    از شهریور ببعد باید ب دلار ۴۰ تومنی سلام کنید
    و سکه تمام ۳۰ تومنی!
    اقتصاد ما نابود شده!اصلا اقتصاد نداریم!!
    یک مطلب مهم دیگ جنگ اب بین شهرهای بزرگ شده
    ک مسئولین صداشو در نمیارن!
    در چند سال آینده کشاورزی ایران کاملا نابود میشه!
    و ایران وارد کننده محصولات کشاورزی میشه!!
    قحطی آب میاد
    البته ب همت مسئولین …..

    • ناشناس

      بله ۱۰۰٪درسته

  • ناشناس

    یکی به ما بگه دلار میره بالا که اونم دست خودشونه ،چه ربطی داره به مواد غذایی تولید داخلی یا خودروسازان مزخرف ایرانی!!! تیتر خبرها برای ملت احمق ایران: دلار گران شد پس پراید گران میشود. چرا خب؟؟؟؟؟؟ مردم احمق هم ‌در صف خرید

  • ناشناس

    چرا دلار را تک نرخی نمیکنید اینکه دلار دولتی ۱۵باشه فقط برای اختلاس ها و دزدی های خودشونه تک نرخی کنید تا مشکلتون حل بشه اینکه برای دارو دلار ۱۵هزارتومانی میگیرین و ماشین خارجی ۳۷۰دستگاه وارد میکنی و به نرخ دلار آزاد میفروشین بایدم بخوایین که دلار دونرخی باشه اینها حرف پوسیده و کودکانست مملکت را اقتصادشو دسته پنجم ابتدایی ها بدین بهتر کنترل میکنند ?