کد مطلب: ۳۲۹۲۲۴

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته اول آذر ماه:

نبرد بورس با نفت و دلار/جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت

نبرد بورس با نفت و دلار/جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت

علی‌رغم گزارش‌های خوب شرکت‌های بورسی موضوعاتی چون افت قیمت نفت و کاهش نرخ دلار باعث شد که شاخص در هفته اول آذرماه به کانال 163 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی بورس در هفته اخیر و ارزیابی کارشناسان از بیانگر این موضوع بود که روند بازار در هفته اخیر همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته خواهند شد.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (سوم آذرماه ۹۷) شاخص کل بورس با کاهش چهار هزار و 460 واحدی در رقم 171 هزار واحد جای گرفت.

روز دوشنبه (پنجم آذرماه ۱۳۹۷) شاخص بورس با کاهش چهار هزار و ۷۸۹ واحدی در رقم 166 هزار واحد جای گرفت.

روز سه‌شنبه (ششم آذرماه ۱۳۹۷) شاخص کل بورس با رشد ۷۳۶ واحدی در رقم ۱۶۷۱۹۹ واحد جای گرفت.

روز چهارشنبه (هفتم آذرماه ۱۳۹۷) شاخص کل بورس با کاهش 3427 واحدی در رقم 163772 واحد جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، شاخص بورس ۴٫۴ هزار واحد ریخت به طوری که شاخص کل بورس تحت تاثیر عواملی چون ریزش شدید قیمت جهانی نفت خام با افت قابل توجهی مواجه شد.

همچنین در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، تمام اتفاقات بورسی در روز حراج نمادها نشان می‌داد که شاخص کل بورس علی‌رغم اصلاح قیمتی شاخص و رسیدن قیمت سهام‌های بنیادی از جمله نمادهای پالایشی‌ و پتروشیمی‌ به سطوح حمایتی به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خام و عرضه اولیه مادیرا در فرابورس با ریزش بیش از هشت هزار واحدی مواجه شد و به کانال 166 هزار واحد رسید.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، بورس جان دوباره گرفت و سه عاملی که بورس را احیا کرد عبارت بودند از برگشت قیمت نفت، گزارش‌های ماهانه خوب صنایع بورسی و پتروشیمی‌ها و فلزاتی و زمزمه‌هایی حاکی از جدی شدن بحث spv توسط فرانسه و آلمان.

همچنین در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، اتفاقاتی که بورس را لرزاند شامل اتفاقاتی مانند مسائل سیاسی از جمله استیضاح وزیر امور خارجه و رئیس مجلس، کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، کاهش نرخ فولاد در بازار چین و کاهش صادرات بسیاری از صنایع بورسی بود.

در این روز شاخص بورس وارد کانال 163 هزار واحدی شد، البته به گفته برخی کارشناسان، از نظر تحلیل تکنیکال پیش‌بینی می‌شود که شاخص کل بورس پس از رسیدن به کانال 163 هزار واحد روند صعودی در پیش گرفته و با رشد بیش از 20 درصدی به قله 180 تا 185 هزار واحد برسد.

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت

افت قیمت نفت و کاهش نرخ دلار باعث شد که شاخص کل بورس در هفته اول آذرماه به کانال 163 هزار واحد برسد.

دو عاملی که بورس را منفی کرد

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص ارزیابی هفتگی بازار سرمایه، گفت: بازار در هفته جاری در ادامه فشار فروشی که از هفتم مهرماه امسال در بازار ایجاد شده بود، کف 174 هزار واحدی خود را از دست داد که دلیل آن دو پارامتر بود، پارامتر اول ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار آزاد و پارامتر دوم سقوط شدید قیمت جهانی نفت خام.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سقوط شدید قیمت جهانی نفت باعث شد که برخی سهامداران در بازار گمانه‌زنی کنند که یک بحران جهانی دامن‌گیر ایجاد خواهد شد و افت جهانی قیمت نفت باعث سقوط ادامه‌دار فلزات، محصولات نفتی و شیمایی در دنیا می‌شود.

میرزایی افزود: علی‌رغم اینکه گزارش‌های عملکرد آبان‌ماه شرکت‌های لیدر بازار بسیار خوب بود و مشخص شد که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا حداقل در مقطع کنونی تاثیر قابل توجهی بر حجم فروش شرکت‌ها نگذاشته است و شرکت‌ها محصولات خود را همچنان با روش‌های قبلی صادر می‌کنند، بازار به این اخبار مثبت واکنش نشان نداد و تحت تاثیر سقوط شدید قیمت جهانی نفت، فشار ادامه‌دار فروش در بازار به حدی بود که شاخص در روز چهارشنبه به کانال 163 هزار واحد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از نظر تکنیکالی بازار در دامنه موج 4 است و می‌تواند یک موج دیگر از چرخه 5 موجی بالا رود و حمایت اصلی بازار در محدود 162 هزار واحد تا 159 هزار و 500 واحد است.

وی ادامه داد: انتظار دارم حجم فروش در این محدوده‌ها کاهش پیدا کند، زیرا پی بر ای بسیاری از نمادهای بزرگ و لیدر بازار با توجه به سود‌هایی که در سال جاری می‌سازند در محدوده 3.5 تا 4 واحد است. اگر حتی در سال آینده سود این شرکت‌ها بین 30 تا 40 درصد نیز کاهش پیدا کند باز هم پی بر ای این شرکت‌ها در محدوده 5 تا 6 واحد قرار می‌گیرد که جای نگرانی نیست‌.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم که بازار در محدود 162 هزار واحد تا 159 هزار و 500 واحد حمایت شود و سهامدارانی که بخشی از پرتفوی خود را تبدیل به پول نقد کردند، مجدد در این محدوده می‌توانند به بازار برگردند و اقدام به خریداری سهام کنند.

روند نزولی دلار عامل اصلی ریزش بورس

همچنین ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص ارزیابی هفتگی بازار سرمایه، گفت: هم از نظر مسائل سیاسی و هم از جهت مسائل اقتصادی تغییر و تحول خاصی یا موضوع با اهمیتی در هفته جاری نداشتیم، البته می‌توان گفت که مهم‌ترین اتفاق اقتصادی این روزها کاهش مداوم قیمت دلار در بازار آزاد است که کاهش نرخ دلار بیانگر این نکته است که بازار ارز به سمت تعادل در حال حرکت است.

هلالات افزود: صنایع بورسی در هفته جاری گزارش‌های عملکرد آبان‌ماه خود را منتشر کردند که گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها بیانگر این موضوع بود که مقدار فروش شرکت‌ها به واسطه تحریم‌ها کاهش پیدا نکرده و همچنان حجم فروش بسیاری از شرکت‌ها همانند ماه‌های گذشته است، اما بازار با وجود گزارش‌های ماهانه خوب شرکت‌ها در بسیاری از نمادها فروشنده بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه تا امروز به دلیل نگرانی سهامداران از کاهش فروش مقداری شرکت‌ها ناشی از مسائل سیاسی از جمله تحریم‌ها ریزش پیدا کرده است و اگر قیمت‌های جهانی نیز کاهش پیدا کند، بازار با دور جدیدی از ریزش مواجه خواهد شد.

هلالات افزود: به عبارتی افت شدید قیمت جهانی نفت خام باعث ریزش قابل توجه قیمت سهام نمادهای پالایشی و برخی شرکت‌های پتروشیمی‌ شد و اگر قیمت جهانی فولاد و به دنبال آن سنگ آهن نیز کاهش پیدا کند، باید منتظر ریزش‌های بزرگ‌تر در قیمت سهام شرکت‌های فلزاتی و سنگ آهنی باشیم. بازار هم اکنون انتظار کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی را ندارد و اگر قیمت جهانی فلزات اساسی کاهش پیدا کند بازار با ریزش قابل توجهی مواجه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی علی‌رغم انتشار گزارش‌های مطلوب آبان‌‌ماه شرکت‌های بورسی، عواملی چون کاهش شدید قیمت جهانی نفت خام، کاهش نرخ کامودیتی‌ها، افزایش درصد تخفیف تجار ایرانی به منظور صادرات و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد باعث ریزش شاخص کل بورس در هفته جاری شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.