کد مطلب: ۶۹۱۰۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش دلار آزاد و توافقی/ افزایش نرخ صرافی ملی/ قیمت دلار، ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

کاهش دلار آزاد و توافقی/ افزایش نرخ صرافی ملی/ قیمت دلار، ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

قیمت‌ دلار امروز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱، در بازار آزاد همچنان نوسان کاهشی دارد. اما نرخ صرافی ملی در روندی معکوس صعودی است. دلار توافقی و هرات اما نزولی ثبت شده‌اند. اخبار و سیگنال‌های موثر بر بازار دلار را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۸۰۷۳ تومان اعلام شد.

دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند نزولی دارد و در کانال ۳۰ هزار تومانی در حال کاهش قیمت است. از روهای پایانی هفته گذشته تا امروز، افزایش امیدواری معامله‌گران به احیای برجام و ارزپاشی بانک مرکزی، نرخ دلار را کاهشی کرده است. امروز نیز روند نزولی قیمت دلار ادامه دارد و به حدود ۳۰۱۰۰ نیز رسیده است. آخرین نرخ اعلامی کانال‌ها حدود ۳۰,۱۶۰ تومان بوده. قیمت‌ها در معمالات غیرقانونی فردایی نیز روند کاهشی داشت اما اکنون مدتی است که افزایشی شده است. البته برخی منابع معتقدند که این کانال‌ها، قیمت را بیشتر از بازار اعلام می‌کنند.

دلار توافقی نیز در کانال ۲۸ هزار تومان نوسان دارد و دلار هرات هم به کانال ۲۹ هزار تومانی وارد شده است.

در این میان به نظر می‌رسد دولت برای کاهش فاصله دلار صرافی ملی و بازار آزاد تلاش می‌کند. در چند روز اخیر، روند قیمت در صرافی ملی افزایشی و در بازار آزاد کاهشی بوده است. امروز هم این روند ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰،۳۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۳۷۱ تومان رسیده است.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰،۱۰ افزایش به ۲۷۹۳۸ تومان رسیده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار ، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جلسه عصر امروز این کمیسیون با اعضای تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای کشورمان خبرداد.

زهره الهیان افزود: بررسی آخرین اخبار از روند مذاکرات و همچنین پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت طرف‌ها به برجام، در دستور کار جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار دارد (دانشجو).

تحریم‌ها رفع می‌شود؟

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی نوشت: تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به‌زودی برداشته شوند. اما در مورد تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌شود چنین گفت. تنها بخشی از آنها مربوط به اوکراین است. غرب، خط مشی مستقل روسیه را یک چالش راهبردی می‌داند و به سختی اعمال تحریم‌ها را کنار می‌گذارد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، پیش از این نیز در توئیتر نوشت: وزارت خارجه روسیه گفته است که طبق گفته سخنگوی اتحادیه اروپا مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین با یک حق انتخاب مواجهند. آن‌ها یا باید متن فعلی را بپذیرند یا باید بپذیرند که مذاکرات شکست خورده است. کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اجازه نداده که چنین اظهاراتی را مطرح کند (ایسنا)

خوشبینی معامله‌گران نسبت به برجام

اقتصادنیوز نوشت: «به نظر می رسد سیگنال های برجامی موجب افزایش سطح انتظارات مثبت نسبت به آینده مناسبات اقتصادی کشور پس از توافق احتمالی شده باشد.

به همین دلیل درصد قابل توجهی از معامله‌گران نسبت به آینده قرارداد برجام خوش‌بین هستند و معتقدند که اکنون زمان تبدیل دارایی‌های ارزی به ریال است.

با این حال عده‌ای از بازیگران ارزی می‌گفتند نوسان‌گیران با تزریق هیجان به هسته مرکزی بازار به دنبال این هستند که زمینه خرید اسکناس آمریکایی در نرخ‌های پایین‌تر را برای خود فراهم کنند.

این دسته معامله‌گران معتقدند فضای برجام همچنان گرگ و میش است و خبر قطعی از سوی مهره‌های اصلی برجام منتشر نشده است که میزان فروش‌ها به طرز قابل توجهی بالا برود. از نگاه این دسته، تنها چنین باوری به بازار تلقین می‌شود که توافق هسته‌ای در دسترس است.»

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.