کد مطلب: ۶۵۰۸۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت هر کیلو گندم چند؟/ رشد ۱۳ برابری قیمت گندم نان فانتزی

قیمت هر کیلو گندم چند؟/ رشد ۱۳ برابری قیمت گندم نان فانتزی

قیمت گندم در سال جاری برای خرید تضمینی از کشاورزان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. این در حالی است که قیمت این محصول در سال گذشته ۷۵۰۰ تومان بود. البته آن‌طور که فعالان صنعتی می‌گویند آرد و گندم با قیمت‌هایی بالاتر از ۱۲ هزار تومان به دست آن‌ها می‌رسد که گاه رشدی ۱۳ برابری نسبت به سال گذشته دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت گندم طی سال جاری برای خرید تضمینی از کشاورزان در هر کیلو به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. با این حال روز گذشته ادارات کل غله و خدمات بازرگانی در استان‌ها طی نامه‌ای به انجمن کارخانه‌های تولید آرد، نرخ جدید گندم را ۱۲ هزار تومان اعلام کردند.

با توجه به قرار گرفتن در روز عید فطر ممکن است برخی از شهروندان جویای قیمت گندم برای پرداخت فطریه باشند. در این زمینه مراجع تقلید مبلغ این فطریه را برای افرادی که قوت غالبشان گندم است، ۴۰ هزار تومان اعلام کردند.

به نظر می‌رسد دولت در سال جاری برای تعیین قیمت گندم تنها از یک بعد به کارشناسی ماجرا پرداخت و غیر از حمایت از کشاورزان ابعاد دیگری را در نظر نگرفت.

رشد ۶ برابری قیمت گندم و آرد صنایع

همین یک تصمیم کافی بود تا قیمت آرد از کیلویی ۲۷۰۰ تومان برای صنایع و اصناف به کیلویی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان برسد. این یعنی رشد حدود شش برابری قیمت گندم و آرد مورد نیاز صنایع در کمتر از یک ماه.

همچنین آن‌طور که فعالان صنف پخت نان فانتزی می‌گویند قیمت گندم برای نان‌های فانتزی و حجیم با رشد ۱۳٫۳ برابری (۱۲۳۰ درصد) از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. موضوعی که می‌تواند تاثیر مستقیم روی قیمت ساندویچ بگذارد.

قیمت گندم

قیمت ماکارونی نیز از روز گذشته حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافت. بر اساس تصمیم روز گذشته سازمان حمایت قیمت هر کیلوگرم از این محصول برای مصرف‌کننده ۳۷ هزار تومان تعیین شد. گویا تولیدکنندگان با جلوگیری از عرضه و در واقع احتکار ماکارونی در نهایت موفق به گران‌کردن ماکارونی شدند.

افزایش قیمت گندم تاثیر خود را روی بازار سایر خوراکی‌ها هم گذاشت. چنانکه قیمت انواع کیک، بیسکوئیت و نان روغنی فعلا رشد ۲۵ تا ۶۷ درصدی را بر جای گذاشته‌اند.

قیمت گندم

قیمت نان دستخوش تغییر می‌شود؟

اگر در کنار این اتفاقات، موضوعاتی نظیر بروز بحران مواد غذایی بعد از جنگ روسیه و اوکراین و موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم اضافه کنیم، تمام اتفاقات بیانگر احتمال نوسان قیمت نان هستند. با این حال مسئولان دولت کماکان اصرار دارند که قیمت نان تغییری نمی‌کند.

این در حالی است که از همین حالا برخی از نانوایی‌های آزادپز نرخ‌های خود را بالا برده‌اند. برخی از شهروندان تبریزی از رشد دو برابری قیمت نان در این نانوایی‌ها خبر می‌دهند. خود نان‌پزها نیز می‌گویند: آرد سهمیه‌ای که دولت در اختیار آنان می‌گذارد، کافی نیست و آن‌ها مجبورند بخش زیادی از آرد موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه‌ کنند.

این تصویری است که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و نشان می‌دهد پس از افزایش قیمت گندم برخی توانسته‌اند قیمت نان سنگک ساده را تا ۱۲ هزار تومان و پرکنجد آن را تا ۲۰ هزار تومان بالا ببرند.

قیمت گندم

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت نان و گندم تغییر می‌کند؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت گندم ۲ برابر هم نشده.ولی قیمت آرد بیشتر از ۶ برابر نون و ماکارونی روهم همینجور بگید برو بالا…کی کشاورز سود میکنه با این قیمت سم و کود و کارگر و ..پول آب و برق و..

  • ناشناس

    خداوکیلی دلمون به یه نون خشک خوش بود اونم ازمون گرفتن حالا باید از گشنگی بمیریم خدا خیرتون نده مردمو بدبخت کردین

  • ناشناس

    یکلام دولت اول طرحی رو اجرا می‌کنه بعد دنبال اصلاح اون میگرده یا حرفی میزنه بعد نمیدونه چطور باید انجامش بده مثل مسکن که خداگواهه نهایت دوسال زمان نیازه که اول غار نشینی و بعد تملک غارها و اجاره داری از مسکن به غار هدایت میشه چشم نکنید که غیر این نیست اگر فورا ساخت مسکن حداقل دومیلیون دستگاه از همین فردا شروع نشه

  • ناشناس

    تو که راست میگی ،اما ……..

  • ناشناس

    خدا لعنت کنه

  • ناشناس

    توضیحاتی که دادید دقیق نیست
    افزایش ارد صنف صنعت به دلیل ازاد سازی یارانه اون هست
    وگرنه قیمت گندم همیشه به ضرر کشاورز بوده حتی الان
    چون همیشه دولت به نصف قیمت جهانی از کشاورز خریده

  • ناشناس

    مردم قیمت رو بدونن بخاطر فطریه؟؟؟؟مردم شکم خودشونم نمیتونن سیر کنن فطریه دیگه چیه؟فطریه دیگه فقط برای مسئولینه.مردم بدبخت ایران هیچی نداشتن یه نون خشک بود اونم باید با گدایی ومنت وتازه قیمت بیشتر پیداکنن

  • حسام الدین

    سال گذشته قیمت پیشنهادی جهاد کشاورزی۷۵۰۰ بود که گندم تولیدی پای کشاورز با احتساب کرایه زمین تراکتور و بذر و کود و سم بود دولت از ما ۵۰۰۰تومان خرید امسال قیمت پیشنهادی جهاد کشاورزی حدود۱۵هزار تومان بود هنوز دولت قیمتی و واریزی به حساب کشاورز واریز نکرده نان گران شد.نظر شما در مورد گرانی اینه که با خرید بالاای دولت در ارتباطه یا گرانی دست خود دولته و داره مالیات پنهان میگیره

  • رض

    مردم مسولین فقط میگن گندم گران شده باعث گرانی شده این قیمت گندم که برای کشاورزان درنظرگرفته اند بدرد کشاورز نمیخوره کشاورز بااین قیمت فقط داره ضرر میده من کشاورز نه گندم را به دولت نمیدم وارسال دیگه کشت گندم رامتوقف میکنم چون خیلی ضرر میدم وبه عنوان یک کشاورز مهم به مسولین بگم اگه اینجور پیش بره اکثر کشاورزها کشت گندم را حذب میکنندان وقت مسولین باید فکر واردکردن گندم باشن کشاورز هزاران بار میمیره زنده میشه تا گندم به سمر برسه بعد میگن گندم گرونه برو‌ وارد کن

  • ناشناس

    اوضاع خوبی نیست،دولت اگر بخواهد قوی باشد باید اقتصاد قوی داشته باشد و قوای سه گانه اصل تفکیک نه تجمیع را رعایت و با متخلف و مافیای اقتصادی بدون هیچ مماشاتی عمل کند اقتصاد ضعیف محکوم به مرگ است اقتصاد ضعیف مثل کندوی عسل بی ملکه است دوام نمیاورد،