کد مطلب: ۵۱۰۴۸۵

سیگنال مهم خودروسازان برای آینده قیمت خودرو / کارنامه تولید ۱۰ ماهه خودروسازان

سیگنال مهم خودروسازان برای آینده قیمت خودرو / کارنامه تولید ۱۰ ماهه خودروسازان

با اعلام صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد آنها در مجموع توانسته‌اند در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خود را افزایش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنا بر آمار منتشره در سایت کدال، سه غول خودروساز داخلی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی ۱۰ ماه امسال در مجموع ۷۳۰ هزار و ۳۶۲ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته تنها حدود چهار درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند.

در این بین، ایران‌خودرویی‌ها صاحب بیشترین تیراژ هستند، چه آنکه توانسته‌اند ۳۸۸ هزار و ۹۴ دستگاه محصول را تا پایان دی ماه به تولید برسانند. این آمار نشان می‌دهد تولید بزرگ‌‌ترین خودروساز ایران در مقایسه با ۱۰ ماه مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد کرده است. از سایپا اما خبر می‌رسد این شرکت ۱۰ ماه امسال را با روندی نزولی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ پشت سر گذاشته است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور ۲۶۱ هزار و ۷۰۲ دستگاه محصول را طی ۱۰ ماه سال ‌جاری تولید کرده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش حدودا ۱۷ درصدی را به خود می‌بیند.

در نهایت اما پارس‌خودرویی‌ها نیز نتوانسته‌اند تیراژ ۱۰ ماه امسال خود را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش دهند. سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان دی امسال ۸۰ هزار و ۶۵۵ دستگاه محصول را به تولید رسانده که در مقایسه با ۱۰ ماه مشابه سال گذشته، نزدیک به پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد.

غول‌های جاده مخصوص اما در دی ماه و نسبت به آذر با کاهش تولید مواجه شده‌اند. طبق آمار اعلامی، در دهمین ماه امسال ۷۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور به تولید رسیده که در مقایسه با آذر کاهش بیش از ۹ درصدی را نشان می‌دهد. در این بین، سایپایی‌ها طی دی امسال ۲۷ هزار و ۴۶۲ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با آذر نزدیک به ۲۲ درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. از آن سو ایران‌خودرو با توجه به تیراژ ۴۱ هزار و ۴۰۸ دستگاهی‌اش طی دی ماه، ۲۵ درصد افت تولید را نسبت به آذر به خود می‌بیند.

از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت در دهمین ماه امسال هفت هزار و ۸۵۶ دستگاه محصول را به تولید رسانده است. مقایسه این آمار با تیراژ آذر امسال نشان می‌دهد سومین خودروساز بزرگ ایران بیش از ۱۵ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است. با توجه به آمارهای فوق، تیراژ خودروسازان در مجموع ۱۰ ماه امسال در حالی افزایشی بوده که رشد تولید ماهانه آنها (در حالت تجمیعی) متوقف شده است.

این در شرایطی است که طبق برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت، خودروسازان ملزم به رشد ۵۰ درصدی تیراژ شده‌اند. رشد ۵۰ درصدی تولید که البته دقیقا مشخص نیست چه بازه زمانی را در بر می‌گیرد، شرط آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ بود، که چندی پیش رئیس شورای رقابت اعلام کرد به دلیل محقق نشدن آن، آزادسازی نیز فعلا انجام نمی‌شود.

شورای رقابت چند هفته پیش اعلام کرد قیمت ۱۸ خودروی کم‌تیراژ را از شمول فرمول نرخ‌گذاری خود خارج می‌کند و قرار بود این تصمیم از ابتدای بهمن اجرایی شود. با این حال گویا خودروسازان نتوانسته‌اند به تیراژ مدنظر شورای رقابت دست پیدا کنند، از همین‌رو مصوبه موردنظر فعلا معلق شده است. البته این احتمال هم وجود دارد که شورای رقابت تحت فشار نهادهای نظارتی و افکار عمومی، از تصمیم خود مبنی بر آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ صرف‌نظر کرده باشد.

شورای رقابت همچنین اجازه اعمال افزایش قیمت مربوط به زمستان را نیز به خودروسازان نداد، آن‌هم درحالی‌که طبق اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی، تورم بخشی خودرو بالای ۱۴ درصد بوده است. با توجه به عدم آزادسازی نرخ‌گذاری کم‌تیراژها و فریز قیمت تا پایان سال، این احتمال وجود دارد که تولید خودروسازان طی بهمن و اسفند نیز مانند دی، کاهشی باشد. به گفته خودروسازان، اعمال سیاست نرخ‌گذاری دستوری، ورودی نقدینگی به خزانه آنها را کاهش داده و این موضوع، کندی روند تامین قطعات و به‌تبع آن، افت تولید را در پی دارد.

کارنامه تولید ۱۰ ماهه خودروسازان

24

نگاهی اما به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در ۱۰ ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود غول‌های جاده مخصوص چه افت و خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. طبق آمار استخراج‌شده از صورت‌های مالی ایران‌خودرو، گروه پژوی این شرکت (به‌جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۲۸۰ هزار و ۱۵۳ دستگاهی طی ۱۰ ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. اما درحالی‌که به نظر می‌رسید مونتاژ پژو ۲۰۰۸ در ایران‌خودرو به‌طور کامل متوقف شده، گزارش ارائه‌شده به بورس نشان می‌دهد آبی‌های جاده مخصوص این محصول را در دی نیز تولید کرده‌اند.

طبق آمار، در نخستین ماه زمستان، ۱۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران‌خودرو مونتاژ شده و آمار تولید ۱۰ ماهه این محصول نیز ۱۸۱ دستگاه بوده است. در مقایسه با آمار سال گذشته، مونتاژ ۲۰۰۸ بیش از ۹۷ درصد افت کرده است. با توجه به آمار ۱۱ دستگاهی ۲۰۰۸ در دی ماه، به احتمال فراوان مونتاژ این خودرو طی سال‌ جاری به‌طور کامل متوقف خواهد شد.

طبق آمار‌های ایران‌خودرو، تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده است. بنا بر آمار منتشره، این شرکت طی ۱۰ ماه امسال، ۴۴ هزار و ۴۰۷ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار سبب افزایش حدودا نیم درصدی تولید محصول مورد نظر نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ شده است. ایران‌خودرویی‌ها در ۱۰ ماه امسال اما ۴۵ هزار و ۵۰۳ دستگاه دنا را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۳ درصد رشد تولید را به خود ببینند. دنا در مدل‌های مختلف شامل معمولی و پلاس و توربو به تولید می‌رسد.

افزایش تولید اما شامل دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا نیز شده است. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در ۱۰ ماه امسال ۱۰ هزار و ۹۱ دستگاه رانا در ایران‌خودرو به تولید رسیده که رشد بیش از ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد. اما دیگر محصول ایران‌خودرو به نام هایما که چینی است، در مجموع سه هزار و ۲۰۲ دستگاه تا پایان دی امسال تیراژ داشته و این آمار از افت حدودا ۴۸ درصدی تیراژ هایما حکایت دارد. هرچند ایران‌خودرویی‌ها از مدت‌ها پیش خبر از توقف تولید این محصول داده‌اند، با این حال آمار دی نشان می‌دهد هایما همچنان میهمان سایت خراسان آنها است.

بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها طی دهمین ماه امسال شش دستگاه هایما مونتاژ کرده‌اند. اما تارا محصول جدید ایران‌خودرو که چندی قبل پیش فروش نیز شد، تیراژی ۵۲ دستگاهی تا پایان دی امسال داشته است. تولید تارا از دو ماه پیش کلید خورده و ایران‌خودرو در دی ماه تنها ۱۹ دستگاه از این محصول را ساخته است. اما به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی ۱۰ ماه امسال به جا گذاشته است.

بنا بر آمار ارائه شده به بورس، سایپایی‌ها در تولید تیبا تیراژی ۱۸۷ هزار و ۷۷۷ دستگاهی طی ۱۰ ماه امسال از خود به جا گذاشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد تولید خودروی موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا ۳۶ درصد رشد پیدا کرده است. تیبا تنها محصول سواری تولیدی سایپا در دی ماه نبوده و این شرکت چانگان و شاهین هم به تولید رسانده است. در این بین، تولید شاهین اخیرا کلید خورده است.

طبق آمار ارائه شده به بورس توسط سایپا، این شرکت تا پایان دی امسال ۱۰۷ دستگاه شاهین را به تولید رسانده است. همچنین در دی ماه نیز سایپایی‌ها ۶۲ دستگاه از این خودرو را تولید کرده‌اند. شاهین محصول جدید سایپا به شمار می‌رود که پیش فروش شده و قرار است تحویل آن به ثبت‌نام‌کنندگان تا قبل از سال جدید کلید بخورد. آمار منتشره اما حکایت از بازگشت میهمان چینی سایپا دارد. بر این اساس، طی دی ماه امسال ۱۰ دستگاه چانگان در سایپا مونتاژ شده و این موضوع می‌تواند به معنای ازسرگیری تولید این محصول چینی باشد. در مجموع طی ۱۰ ماه امسال کلا ۵۰ دستگاه چانگان تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۰٫۰۱ رشد داشته است.

سری هم به پارس‌خودرو بزنیم، شرکت زیرمجموعه سایپا که بیشتر محصولات تولیدی در آن، در واقع متعلق به سایپا هستند و برای خالی نماندن خطوط تولید، به این شرکت منتقل شده‌اند. طبق آمار، پارس‌خودرو در ۱۰ ماه امسال سه هزار و ۵۱۱ دستگاه برلیانس را مونتاژ کرده تا این خودروی چینی باز هم حضور نسبتا پررنگی در خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا داشته باشد. تولید این تعداد برلیانس در حالی است که طی ۱۰ ماه مشابه سال گذشته تیراژ محصول مورد نظر فقط ۱۹۵ دستگاه بود. با توجه به آمار موردنظر تولید برلیانس در بازه زمانی تحت بررسی ۱۸ برابر شده است.

طبق آمار ارائه شده به بورس، پارس‌خودرویی‌ها تولید کوئیک و ساینا را نیز در دی ماه ادامه داده‌اند. در این بین تیراژ گروه خودروهای Q200 در ۱۰ ماه امسال به ۳۸ هزار و ۵۴۷ دستگاه رسیده است. این در حالی است که پارس خودرو طی ۱۰ ماه سال گذشته تنها چهار هزار و ۱۰۰ دستگاه از این گروه خودرویی را تولید کرده بود.

صورت‌های مالی پارس‌خودرو همچنین نشان می‌دهد ساینا تیراژی پنج هزار و ۵۹۰ دستگاهی را طی ۱۰ ماه امسال از خود به جا گذاشته است. این خودرو در مدت مشابه سال گذشته میهمان پارس‌خودرو نبود و در سایپا به تولید می‌رسید. در صورت‌های مالی پارس‌خودرو اما آمار کوئیک معمولی جدا از خانواده Q200 منتشر شده که طبق آن، ۶ هزار و ۳۴۱ دستگاه از خودروی موردنظر تا پایان دی امسال به تولید رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سه غول بزرگ، آدم خندش میگیره بخدا .شمایی که نمیتونید تقاضای بازار را برآورده کنید جمع کنید و در کارخانه رو تخته کنید و واردات ماشین رو آزاد کنید. شما همه دستتون توی یه کاسه هست .تولید رو کم کردید و اگه هم تولید میکنید به مصرف کننده واقعی نمیدید بخاطر همینه که قیمت رفته بالا

  • ناشناس

    ماشین دارن بیرون نمیدن …بااینکه دلار داره خودشو می کشه بالای ۲۲ تا ۲۳ نمیره با این حال باز هم بهانه دلار وتحریم رو میارن …این بازی وکاسبی خودشونه …دلالها خودشونن که جرات خرید ندارن… شرکت هماهنگ با نمایشگاه های بزرگ و حمایت کردن شورای رقابت باعث شده هر روز قیمت بزارن تو دیوار وامثال اینها …جالب اینجاست که هیچکی خرید نمیکنه خود خودرو ساز هم میدونه ولی باز تلاش میکنه که شاید به روزهای طلایی برگرده