کد مطلب: ۶۹۴۷۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرنوشت مسکن مهر در انتظار طرح جهش تولید؟ / ریزش متقاضیان با افزایش قیمت

سرنوشت مسکن مهر در انتظار طرح جهش تولید؟ / ریزش متقاضیان با افزایش قیمت

نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم به حساب می‌آید که از ابتدا تاکنون با چالش‌ها و ایراداتی مواجه بود. کارشناسان معتقدند افزایش قیمت واحدهای ملی مسکن باعث کاهش متقاضیان شده است. بر این اساس این احتمال وجود دارد که مسکن ملی به سرنوشت مسکن مهر دچار شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نهضت ملی مسکن یا طرح جهش تولید مسکن، یکی از طرح‌های دولت سیزدهم جهت خانه‌دار شدن اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه است. این طرح سال گذشته به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شد.

بر اساس وعده‌های دولت قرار است در طول چهارسال ریاست جمهوری رئیسی، سالانه یک میلیون واحد آپارتمان ساخته شود. پیش از این وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود تا پایان شهریورماه امسال ۱۰۰هزار واحد نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده می‌شود. علاوه بر این افزایش قیمت این واحدها در روزهای اخیر، با ریزش متقاضیان رو به رو شد. حال با توجه به اوضاع تورم کشور و افزایش افسارگسیخته قیمت مصالح ساختمانی تا چه حد می‌توان به تحقق این اتفاق امیدوار بود؟

به تحقق طرح ملی مسکن امیدوار باشیم؟

فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: دولت با در پیش گرفتن برخی از سیاست‌های اصلاحی در تلاش است تا این هدف را محقق کند. از جمله این سیاست‌ها واگذاری زمین به متقاضیان است؛ تا مردم بتوانند به تدریج در زمین‌ها به ساخت و ساز بپردازند. اگر این مساله پیگیری شود، احتمالا دولت بتواند این طرح را به تحقق برساند.

او اشاره کرد: در حال حاضر برخی اراضی که دولت به تعدادی از دستگاه‌های اجرایی واگذار کرده است بلااستفاده هستند. برای مثال ۷۰درصد از اراضی دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف کشور خالی و بلااستفاده است. اگر این زمین‌های مازاد مشابه وارد چرخه ساخت و ساز نهضت ملی شود، دولت می‌تواند در زمین‌های مرغوب و چه بسا در بهترین نقاط شهر، این طرح را اجرا کند.

عدم استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چرا دولت در این فرآیند از انبوه‌سازان به خوبی استفاده نکرد؛ گفت: دولت برای دستیابی به این هدف چاره‌ای ندارد جز اینکه از ظرفیت انبوه‌سازان استفاده کند زیرا توانایی و پتانسیل ایجاد شرکت‌های ساخت و ساز را ندارد.

ریزش متقاضیان با افزایش قیمت

ایلاتی در خصوص افزایش قیمت واحدهای ملی مسکن گفت: قطعا افزایش قیمت‌ها می‌تواند موجب ریزش متقاضیان شود.

وی افزود: اگر دولت بتواند مساله تامین مالی زنجیره‌ای و تسهیلات را به درستی مدیریت کند احتمالا در پروژه‌های نهضت ملی، قیمت مصالح ساختمانی تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

نهضت ملی مسکن به سرنوشت مسکن مهر دچار می‌شود؟

این کارشناس حوزه مسکن در پایان گفت: در این مساله هیچ احتمالی دور از ذهن نیست. اما ابعاد این پروژه نسبت به پروژه مسکن مهر بزرگ‌تر است.

او بیان کرد: دولت باید از نقاط مثبت و منفی آن پروژه درس بگیرد و تیم مدیریتی منسجمی را در راستای تحقق این طرح تشکیل دهد.

برای خواندن اخبار حوزه مسکن صفحه اختصاصی مسکن تجارت‌نیوز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خخخخخخخخ. چهار ملیون. خخخخخخخخ

  • ناشناس

    مسکن مهر پردیس پروزه توما بعد 10 سال هنوز تحویل نداده مسکن ملی رو بیخیال بشید