کد مطلب: ۳۲۰۵۰۲

روایت آماری از صادرات کالاهای صنعتی

روایت آماری از صادرات کالاهای صنعتی

میزان صادرات ۲۴ کالای منتخب صنعتی در پنج ماه نخست سال‌جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، اعلام شد. بر این اساس شرایط صادرات بخش صنعت طی پنج ماه نخست سال جاری به‌گونه‌ای است که از ۲۴ قلم کالای منتخب صنعتی طی مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزش صادرات ۱۳ قلم کالا با افت روبه‌رو شده و صادرات ۱۱ قلم کالای دیگر نیز رشد مثبت داشته است.

محصولات غذایی و آشامیدنی، محصولات توتون و تنباکو، چوب و محصولات چوبی به استثنای مبل، کاغذ و محصولات کاغذی، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت، مواد و محصولات شیمیایی، محصولات کانی غیرفلزی، فلزات اساسی، تجهیزات حمل و نقل، ضایعات و پسماند و فرش و صنایع دستی جزو کالاهای صنعتی هستند که طی پنج ماه منتهی به مردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مثبت صادراتی داشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، از سوی دیگر منسوجات، پوشاک، محصولات چرمی و انواع پای‌پوش و پرداخت چرم، انتشار و چاپ، محصولات از لاستیک و پلاستیک، محصولات فلزی فابریکی به استثنای ماشین‌آلات و تجهیزات، ماشین‌آلات دفتری و حسابداری، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، رادیو و تلویزیون و وسایل ارتباطی، ابزار پزشکی و اپتیکی و دقیق و انواع ساعت، وسایل نقلیه موتوری، مبلمان و سایر مصنوعات، ۱۳ قلم کالای صنعتی هستند که طی ۱۵۰ روز نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ با افت صادرات روبه‌رو شده‌اند.

اما براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج ماه منتهی به مردادماه به ترتیب محصولات کانی غیرفلزی با رشد ۱۳۸۸ درصدی، کاغذ و محصولات غذایی با رشد ۶۴۷ درصدی و تجهیزات حمل و نقل با رشد ۱۹۲ درصدی بیشترین رشد ارزشی را در بین صادرات محصولات منتخب صنعتی داشته‌اند و به ترتیب ابزار پزشکی، اپتیکی و انواع ساعت با افت ۶/ ۹۷ درصدی، ماشین‌آلات دفتری و حسابداری با افت ۵/ ۹۴ درصدی و رادیو و تلویزیون و وسایل ارتباطی با کاهش ۵/ ۹۰ درصدی، بیشترین میزان افت صادرات کالاهای منتخب صنعتی را طی پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین میزان صادرات در بخش صنعت در پنج ماه منتهی به مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌گونه‌ای است که این بخش از لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب با رشد ۴/ ۲۵ و ۹/ ۱۶ درصدی روبه‌رو شده است.

از سوی دیگر میزان صادرات در بخش صنعت طی ۱۵۰ روز ابتدایی سال جاری معادل ۸ میلیارد و ۴۸۷ میلیون دلار بوده که در قیاس با صادرات ۶ میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلاری این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی ۴/ ۲۵ درصدی روبه‌رو شده است. این در حالی است که میزان صادرات وزنی صنایع طی مدت مذکور ۱۹ میلیون و ۴۳۸ هزار تن بود که نسبت به صادرات ۱۶ میلیون و ۶۳۱ هزار تنی در مدت مشابه سال گذشته، ۹/ ۱۶ درصد رشد یافته است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.