کد مطلب: ۶۳۷۸۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یک چهارم وام مسکن پرید/ قیمت اوراق مسکن سال آینده افزایشی است؟

یک چهارم وام مسکن پرید/ قیمت اوراق مسکن سال آینده افزایشی است؟

جهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن همچنان ادامه دارد، به نحوی که زوج‌های تهرانی باید بیش از یک از سوم ارزش وام خود را صرف خرید این اوراق کنند. بررسی نشان می‌دهد قیمت خرید اوراق برای وام ۴۵۰ میلیون تومانی به ۱۱۱ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هزینه دریافت وام مسکن هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود. متقاضیان وام مسکن باید اوراق از بورس خریداری کنند. آخرین اوراقی که در بازار سرمایه منتشر شد به بهمن ماه مربوط می‌شود.

قیمت اوراق تسه بهمن ماه سال ۱۴۰۰، در روز ۲۵ اسفند ماه معادل ۱۱۶ هزار تومان است. با این قیمت اوراق هزینه دریافت وام مسکن برای یک زوج تهرانی بیش از ۱۱۱ میلیون تومان است.

آیا افزایش هزینه وام مسکن ادامه‌دار است؟

کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند افزایشی اوراق تسه به تجارت‌نیوز می‌گوید: زمانی که بازار مسکن رونق دارد، اوراق تسه یک رشد خوبی را تجربه می‌کند. در مجموع عاملی که قیمت اوراق تسه را تعیین می کند، عرضه و تقاضا و قیمت بازار مسکن است.

به گفته کاویان عبداللهی، برآورد نشان می‌دهد بازار مسکن در سال آینده رشد را ثبت می کند. اما اجاره‌ها رشد بیشتری خواهند داشت که به دلیل حقوق و دستمز پایه است.

او روی ثبات بازار اوراق مسکن تاکید و عنوان می‌کند: ارزش ملک به اندازه اجاره افزایش پیدا نخواهد کرد در نتیجه اوراق تسه سال آینده روند متعادل و گاها افزایشی خواهد داشت.

هزینه وام ۲۸۰ میلیون تومانی مجردها

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان جعاله می‌شود. این افراد برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. با قیمت هر برگه اوراق مسکن ۱۱۶ هزار تومانی، هزینه آن ۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

آنها همچنین برای وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله باید ۱۶۰ ورق اوراق بخرند که هزینه آن ۱۸ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان است.

در مجموع یک مجرد برای وام ۲۸۰ میلیون تومانی باید حدود ۶۵ میلیون تومان هزینه کند.

از آنجایی که بانک مسکن اعلام کرده متقاضیان می‌توانند تا پایان اسفند ماه هزینه اوراق نیم‌بها حساب می‌شود، در حال حاضر هزینه دریافت وام مجردی ۳۲٫۵ میلیون تومان است.

هزینه وام ۴۵۰ میلیون تومانی متاهلان

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون توان وام جعاله دریافت کنند.

بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۹۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود. با هزینه ۱۸ میلیون و ۵۶۰ هزار تومانی وام جعاله (برای خرید۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن)، در مجموع باید بیش از ۱۱۱ میلیون تومان پرداخت کنند. در واقع متاهلان باید حدود یک چهارم مبلغ وام را صرف خرید اوراق کنند.
با تخفیفی که بانک مسکن در نظر گرفته، هزینه دریافت وام متاهلی مسکن تا پایان اسفند ماه ۵۵ میلیون تومان است.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. هزینه دریافت وام برای مجردها ۳۷ و برای متاهل‌ها ۷۴ میلیون تومان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.