خبر مهم:

کد مطلب: ۴۵۶۷۵۰

مراحل ثبت شرکت و ثبت برند و تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

مراحل ثبت شرکت و ثبت برند و تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

ثبت شرکت در اولین مرحله ثبت برند باید صورت گیرد تا شما اجازه به ثبت رساندن علامت را داشته باشید؛ تفاوت این دو ثبت را در این بخش مطالعه نمایید.

تفاوت‌های ثبت شرکت وثبت برند دقیقا چیست؟

همیشه نام برند در کسب‌وکارها به گوشمان خورده است، برای اینکه بتوانید به یک فروش خوب برسید، باید برندتان را ثبت کنید؛ لازمه‌ ثبت برند این است که شما قبل از آن، به ثبت شرکت پرداخته باشید. ثبت برند و ثبت شرکت تفاوت‌هایی دارند و در حقیقت با هم متفاوتند، ولی هردو عمل توسط اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌گیرد، که در این مقاله روند عملی ثبت هردو را برای شما شرح خواهیم داد تا آشناییت کلی با مراحل ثبت پیدا کنید.

مراحل ثبت شرکت

تاسیس و راه اندازی شرکت برای به رسمیت شناخته شدن، نیاز به طی کردن مراحل ثبتی در اداره ثبت شرکت‌ها دارد؛ این مراحل را در این قسمت برای شما بیان خواهیم نمود تا به راحتی یک متخصص به امر ثبت آنلاین بپردازید.

۱) به سایت اداره کل ثبت شرکتها مراجعه و در سامانه (www.irsherkat.ssaa.ir) ثبت‌نام نمائید. فرم‌های‌ موجود در سامانه را به دقت و‌ با اطلاعات صحیح پر کنید.

۲) اقدام برای ثبت‌نام انتخابی است. در این مرحله می‌توانید ۵ نام که با مشورت شرکا انتخاب کرده‌اید را به ترتیب اولویت وارد نمائید تا پس از بررسی، یک نام برای ثبت شرکت انتخاب شود.

۳) در این مرحله اطلاعات مربوط به تاریخچه شرکت (مدت و موضوع فعالیت) و همچنین نشانی شرکت‌تان را وارد کنید.

۴) پس از ثبت نشانی، سمت و نام شرکا و سهام هر یک از آن‌ها را درج کنید. همچنین اگر شرکت شعبه‌ای دارد باید مشخصات آن معرفی گردد.

۵) در صورت تایید تمام اطلاعات داده شده در مراحل قبل، باید اساسنامه و شرکت‌نامه را در سایت بارگذاری کنید.

۶) پیش‌فرض‌های اساس‌نامه و شرکت‌نامه را کامل کرده و سپس تصویر برابر اصل شده آن‌ها را در سایت بارگذاری نمائید.

۷) بعد از انجام این مراحل اندکی صبر می‌کنید تا اداره ثبت شرکت‌ها پس از بررسی اطلاعات، از شما بخواهد مدارک را برای آن‌ها ارسال کنید.

۸) اگر تمام ۷ مرحله بالایی را به درستی انجام داده باشید و شماره ثبت شرکت را دریافت کرده‌اید، اکنون به آخرین قدم برای ثبت شرکت خود رسیده‌اید. پس از دریافت شماره ثبت شرکت، شما باید یک آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی چاپ نمائید. توجه کنید که آگهی چاپ شده باید حاوی اطلاعاتی مانند نام شرکت، نوع و مدت زمان فعالیت باشد.

تاسیس شرکت یکی از امور پرطرفداری‌ست که در دنیای امروزه بسیار ثمربخش عمل می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت شرکت، مدارک ثبت شرکت و مراحل آن به این لینک مراجعه نمایید؛ تا به بزرگترین مرجع مقالات ثبتی دسترسی پیدا کنید.

ثبت شرکت آنلاین تا به حال به راحتی موسسه حقوقی آگاه ثبت نبوده است.

اینفوگرافیک ثبت شرکت و ثبت برند در ۸ مرحله

مراحل ثبت برند

برای ثبت علامت تجاری باید درخواست ثبت برند خود را در سامانه مالکیت صنعتی به ثبت برسانید تا ثبت علامت تجاری شما انجام شود. مراحل ثبت برندهای اینترنتی را در این بخش به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد تا به طور کامل از آن مطلع شوید. برای شروع ثبت‌برند به سامانه اینترنتی مالکیت صنعتی وارد شوید.

به قسمت ثبت علامت تجاری رفته و اظهارنامه ثبت برند را در وب‌سایت مالکیت صنعتی تکمیل کنید. سپس باید روی لینک ثبت‌نام که در سامانه موجود می‌باشد کلیک کنید. این پیش‌نیاز مراحل ثبت علامت تجاری بود و حال به سراغ مراحل اصلی برند ثبت کردن می‌رویم که باید قدم به قدم آنها را به صورت دقیق اجرا کنید.

۱) در ابتدا باید نوع اظهارنامه خود که اظهارنامه ثبت برند می‌باشد را انتخاب کنید.

۲) مشخصات صاحب حقیقی یا حقوقی برند را وارد کنید. (مشخصات کامل شخصیت حقیقی یا حقوقی را به طور کامل باید وارد کنید یا اگر از وکیل استفاده می‌کنید، مشخصات وکیل را به طور کامل و دقیق وارد کنید.)

۳) مدارکی مورد نیاز ثبت برند را اسکن نموده و سپس در سایت بارگذاری کنید. (برای اطلاع از مدارک مورد نیاز، می‌توانید به این آدرس رفته و مقاله انواع مدارک ثبت برند را مطالعه کنید که در آن مدارک انتفال برند را نیز برای شما شرح داده ایم.)

۴) مدارک و اطلاعات مجددا روی صفحه ی نمایشگر نمایش داده می‌شود تا شما پس از بررسی، آنها را تایید کنید.

۵) حال به درگاه پرداخت متصل می‌شوید تا هزینه ثبت برند را به صورت اینترنتی پرداخت کنید. (در این قسمت توجه داشته باشید که آدرس صفحه پرداخت باید معتبر باشد و در غیر این‌صورت ممکن است حساب شما مورد دزدی قرار گیرد)

۶) دریافت شناسه اظهارنامه و رمز ورود به سامانه از طریق تلفن (پس از به پایان رسیدن مراحل، سیستم نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ که باید در حفظ آن کوشا باشید).

۷) حال به سراغ امضا نمودن نسخه تایید شده برند می‌رویم که در اینجا باید یکی از نسخه‌ها را همراه با مدارکی که قبلا برابر با اصل شده، به همراه فیش از طریق مراجعه به اداره پست معتبر به آدرس مرکز مالکیت صنعتی ارسال کنید.

بعد از انجام مراحل بالایی ثبت‌ برند و ثبت مدارک در سامانه، کارشناس مربوطه آنها را بررسی کرده و نتیجه را به شما اعلام می‌کند که این نتیجه را در بخش‌های بعدی برای شما بیان می‌کنیم. ممکن است درخواست شما قبول، دارای نقص و یا رد شود.

ولی اگر نقص و اشکالی در پرونده و مشخصات وجود نداشته باشد، بعد از رسیدگی‌های لازم و تایید ثبت نهایی برند، روند ثبت و واریز نمودن نهایی را به شما اطلاع می‌دهند.

در مرحله بعدی به واسطه سامانه در روزنامه رسمی قوه قضایه اعلام می‌گردد و پس از سپری شدن یک ماه وارد پرونده در سایت اداره مالکیت صنعتی می‌شود.

ثبت برند آنلاین تا به حال به راحتی موسسه حقوقی آگاه ثبت نبوده است.

شرایط ثبت علامت تجاری

خلاصه‌ای از شرایط ثبت برند را در این بخش به صورت موردی باهم بررسی خواهیم نمود؛ این شرایط از نکات مهمی است تا شما در تشکیل پرونده اظهارنامه ثبت علامت تجاری با مشکل مواجه نشوید، و روند ایجاد برند را پیش بگیرید، تا هرچه زودتر بتوانید علامت‌تان را به ثبت برسانید. این شروط به شرح زیر می‌باشند:

  1. علامت تجاری قابل نقل و انتقال است.
  2. برای ثبت علامت تجاری گواهی ثبت علامت ۱۰ساله صادر می‌شود.
  3. درخواست ثبت علامت تجاری باید شامل بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگ‌ها طرح‌ها و نقش‌های سه بعدی آن ، برای ثبت درج شود.
  4. برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه داده شود.
  5. اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
  6. تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.
  7. داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
  8. برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط نیاز به ارائه کارت بازرگانی می‌باشد.
  9. برای اینکه برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی(ثبت مادرید) کنید، ابتدا باید آن را در کشور مبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر محافظت از برندتان در ایران در ۸۵ کشورعضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار شوید.

آگاه ثبت اولین موسسه ثبتی کشور است که تمامی خدمات خود را در بستر اینترنت و به صورت کاملا آنلاین برای شما انجام می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است که شما با مراجعه به صفحات مورد نظر، می‌توانید از مشاوره رایگان مسائل ثبتی بهره‌مند شوید تا امور حقوقی‌تان توسط تیم متخصص آگاه صورت گیرد.

تفاوت‌های مشخص ثبت شرکت باثبت برند

جدا از روند ثبت هرکدام، تفاوتهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به صورت موردی به بیان آنها خواهیم پرداخت؛ لازم است این قسمت از مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

  • ثبت نمودن یک برند یا علامت تجاری برای مدت زمان ۱۰ سال انجام می‌شود و بعد از آن باید تمدید گردد. نکته مهم اینجاست که یک شرکت می‌تواند صاحب چند برند تجاری باشد که باید همه‌ آنها در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت گردند. اما یک شرکت برای مدت زمان نامحدود ثبت می‌شود در صورتی که در اساسنامه چیزی ذکر نشده باشد یا اعضای هیات‌مدیره نخواهند شرکت را منحل کنند.
  • در ثبت علامت تجاری، در صورتی که صاحب شرکت فوت کند، برند تجاری را نمی‌توان واگذار کرد و به شخص دیگری منتقل نمود؛ اما در ثبت شرکت هرکدام از شرکا می‌توانند سهام خود را منتقل کنند. بنابراین با مرگ هریک از شرکا، سهام او به اعضای خانواده‌اش منتقل می‌گردد.
  • در ثبت برند مالیات یا عوارضی وجود ندارد ولی این مسئله در ثبت شرکت به این‌صورت است که باید مالیات و عوارض پرداخت گردد.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های ثبت شرکت وثبت برند در مدارک ارائه شده برای ثبت هرکدام می‌باشد.

پس از مطالعه این مطلب به این نتیجه رسیدیم که لازمه ثبت برند، به ثبت رساندن رسمی شرکت است که باید آن را به صورت قانونی در اداره ثبت شرکت‌ها پیگیری نمود. تنها تفاوت این دو در مراحل و مدارک درخواستی می‌باشد، ولی در اصل برای رشد روند کسب‌وکار، به هردوی آنها در کنارهم نیازمندیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شکیبا

    فوق العاده راجع به ثبت شرکت و ثبت برند توضیح دادید. خیلی دنبال تفاوت شرکت و برند میگشتم. ممنونم

  • ثبتچی

    سلام، توضیحات مفصل و مفیدی بود، اما ای کاش در این مورد هم توضیح میدادین که چرا پروسه ثبت برند اینقدر طولانی شده