کد مطلب: ۶۶۰۶۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا صادرات مرغ و تخم مرغ آزاد شد؟/ مشتری خارجی وجود ندارد!

چرا صادرات مرغ و تخم مرغ آزاد شد؟/ مشتری خارجی وجود ندارد!

وزیر جهاد کشاورزی از حذف عوارض صادرات مرغ، تخم مرغ، شیرخشک، خامه و چربی از ابتدای هفته جاری خبر داد. این در حالی است که به دلیل قیمت‌های موجود، هنوز خبری از مشتری خارجی نیست. اما چرا صادرات این محصولات آزاد شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو هفته پس از ارائه مجوز برای افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات، وزیر جهاد کشاورزی از آزادسازی صادرات مرغ ، تخم مرغ، شیر خشک، خامه و چربی خبر داد. اما چرا دولت ناچار به حذف عوارض صادراتی شد؟

پس از ارائه مجوز برای افزایش قیمت چهار کالای اساسی ، به دلیل کاهش تقاضا، این محصولات در خرده‌فروشی‌ها کمتر از نرخ‌های مصوب عرضه شدند. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز در هفته‌های اخیر، از مازاد تولید این محصولات خبر داده‌اند.

روز شنبه نیز مجوز حذف عوارض صادرات مرغ و چهار محصول دیگر صادر شد. گرچه دولتمردان این مجوز را در راستای تولید مازاد می‌دانند، اما به نظر می‌رسد افت تقاضا تعبیر بهتری برای شرایط بازار باشد.

روز گذشته نیز فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که در آن جوجه‌ها زنده به گور می‌شدند. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، در واکنش به این جوجه‌کشی در صفحه توئیتری خود نوشت: دولت مرغ مازاد را می‌خرد تا بهانه جوجه‌کشی نباشد. پیش از این نیز اعلام شد که شرکت پشتیبانی امور دام روزانه هزار تن مرغ تولیدشده مازاد را می‌خرد.

حذف عوارض بدون صادرات!

این در حالی است که برای بسیاری از مخاطبان این پرسش مطرح است که چرا در شرایط مازاد تولید، دولت دستور به بالابردن قیمت‌ها می‌دهد؟ در این بین آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، صادرات مرغ و سایر اقلام هم بعید است راه به جایی ببرد. چراکه قیمت این کالاها اصولا در ایران بیشتر از کشورهای مقصد است و مشتری خارجی هم برای آن پیدا نمی‌شود.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار در همین زمینه به تجارت‌نیوز گفت: به‌رغم حذف عوارض صادرات مرغ و تخم مرغ، باز هم صادرات صورت نمی‌گیرد. چراکه قیمت‌های ما از دیگر تولیدکنندگان جهانی بالاتر است. به همین خاطر تا دولت مشوق صادراتی ندهد امکان صادرات ایجاد نمی‌شود.

چرا عوارض صادرات مرغ حذف شد؟

فرزاد طلاکش درباره علت حذف عوارض صادرات پنج محصول توضیح داد: اگر دولت صادرات مرغ و تخم مرغ را آزاد کرد، به این علت است که مرغداران، مازاد تولید قابل توجهی دارند. قرار بود دولت چند ماه قبل در این باره با تولیدکنندگان گفتگو کند، اما این اتفاق نیفتاد. تولیدی که در این مدت صورت گرفت بسیار بیشتر از میزان مصرف مردم است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد با افزایش صادرات، قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش یابد و به قیمت مصوب دولت برسد. البته دولت در حالی اقدام به حذف عوارض صادراتی کرد که مشوقی در این زمینه در نظر نگرفت. از این رو بعید است که صادراتی صورت پذیرد.

طلاکش این را هم خاطرنشان کرد که اگر قیمت‌ها بالا نرود و صادرات انجام نشود، برخی تولیدکنندگان از صنف تولید خارج می‌شوند. در نتیجه این امر هم تورم جدیدی در بازار مرغ و تخم مرغ به وجود می‌آید.

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات مرغ و تخم‌مرغ آزاد شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تاریخ

    دروغ می گویند. اگر واقعیت داشته باشد چرا مرغدار جوجه را بجای پروار کردن معدوم می کند؟

  • ناشناس

    دولت میگه نخرین تا ارزون بشه بعد اینکار با مردم میکنه واقعا مسخرمون کردین

  • ناشناس

    جوجه را برای این می کشند که پول ندارن دان کیلویی ۲۰ هزار تومان بخرند و هزار خرج دیگر را بدهند. کشتن آنها فقط ضرر خرید جوجه را می دهد نه هزار تا ضرر. دیگر را

  • ناشناس

    برگشت میخوره

  • ناشناس

    مرغ از ترکیه کیلویی 20هزار تومان وارد می‌شد ،ایا ایران هم 20هزارتومان صادر خواهد کرد؟ وبه ملت 70 هزار تومان؟

  • علی

    تولید با رانت 4200 چه افتخاری دارد؟ هنر اینست که تولیدکننده بتواند با رقابت و کاهش هزینه تولید به تولید مناسب برسد! برداشتن رانت این کمک را می کند که تولید کنند گان واقعی رشد کنند نه تولید کننده های رانتی