کد مطلب: ۷۱۸۵۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین؛ بررسی عملکرد ۱۰ سهم خودرویی در بورس

شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین؛ بررسی عملکرد 10 سهم خودرویی در بورس

بررسی صورت‌های مالی حاکی از آن است که عملکرد نماد‌های بزرگ خودرویی در بورس در این دوره هم چنگی به دل نمی‌زند و با وجود کاهش زیان خود باز هم زیانده هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در سامانه کدال ، این پرسش مطرح می‌شود که شرکت‌های گروه خودرویی در بورس در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چه عملکردی از خود نشان دادند؟

بررسی صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که عملکرد نماد‌های بزرگ خودرویی در این دوره هم چنگی به دل نمی‌زند و با وجود کاهش زیان خود باز هم زیانده هستند. البته باقی سهم‌های گروه «خودرو و ساخت قطعات» سعی در بهبود روند سودسازی خود داشتند.

مقایسه EPS نماد‌های خودرویی

به دلیل کم بودن EPS بعضی شرکت‌ها برخی اعداد به (ریال) ثبت شده‌اند.

خزامیا

«زامیاد» در نیمه سال جاری کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشت. چرا که این شرکت سود خالص خود را با جهش ۱۹ هزارو ۴۷۶ درصدی از دو میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان در ۶ ماهه ۱۴۰۰ به ۴۵۹ میلیارد تومان رساند. همچنین زامیاد موفق شد در این دوره ۸۳ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کند.

خاور

«ایران خودرو دیزل» در ۶ ماهه نخست سال جاری عملکرد چشمگیری از خود نشان داد. به گونه‌ای که سود خالص این شرکت با افزایش ۷۲۷ درصدی همراه شد و به رقم دو هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان رسید. EPS این شرکت نیز در این دوره خود را از ۳ تومان به ۲۶ توماند رساند.

خموتور

شرکت «موتورسازان تراکتورسازی ایران» توانست در این دوره افزایش ۳۷۳ درصدی در سودسازی خود ایجاد کند و این عدد را به ۱۲۰ میلیارد و ۵۸۱ میلیون تومان برساند. همچنین این شرکت در این دوره ۴۰ تومان سود به ازای هر سهم محقق کرد.

خنصیر

شرکت «مهندسی نصیر ماشین» توانست در نیمه نخست سال جاری افزایش ۲۸ درصدی در سودسازی خود ایجاد کند و این رقم را به ۱۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان برساند. همچنین این شرکت در این دوره به ازای هر سهم ۱۰ تومان سود محقق کرده است.

ختور

شرکت «رادیاتور ایران» در نیم‌سال جاری با رشد ۳۷ درصدی سود خالص خود روبه‌رو شد. به طوری که سود خالص این شرکت رقم ۳۹ میلیارد و ۸۲۵ میلیون تومان را ثبت کرده است. همچنین این شرکت توانست در این دوره ۱۵ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کند.

خساپا

«سایپا» در نیمه سال ۱۴۰۱ زیان هزار و ۸۵۶ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. گفتنی است این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۲ درصد کاهش داشته. همچنین این شرکت در این دوره به ازای هر سهم ۹ تومان زیان شناسایی کرده است.

خبهمن

«گروه بهمن» در نیمه نخست سال جاری با کاهش ۵۹ درصدی سودسازی خود مواجه شده‌ است. به نحوی که سود خالص این شرکت در این دوره از ۱۸۱ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان به ۷۳ میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان رسیده است. EPS این شرکت نیز در این دوره ۵ ریال ثبت شده است.

خگستر

شرکت «گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو» در این دوره با اینکه زیانده نبوده اما با افت ۷۶ درصدی سوددهی خود روبه‌رو شد. به نحوی که سود خالص این شرکت در نیمه سال جاری تنها ۹۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون تومان ثبت شده است. همچنین این شرکت به ازای هر سهم ۲۳ ریال سود محقق کرده است.

ختوقا

«قطعات اتوموبیل ایران» دیگر شرکت زیانده گروه خودرویی در این دوره بوده است. این شرکت با وجود کاهش ۸۵ درصدی زیان خالص خود همچنان یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان زیان در این دوره ثبت کرده است. همچنین این شرکت در ۶ ماهه سال جاری ۲ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرده است.

خودرو

«ایران خودرو» در ۶ ماهه ۱۴۰۱ هم سنت شکنی نکرد و باز هم متحمل زیان شد. به نحوی که زیان خالص این شرکت در این دوره معادل ۳۹۵ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین ایران خودرو در ۶ ماهه ابتدایی امسال به ازای هر سهم ۱۳ ریال زیان ثبت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.