کد مطلب: ۶۹۱۰۱۸

ماجرای یارانه جعلی انرژی چیست؟

ماجرای یارانه جعلی انرژی چیست؟

برخی در فضای مجازی با هشتگ یارانه جعلی انرژی و با استناد به صادرات بنزین ۲۷ سنتی از کشور نتیجه‌گیری کردند میزان یارانه بنزین در کشور بسیار کم است و یارانه پنهانی در کار نیست!

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی در فضای مجازی با استناد به صادرات بنزین ۲۷ سنتی از کشور نتیجه‌گیری کردند یارانه انرژی فعلی جعلی است.

اما ماجرا چیست؟

به نقل از اقتصادآنلاین ، چندی پیش و با استناد به آمار گمرک خبری مبنی بر صادرات ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین به ارزش ۳۲ میلیون دلار از ایران در فروردین ماه‌ سال جاری منتشر شد.

همچنین بر اساس گزارش تجارت سه‌ماهه گمرک در سال ۱۴۰۱، دولت هر لیتر بنزین را ۲۷ سنت صادر کرده است؛ یعنی تقریبا به اندازه نیمی از ارزش واقعی آن در فوب خلیج ‌فارس و به قیمت ۸ هزار تومان.

انتشار این خبر در فضای مجازی واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت و عده‌ای نیز با استناد به صادرات بنزین ۲۷سنتی از کشور، از اساس یارانه‌ای بودن بنزین در کشور را زیر سوال بردند.

بر اساس آمار گمرک، دولت در بازه زمانی سه ماهه، ۳۸۸ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین صادر کرده که در این گزارش، رقم ارزی آن ۱۰۵ میلیون دلار ذکر شده است. ۶۷ درصد این بنزین به امارات با قیمت ۲۶ سنت، ۲۰ درصد آن به افغانستان با قیمت ۲۸ سنت، ۱۱درصد آن به عراق با قیمت ۲۹ سنت و دو درصد دیگر به ارمنستان با قیمت ۳۵ سنت به ازای هر لیتر صادر شده است.

پس از انتشار این خبر، برخی در فضای مجازی با هشتگ یارانه جعلی انرژی و با استناد به صادرات بنزین ۲۷ سنتی از کشور نتیجه‌گیری کردند میزان یارانه بنزین در کشور بسیار کم است و یارانه پنهانی در کار نیست!

قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند؟

فارغ از اینکه دولت چرا تصمیم گرفته بنزین را پایین‌تر از قیمت جهانی صادر کند، باید گفت حتی اگر قیمت بنزین را همان لیتری ۲۷ سنت نیز در نظر بگیریم، بنزین در داخل کشور باید لیتری بین ۷ تا ۸ هزار تومان به دست مردم برسد.

این درحالی است که بنزین سهمیه‌ای در کشور ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد لیتری ۳۰۰۰ تومان است؛ یعنی ۵۰۰۰ تومان اختلاف قیمت با بنزین صادراتی ۲۷ سنتی، به عبارتی دیگر تخصیص ۵۰۰۰ تومان یارانه به هر لیتر بنزین در داخل کشور.

بنابراین همانطور که مشاهده می‌شود مشکل بنیادی در حوزه بنزین و سایر حامل‌های انرژی، نقشی است که دولت برای خود تعریف کرده است، یعنی قیمت‌گذاری حامل انرژی.

اگر از سال گذشته فقط افزایش تورم را در نظر بگیریم بنزین باید ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه می‌کرد و در بازار به قیمت ۴۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید، مانند هر کالای دیگری که به واسطه تورم افزایش قیمت داشته است.

اما دولت با سرکوب قیمتی، بدون توجه به این نکته اساسی که نمی‌تواند این کار را برای همیشه ادامه دهد تا مدتی مانع از افزایش تدریجی قیمت بنزین می‌شود و در نهایت روزی این افزایش تدریجی خود را بصورت شوک قیمتی به جامعه تحمیل خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.