کد مطلب: ۴۹۹۱۱۴

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

چین برای زعفران ایران مانع گذاشت!/ برگ برنده افغانستان از تحریم ایران

چین برای زعفران ایران مانع گذاشت!/ برگ برنده افغانستان از تحریم ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران از صادرات 20 درصدی زعفران در هشت ماهه امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه قاچاق زعفران به افغانستان باب شده و فعلا 49 تن زعفران از مبادی قانونی به افغانستان صادر شده است .محدودیت‌ها و تحریم‌ها به ما اجازه صادرات زعفران به عربستان صعودی و آمریکا را نمی‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، ردپای افغانستانی‌ها در صادرات زعفران ایرانی به بازارهای جهانی پر رنگ شده است. علت این است که این کشور با چالش‌هایی همچون تحریم رو به رو نیست. بنابراین با خرید فله‌ای زعفران از ایران، آنها را به سایر کشورها صادر می‌کند که همین مسئله ارزآوری زیادی را برای تجار افغانستانی به همراه دارد. غیر از این فعالان این بازار از قاچاق پیاز زعفران ایران به افغانستان خبر می‌دهند.

این در حالی است که فعالان اقتصادی معتقدند که حتی با وجود کرونا و تحریم‌های آمریکا و تنگ شدن عرصه تجارت خارجی، ایران همچنان در تولید کالاهای غیرنفتی همچون زعفران، پسته و … مزیت دارد.

آنچه رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران می‌گوید: خوشبختانه با تمام محدودیت‌ها و نامهربانی! بانک مرکزی توانستیم در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد صادرات داشته باشیم و چنانچه بانک مرکزی با ما همکاری می‌کرد صادرات زعفران ایرانی می‌توانست رشد 50 درصدی هم داشته باشد.

غلامرضا میری با اشاره به اینکه تحریم و محدویت باعث شده است که سود صادرات زعفران ایرانی به جیب تجار افغانستانی برود، می‌گوید: محدودیت‌ها و تحریم‌ها به ما اجازه صادرات زعفران به عربستان صعودی و آمریکا را نمی‌دهد. همچنین با صادرات زعفران به این کشورها نمی‌توانیم ارز حاصل از صادرات را به کشور باز گردانیم؛ این در حالی است که افغانستان با صادرات زعفران ایرانی به این دو کشور سودهنگفتی می‌برد.

برخی فعالان بازار معتقدند که افغانستانی‌ها جای خالی تجار ایرانی را در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی پر کرده‌اند. به همین دلیل است که آنها یک دهم بازار زعفران ایران را در دست گرفتند.

صادرات به هند و چین از کانال افغانستان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران همچنین خبر می‌دهد که هندوستان و چین تعرفه ترجیحی برای کالاهای صادراتی افغانستان وضع کرده‌اند. یعنی چنانچه یک تاجر افغانستانی زعفران ایرانی را به چین و هند صادر کند دیگر نیازی نیست که هزینه و عوارضی پرداخت کند؛ این در حالی است که چنانچه یک تاجر ایرانی بخواهد زعفران را به دو مقصد هند و چین ارسال کند باید عوارض 38 درصدی بپردازد.

آنچه مشخص است افغانستان صنعت بنامی در حوزه بسته‌بندی ندارد. میری درباره نحوه صادرات زعفران از افغانستان به کشورهای منطقه توضیح داد: افغانستان زعفران را از ایران فله‌ای می‌خرد و به همین شکل به هند، چین و سایر بازارهای هدف ایران صادر می‌کند؛ چرا که نحوه مصرف زعفران در چین و هند به شکل دارو است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران درباره میزان تولید زعفران هم گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته ایران توانسته 500 تن زعفران تولید کند که از این میزان تولید، یک دهم آن سهم افغانستان است.

تجار ایرانی می‌گویند 50 سال در صنعت زعفران ایرانی تلاش کرده‌ایم اما حالا شاهد از دست دادن بازارهای منطقه‌ای و جهانی هستیم و افغانستان با افزایش سطح زیر کشت زعفران از بازارهای هدف ما سواستفاده کرده و زعفران تولیدی را به نام ایران به سایر کشورها صادر می‌کند.

قیمت زعفران چقدر است؟

میری گفت: تولیدکنندگان زعفران ایران در حال از دست دادن میزان ارزش افزوده و اشتغالزایی هستند. از مسئولان وزارت خارجه می‌خواهیم که برای جلوگیری از بیکاری کشاورزان اقدامی انجام دهند و قدمی بردارند. حداقل‌ترین اقدام این است که مسئولان با دو کشور چین و هند وارد مذاکره شوند تا این کشورها هم برای کالاهای ایرانی تعرفه ترجیحی اعمال کنند.

بنا به گفته میری در حال حاضر کشاورزان زعفران را کیلویی هشت تا 13 میلیون تومان به تجار می‌فروشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایران شده گوشت قربونی اینهم سهم افغانستان نوش جونشون