کد مطلب: ۴۹۳۲۴۳

نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

پیشنهاد چاپ اسکناس با نخ طلایی / مبادله با طلا به جای پول واقعیت دارد؟

پیشنهاد چاپ اسکناس با نخ طلایی / مبادله با طلا به جای پول واقعیت دارد؟

چند روز پیش عنوان شد کمیسیون اقتصادی پیگیر طرحی است که با توجه به آن از این به بعد می‌توان به جای پول از طلا در معاملات استفاده کرد. اما پیگیری‌ها از کمیسیون مربوطه و مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد هیچ بحثی در این باره مطرح نشده و چنین طرحی وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماجرا از توییت خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس آغاز شد. او نوشته بود بزودی طرحی در مجلس مطرح ‌می‌شود تا بر اساس آن "طلا" جایگزین "پول" ‌شود و درصورت تصویب طرح مذکور، کلیه مبادلات و خرید و فروش‌ها با واحد طلا انجام خواهد شد.

اگرچه چنین پیشنهادات عجیبی برای حل مشکلات اقتصادی کشور، از سوی مجلسی‌هایی که قبلا طرح‌های بی‌پشتوانه‌ای مثل جهش تولید مسکن، خودرو مجانی و…را مطرح کرده بودند، چندان بعید به نظر نمی‌رسید اما ظاهرا این بار وجود و پیشنهاد این طرح از سوی اعضای کمیسیون اقتصادی تکذیب می‌شود.

نگاه مدافعان یک طرح عجیب

دکتر وهاب قلیچ، عضو هیات علمی گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی، روز گذشته در گفتگو با روزنامه آفتاب یزد از دیدگاه موافقان این طرح گفته و دو سناریوی احتمالی را برای عملی کردن این طرح شرح داده است.

از بین رفتن بازار خرید و فروش سکه، کاهش اشتیاق مردم برای خرید دلار و سایر ارزهای خارجی، کم شدن ذخیره طلای زینتی و سکه در خانه‌ها، جایگزینی با پالت‌های دلار و شمش طلا در مبالات بین‌المللی، جلوگیری از تولید نقدینگی بدون پشتوانه و افزایش تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، قابلیت استفاده سریع و آسان و از بین رفتن هژمونی دلار از جمله مزایای این طرح ذکر شده است.

برای اجرای این طرح نیز گفته شده بود اولین حالت استفاده از طرح پول‌طلا، مثل مبادله کالا به کالا است. یعنی از خود طلا در مبادلات مالی به نحو مستقیم استفاده شود و چیزی همانند «دینار اسلامی» ضرب و یا «اسکناس با نخ طلایی» چاپ شود.

حالت دوم نیز آن است که بنا به آنچه در قانون پولی و بانکی کشور گفته شده است، یک ریال برابر با مقدار گرم طلای خالص، معادل‌سازی شود و اجازه خلق ریال بدون پشتوانه و معادل ثابت طلا صادر نشود.

تکذیب شد

حالا پیگیری تجارت‌نیوز از کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد چنین طرحی در کمیسیون مطرح نشده و حرفی هم از آن نیست. تعدادی از نمایندگان این کمیسیون اعلام می‌کنند که در این باره چیزی نشنیده‌اند و چنین طرحی وجود خارجی ندارد.

از جمله این نمایندگان احسان خاندوزی است که به تجارت‌نیوز می‌گوید: «من در این باره اطلاعی ندارم و به شما هم اطمینان می‌دهم در کمیسیون اقتصادی هیچ بحثی درباره چنین طرحی صورت نگرفته است. این اولین باری است که حرف این طرح را می‌شنوم. نه چنین طرحی را در کمیسیون دیده‌ام و نه بحث رسمی در این باره شده اما شاید یکی از نمایندگان در جایی از چنین طرحی حرف زده باشد».

حتی کارشناسان امور بانکی مرکزپژوهش‌های مجلس نیز نسبت به این طرح و هر بحثی درباره آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند چنین طرحی وجود خارجی ندارد.

با این تفاسیر باید دید دلیل طرح چنین موضوعی و رسانه‌ای کردن آن به چه دلیلی صورت گرفته است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید مظلومی

    این طرح خوبی است و از دست بردن در جیب مردم توسط دولتها و اخذمالیات نامشهود جلوگیری می کند.
    اما چون به ضررشون هست تایید نمیشه.

  • Art

    گریه کنیم یا بخندیم؟

  • ناشناس

    از انجا که این طرح مانع از دستبرد از جیب مردم میشود محال است حتی اجازه ورودش به مجلس داده شود

  • علی س

    این طرح ارزوی همه خیر خواهان بی غرض می باشد و امیدوارم هر چه زودتر اجرایی شود.

  • ناشناس

    36 سال سن دارم و 15 سال میشه که ازدواج کردم خدا خودش بهتر میدونه روزی 12 ساعت بیشتر دارم کار میکنم و هنوز آرزوی رفتن به مشهد را به همره خانواده ام دارم.. چرا باید اینطوری باشه آخه چرا درآمد ما با خرجمون نمیخونه آخه تا کی این گرونی ها میخواد نزاره ما روی خوشی رو ببینیم چرا هیچ کس نیست که بداد مردم برسه..‌

    • ناشناس

      شما 36 سالته 12 ساله ازدواج کردی من 36 سالم هنوز مجرد پدرم مریض مادرم مریض خودمم دارم نابود میشم جوونی من چی شد فوق لیسانسم شغل ودرامدیم ندارم این انصافه

    • ناشناس

      منم تقریبا مثل شما هستم..فقط با این تفاوت که شما داری نابود میشی و من نابود هستم

  • آرش

    به نظرم اصلش هم همینه ولی دولت ها از اختلاف ریال با طلا سوء استفاده میکنند مثلا به جای اینکه هرماه یک گرم طلا حقوق بگیری یک ماه به شما یک ملیون و نیم حقوق میدن ماه بعد که طلا گرون میشه مثلا سه ملیون همون یک ملیون و نیم رو میگیری در صورتی که به قیمت طلا نیم گرم حقوق گرفتی وحقوقت کاهش پیدا کرده و شما اصلا اعتراض هم نمیکنی

    • ناشناس

      میتونی کارت رو ول کنی تا به یکی دیگه بدن اون وقت لازم نیست اعتراض هم بکنی همون حقوق کم شده هم اضافته بچه

  • ناشناس

    این طرح اساس یک اقتصاد است . که کسی در پساندار دیگر ی دخالت نکند .و سرمایه مردمرا که با هزار مشقت و سختی جهت یک کار ضروری آن را جمع کرده اند یک لحظه آنرا ندزدد . در ایران سرمایه های مردم بر روی باد هواست . وهر لحظه خبر بی ارزش شدنش است .