کد مطلب: ۳۶۳۶۵۹

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

احتمال رشد بیکاری با افزایش حداقل حقوق سال ۹۸

احتمال رشد بیکاری با افزایش حداقل حقوق سال ۹۸

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: احتمال دارد افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال 98 باعث تعدیل نیروی کار و افزایش نرخ بیکاری در کشور شود، اما وزارت کار باید برای کارفرمایان تسهیلاتی در نظر گیرد تا آنها نیز اقدام به اخراج بخشی از کارگران خود نکنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق مصوبه شورای عالی کار دستمزد پایه کارگران حداقلی‌بگیر در سال 98 با افزایش ۳۶.۵ درصدی نسبت به حقوق پایه در سال گذشته به یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان افزایش یافته است و همچنین دستمزد کارگرانی که بیش از یک‌سال سابقه کار دارند، تحت عنوان سایر سطوح مزدی به‌صورت ترکیبی از درصد و رقم ثابت برای سال ۹۸ محاسبه می‌شود. به‌طوری که دستمزد کارگران دارای بیش از یک‌سال سابقه، ۱۳ درصد نسبت به حقوق پایه سال ۹۷ به اضافه دو میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۸۲ ریال افزایش یافته است و البته تمام کارگران دارای بیش از یک‌سال سابقه کار مشمول دریافت پایه سنواتی هستند که علاوه بر افزایش ۱۳ درصدی و رقم ثابت، باید به حقوق پایه آنها اضافه شود.

اما پس از شروع سال جدید اخباری به گوش می‌رسد که در برخی از شهرک‌های صنعتی کرج، کارگران به دلیل افزایش هزینه‌های کارفرمایان از جمله افزایش حقوق و دستمزد آنها در سال جدید تهدید به اخراج شده‌اند، سوالی که مطرح می‌شود این است که چقدر تعدیل نیروی کار در سال 98 محتمل است؟

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: هنوز واحدهای تولیدی آن طور که باید و شاید در سال جدید شروع به کار نکردند که افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال 98 تاثیر خود را بر هزینه‌های تولیدی کارفرمایان بگذارد.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: احتمال دارد که افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال 98 باعث تعدیل نیروی کار و افزایش نرخ بیکاری در کشور شود و کارفرمایان هم با تعداد نیروی کار باقی‌مانده درآمدی که در گذشته کسب می‌کردند را به دست خواهند آورد که این موضوع فشار کاری برای این کارگران به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 عنوان کرد: بدون شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شورای عالی کار نظارت جدی و مدونی خواهند داشت و اجازه نخواهند داد که به قشر کارگر و زحمت‌کش جامعه ظلم شود، به‌طوری که مسئولان ذی‌ربط باید برای کارفرما و تولیدکنندگان شرایطی فراهم کنند تا آنها نیز اقدام به اخراج بخشی از کارگران خود نکنند.

یوسفیان ملا تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش نرخ تورم این میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال 98 پاسخگوی هزینه‌های زندگی آنها نخواهد بود و کارگران برای گذران معیشت بیشتر از درآمد خود هزینه خواهند داشت، اما ممکن است که برای برخی از کارفرمایان همین میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران صرفه اقتصادی نداشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اگر دولت در راستای افزایش حقوق و دستمزد کارگران برای کارفرما و تولیدکنندگان تسهیلاتی در نظر نگیرد، بدون شک کارفرمایان مجبور به اخراج بخشی از کارگران خود خواهند شد و این افزایش حقوق باعث بیکاری و فشار کاری کارگران خواهد شد. ضرورت دارد که به دنبال افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای کارفرما و تولیدکنندگان تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.