کد مطلب: ۶۹۰۹۰۴

شگرد جدید مالکان مسکن

شگرد جدید مالکان مسکن

برخی موجران برای دور زدن «محدودیت‌های مصوبه دولت»، بدون اطلاع مستاجرها اقدام به فروش واحد مسکونی تحت سکونت آنها می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شگرد جدید مالکان مسکن چیست؟

به نقل از دنیای اقتصاد ، تازه‌ترین بررسی میدانی از وضعیت بازار اجاره‌بها پس از گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز اجرای مصوبه «تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته» حکایت از رواج پدیده مساله‌ساز جدید برای مستاجرها دارد.

در هفته‌های اخیر گروهی از مستاجرها با فروش آپارتمان اجاری توسط مالک، آن هم بدون اطلاع قبلی مستاجر روبه‌رو شده‌اند؛ موضوعی که به سردرگمی مستاجرها درباره وضعیت سکونت یک سال پیش روی آنها دامن زده است.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مصوبه تمدید خودکار با سقف افزایش مشخص اجاره‌‌بها نتوانسته به نتیجه مطلوب برسد، در آمارهای رسمی منتشر شده بود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در تیر ماه میانگین رشد اجاره‌بها در تهران حدود ۴۸ درصد بود و این در حالی است که سقف رشد پیش‌‌بینی شده برای این کلان شهر در مصوبه تنظیم بازار اجاره مسکن، ۲۵ درصد است.

به این ترتیب مصوبه مذکور طبق آمار موثق نتوانست حداقل در نخستین ماه اجرا تاثیر مثبتی بر کنترل اجاره‌بها حداقل در پایتخت داشته باشد و آمارهای رسمی حکایت از عبور از سقف دولتی اعلام شده برای رشد اجاره مسکن دارد.

اما این تنها نتیجه اجرای مصوبه مذکور در تابستان امسال نیست. پیش‌تر دو عارضه اجرای مصوبه تمدید خودکار قراردادهای اجاره در بازار مسکن رصد و معرفی شده بود که یکی به شکل کاهش فایل‌های اجاره به دلیل عدم تمایل مالکان به حضور در بازار اجاره‌بها و مواجه شدن با دردسرهای احتمالی آن مشهود شده بود و عارضه دوم نیز ناظر بر افزایش تعداد خانه‌های غیرقابل فروش به دلیل عدم همکاری مستاجرها برای بازدید از املاک بود.

اما اکنون در پی این عارضه ثانویه، موضوع دیگری نیز در بازار مسکن مساله‌ساز شده که گویا نقش مهره بعدی دومینوی دردسرساز برای مستاجرها را دارد؛ این عارضه به شکل «فروش آپارتمان با مستاجر» آن هم عمدتا بدون اطلاع قبلی مستاجر ساکن در ملک مورد معامله مشهود شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من که چند روز پیش مستاجرم رو بیرون کردم. یک مقدار خرابی درست کرده بود که دارم تعمیرات و نظافت انجام می دم و بعدش با هر نرخی که دلم بخواد دوباره اجاره می دم. این مصوبات دولت هیچ جایگاه قان. نی نداره. فقط مجلس حق قانونگذاری داره. در ضمن طبق تحقیقاتی که انجام دادم، حتی شوراهای حل اختلاف، مصوبه دولت را اجرا نمی کنند و اگر مالک درخواست تخلیه بده، مستاجر رو موظف به تحویل ملک به مالک می کنند.

  • طاهر

    کل مشکلات توسط املاک مسکن بوجودآمده .هم بیشتر شدن اجاره ها ورهن هم تضمین اجاره بها محسوب میشود.البته نه درملک تجاری ورهن کامل ..لذا املاکی بخاطر حق بیشتر وخودشیرینی برمالکان اجارهای که مالک پیشنهاد میداد املاکی اظهار میکرد.بیشتر از مبلغ اجاره میدهم .تامالک به املاکی دیگری مراجعه نکند…املاکی مسکن باید آشنا بقانون باشد

  • ناشناس

    باید خونه هم مثل سایر نیاز های اساسی تحت کنترل باشه ،دولت هرساله درصد مشخصی افزایش برای حقوق کارگران کارمندان ،بلیط حمل و نقل و کالاهای دیگر داره،

  • ناشناس

    با استناد به ماده 10 و 190 قانون مدنی توافق شد مستاجر تحت هر شرایطی قهری و جبری. و فرمایشی و دستوری مسولین محترم کشور در پایان قرار داد مورد اجاره را تخلیه کامل و به موجر تحویل دهد. ( این مورد را حتما در تمام قرار های کد رهگیری و دستی نوشت )

  • ناشناس

    دیکه از مستاجر بدبختر پیدا نکر دین اون که بدبخت هست همیشه همینه بابا یک بار هم شده خدا رو شاهد بکیرید

  • ناشناس

    نمیدونستم هرکی برا فروش خونه خودش هم باید از اجاره نشینش اجازه بگیره مگر همچین چیزی داریم ….

  • .رضا

    دولت بایستی به حق مالکیت احترام بگذارد، و امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری را جهت خانه دار شدن مردم بکار ببنند ، و طی یه سازکار واقعی نه وعده تهی جوانان و افراد را صاحب خونه کند ، وگرنه گذاشتن مردم در مقابل هم و با ایجاد هرج و مرج و بطوری صلب مالکیت کنه نمیشود ،، مسئله مسکن را حل کرد ، ؟؟؟

  • آرمان

    تنها راه حل وضع مالیات چشمگیر برای خانه هایی که خالی از سکنه باشند و مسکن باید از یه ابزار برای افزایش سرمایه خارج بشه. مثلا اگر خانه ای مستاجر داشت یا خود مالک توش نشسته بود مالیات کما فی السابق ولی اگر خانه ای برای دو ماه خالی موند و مستاجر نرفت ماهی ۱ میلیون تومن مالیات باشه.

  • جیمبو

    سلام ، اتحادیه املاک خودش به مشاورین املاک گفته قانون جدیدو بنویسن بزنن به دیوار بنگاه ،بعدصاحبخونه من رفته شکایت منوکرده به داوری اتحادیه ، توی جلسه داور به من میگه این قانون رو ول کن اصلا استان فارس این قانون رو قبول نکرده باید منزل رو تخلیه کنین وگرنه مامیتونیم حکم تخلیه بدیم تازه هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مالک هم رو باید پرداخت کنم 😅 وگرنه هیچ جا این قانون رو خودشون هم قبول ندارن و اجرا نمیکنن فقط برای بستن دهان مستاجرها و ساکت کردن مردم یه حرفی زدن که خودشون هم ردش میکنن 😂

  • ناشناس

    سلام مالک اختیار ملک رو دارد طبق قانون و در این رابطه مالک باید چک تخلیه یا سفته بگیرد و قرارداد همراه با کد رهگیری داشته باشد به نظر من بهتره