کد مطلب: ۴۶۴۱۱۴

گفتگوی تجارت نیوز با یک کارشناس اقتصادی:

پیش‌بینی قیمت ارز/ قیمت دلار چه می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت ارز/ قیمت دلار چه می‌شود؟

دلار در دو روز اخیر افت قابل توجهی داشته است. به نظر می‌رسد افزایش عرضه ارز صادرات در سامانه نیما و البته قرار گرفتن توافق ارزی ایران و عراق در مراحل نهایی تاثیر چشم‌گیری در روند نرخ ارز گذاشته است.

مهفام سلیمان بیگی: قیمت دلار ، که این هفته از مرز ۲۶ هزار تومان هم عبور کرده بود، از ۳۰ تیر ماه افت چشم‌گیری کرده است. از نگاه کارشناسان افزایش عرضه ارز صادرات در سامانه نیما، عرضه ارز توسط دولت و البته قرارگرفتن توافق ارزی ایران و عراق در مراحل نهایی تاثیر چشم‌گیری در روند نرخ ارز داشته است. آنطور که بهاءالدین حسینی هاشمی می‌گوید احتمالا در روزهای آینده از هیجان بازار ارز کم خواهدشد و قیمت آن می‌تواند به زیر ۲۰هزار تومان برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به این که در هفته‌های اخیر سیل تقاضا برای خرید ارز از سوی صادرکنندگان به منظور ایفای تعهداتشان موجب تشکیل صف خرید ارز در بازار شده بود ظاهرا افزایش عرضه ارز صادرات در سامانه نیما، که طی دو روز موجب عرضه ۳۰۰ میلیون دلار در این سامانه شده و البته قرار گرفتن توافق ارزی ایران و عراق در مراحل نهایی تاثیر چشم‌گیری در روند نرخ ارز گذاشته است.

بهاء‌الدین حسینی‌هاشمی، کارشناس اقتصادی و مدیر باسابقه بانکی درباره وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر می‌گوید: این که نرخ ارز در یک بازه زمانی دو برابر شد نشان می‌دهد عوامل اثرگذار بر آن بیشتر روانی بودند تا اقتصادی.

او ادامه می‌دهد: تحریم در کنار سقوط قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی که موجب شد درآمد ارزی‌مان به حداقل برسد، بانک مرکزی را بر آن داشت که در تخصیص ارز سختگیرانه‌تر عمل کند. اثر روانی آن هم در بازار ناشی این جمله بود که «دولت منابع ارزی کافی ندارد». البته عده‌ای با بورس‌بازی و سفته‌بازی بازار را کمی بهم ریختند. بانک مرکزی همچون منابع کافی نداشت کمی جانب احتیاط را گرفت و در بازار ارز عرضه نکرد. حرکات هیجانی مردم در این میان هم مزید بر علت شد.

این کارشناس می‌افزاید: در کنار این‌ها کاهش سود سپرده‌های بانکی آن هم درحالی که ما درگیر تورم شدید تا ۴۵ درصد هستیم بر تمام بازارها اثرگذاشت. علت این کاهش فقط کاهش سود بین بانکی بود. تورم در کنار کاهش سود باعث شد مردم احساس کنند ارزش پولشان به شدت رو به کاهش است، پس طبیعتا پولشان اول به سمت بازار سرمایه و بعد بازار ارز، طلا و زمین رفت. برخی سیاست‌های ما از جمله چندنرخی بودن نرخ ارز ما هم مشکل‌ساز شد. مجموع این عوامل موجب شد شرایطی غیرنرمال و غیراقتصادی ایجاد شود.

حسینی ‌هاشمی با بیان این که ارز از یک جایی به بعد دیگر قابلیت معاملاتی در بازار را ندارد، ادامه می‌دهد: در روزهای آخر تیر ماه بازار دیگر قابلیت معاملاتی نداشت. از سوی دیگر قیمت نفت و فراورده‌های نفتی کمی افزایش پیدا کرد. بانک مرکزی و گمرک از اهرم‌هایشان استفاده کردند تا بخش زیادی از این ارز صادرات را که عموما هم به پتروشیمی فرآورده‌های نفتی تعلق داشت حدود دو تا ۳۰ میلیون دلار، برگردانند. خود دولت هم از محل صادرات بنزین و نفت خام و موارد پتروشیمی ارز داشت بر همین اساس هم بازار را حمایت کرد. از سوی دیگر هم برخی سوداگران سعی کردند ارزهایشان را پیش از پایین‌تر آمدن نرخ بفروشند.

حسینی‌هاشمی با اشاره به این که مسافرت‌ نخست ‌وزیر عراق به ایران تاثیرگذار بوده و سیگنال‌های مثبتی برای بازار ایجاد کرده است، توضیح می‌دهد:در بازار ارز ما آنقدر که جو روانی اثرگذار است مولفه‌های اقتصادی نیست. پاشنه ‌آشیل اقتصاد ما تحریم است و هر فعالیت سیاسی می‌تواند بر وضعیت ما اثر بگذارد. اقتصاد عراق به اقتصاد ما گره خورده و بسیاری از نیازهای اولیه از جمله انرژی را از کشور ما تامین می‌کند. نزدیک شدن ما و عراق می‌تواند برای هر دو کشور مزیت سیاسی داشته باشد. نکته دیگر احتمال سرمایه‌گذاری مستقیم چین در ایران است که برای اقتصاد ما اتفاق مثبتی خواهد بود. این برای ما خوب است که یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا بخواهد با ایران قراردادی ۴۰۰،۵۰۰میلیارد دلاری ببندد. طبیعتا این مساله قادر است ارزش پول ملی ما را تقویت کند.

به گفته او، تا سیاست پولی ما اصلاح نشود، نرخ سود سپرده بانکی بالا نرود، در بخش بازرگانی سیاست‌های انقباضی شدید برقرار نشود، ارز تک نرخی نشود، وضعیت اصلاح نخواهد شد و به قیمت تعادلی نمی‌رسیم.

این کارشناس در توضیح وضعیت احتمالی بازار ارز در روزهای آینده می‌گوید: سال گذشته نرخ ارز ما ۱۲ هزارتومان بود و اکنون با در نظر گرفتن تورم ۴۰ درصدی قیمت ۲۰ هزار تومان برای آن طبیعی است. ۲۰ هزار تومان بر مبنای نرخ تورم پول داخلی و خارجی عدد تعادلی است. احتمالا از هیجان بازار ارز کم خواهدشد وقیمت آن می‌تواند به زیر ۲۰هزار تومان برسد البته منوط به افزایش سود سپرده‌‌های بانکی تا حدود ۲۰ یا حتی ۲۵ درصد تا بتواند در کوتاه مدت مانع خروج سپرده و ورود آن به بازار ارز شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امروز 31تیر بود پایان مهلتی که به کارگزاری ها دادن کارگزاری ها طبق روال قبلی خود کار میکنن و هیچ تغییری نداشتن لطفا پیگیری کنید

  • ناشناس

    دلار بردند بالا تا اجناس و گرون کنند، وقتی گرون کردند دوباره آوردند پایین تا دلخوشی الکی بدهند، اینها همش سرکاریه، یاد نداریم هر وقت دلار رفته باشه بالا بیاد پایین و تثبیت بشه و اجناس، مسکن، طلا و غیره ارزون بشه.

    • ناشناس

      قیمتی هم که بالا بره پایین نمیاد

  • سعید

    دلار تا 12 هزارتومان سقوط میکنه این کارشناس معلومه سهام بورسی داره

  • ناشناس

    دلار تا 16 پایین می اید

  • کوروش

    20 هزار تومان قیمت دلار طبیعی هست؟ چه شکم پری حرف می زنند این کارشناسا. همینه که وضع کشور به این شکل شده

  • کوروش

    قیمت ارز به حدود 16 هزار تومان کاهش پیدا می کند!

    • ناشناس

      الان من بهت چه بکم اخه

  • کارشناس بازار

    دلارزیر9تومن میشه باورکنین

    • ناشناس

      خدا کند

  • محمد

    دلار بی شک بعد از توافق ایران و چین به نزدیک ده هزارتومان می رسد حتی پایین تر..

    • کارشناس

      بی شک؟ چطور اینقدر مطمئن هستید؟ آخه قراره با توافق با چنین چه معجزه ای بیفته؟کل قرارداد ۲۵ ساله با چین ۴۵۰ میلیارد دلاره که به ازای آن چین ۱۰۰۰ میلیارد دلار از ایران میبره. قربونت برم، دلخوش به شرق نباش،

  • ناشناس

    لطفا برای نظرات کارشناسی دلال دعوت نکنید

  • محمد

    قیمت دلار بستگی دارد به حجم نقدینگی کشور داردوقتی در عرض چند سال اخیر نقدینگی موجود در اقتصاد ایران چندین برابر بیشتره شده طبیعی هستش که به همون نسبت پول بیشتری برای دلار بدهیم چون ارزش ریال امومده پایین وکاهش ارزش ریال بخاطر حجم نقدینگی هستش وکسی میتواند قیمت دلار را پایین بیاره که این نقدینگی را جمع کنه و با حرف وحدیث دلار پایین نمیاد لطفا راجب مباحثی که تخصص ندارید نظر الکی ندید