کد مطلب: ۳۶۶۱۳۴

دلایل کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر

دلایل کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر

بانک مرکزی روزنه‌های موجود در کانال دبی را مجددا فعال کرد و تا زمان انتقال کامل هاب ارزی به عراق، از این منافذ استفاده می‌کند؛ این اقدام تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت ارز در بازار و بازگشت تعادل نسبی به بازار داشته است.

به گزارش تجارت‌نیو ز، از دو روز پیش روند قیمت ارز نزولی شد و هم‌اکنون قیمت دلار در سطح 13500 تومان قرار دارد.

برخی تحلیلگران و فعالان بازار ارز یکی از عوامل اصلی کاهشی شدن قیمت ارز را افزایش ظرفیت بانک مرکزی برای معامله درهم در دبی عنوان می‌کنند.

در واقع بانک مرکزی با هدف انتقال هاب ارزی از دبی به عراق، به دلیل مشکلات متعدد به وجود آمده برای فعالیت‌های ارزی در آن منطقه، داوطلبانه همه فعالیت‌ها در دبی را متوقف کرده بود اما با توجه به اینکه فرایند انتقال کانال ارزی، فرآیندی زمان‌بر است، نیاز به استفاده از کانال دبی همچنان وجود دارد.

به همین دلیل بانک مرکزی روزنه‌های موجود در کانال دبی را مجددا فعال کرده است و تا زمان انتقال کامل هاب ارزی به عراق از این منافذ استفاده خواهد کرد. این اقدام بانک مرکزی تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت ارز در بازار و بازگشت تعادل نسبی به بازار داشته است.

علامت افزایش عرضه ارز در روزهای آینده

از دیگر مولفه‌هایی که در روزهای اخیر به طور نسبی بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصمیم بانک مرکزی برای نحوه تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی است. درواقع برای کمک به حل مشکلات مناطق سیل‌زده بخشی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده قرار خواهد گرفت. برای استفاده از این منابع ارزی، دو روش پیش روی بانک مرکزی قرار دارد.

روش اول خرید منابع ارزی برداشت شده از صندوق توسعه ملی توسط بانک مرکزی و پرداخت معادل ریالی آن به دولت است که این روش موجب افزایش پایه پولی می‌شود.

روش دوم که در یادداشت اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی هم به آن اشاره شده بود، فروش ارز برداشت شده از صندوق توسعه ملی در بازار ارز و پرداخت منابع حاصل از فروش آن به دولت است. روش دوم موجب افزایش عرضه ارز در بازار و عدم افزایش پایه پولی می‌شود.

البته هنوز پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه اجرایی نشده است اما این علامتی روشن به بازار ارز‌ برای تحولات آتی این بازار است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.